Deel dit artikel
-

Touroperators gaan online met flexprijzen

Steeds meer touroperators schaffen de prijsbijlagen uit de papieren reisgids af. Met fluid pricing, worden online de juiste prijzen per dag bepaald. Papieren versies zijn te statisch en bovendien gedateerd wanneer ze uitkomen.

OAD heeft een test lopen. "Op dit moment  kijken we hoe dat loopt bij de Barcelona-gids. We willen zien hoe er gereageerd wordt vanuit de retail wanneer ze geen papieren bijlage in de hand hebben", aldus Louis Frankenhuis, CEO van OAD Groep.

De verwachtingen zijn positief. Al zal ‘het even wennen zijn’, denkt Frankenhuis: "Je breekt met een eeuwenoud fenomeen. De baliemedewerker bij een reisbureau heeft toch graag iets in handen."

Traditioneel

Toen OAD de plannen aankondigde kwamen er vanuit de reisbureaus gemengde reacties. "In die zin zijn we vooruitstrevend bezig in een traditionele omgeving. Ik zie dat onze collega’s ook volgen."

De vraag is of reisbureaus niet bang zijn dat er met de online prijsbijlage door de consument ook meteen online een boeking wordt gedaan. Hiermee zou de retail overgeslagen worden. "We begrijpen de angst, maar dat risico heb je toch. Het is heel makkelijk om www.oad.nl in te tikken", stelt Frankenhuis.

Gedateerd

Met een online prijsbijlage is het reisbureau nu wel in staat de meest actuele prijzen te laten zien. "In de situatie hiervoor, had je, wanneer de bijlage was gedrukt, vaak meteen een gedateerde versie in handen. Dat was een statisch geheel." Met fluid pricing worden de prijzen per dag bepaald, op basis van vraag en aanbod, afhankelijk van een gunstige, of ongunstige inkoop.

Voorheen waren de zomerboekingen misschien al in januari of februari binnen. Mede onder druk van de economische omstandigheden en de online mogelijkheden die de consument heeft, is dat veranderd. De boekingen komen steeds later binnen. De papieren prijsbijlagen hadden per seizoen meerdere updates nodig. Frankenhuis: "De klant boekt later, op basis van beschikbaarheid. Met papier was dat niet bij te houden."

Thomas Cook

Op termijn zullen ook de andere gidsen van OAD een online prijsbijlage krijgen. "Maar we blijven wel prijsniveaus communiceren. De ‘van en tot-prijs’", laat de CEO weten.

Ook marktleider TUI heeft alle papieren prijsbijlagen verbannen. Zij communiceren nu met minimale en maximale prijzen in de papieren gidsen. Het actuele overzicht staat online. Volgens OAD waren zij in Nederland de eerste met deze ontwikkeling. Frankenhuis: "Onze Barcelona-gids was al op de markt. Als er één schaap over de dam is, volgen er meer." De eerste touroperator wereldwijd met flexprijzen, was Thomas Cook. Zij zetten de beweging een half jaar geleden in gang.

De vraag is of niet alles Printing on Demand wordt, komen de reisgidsen zelf ook online? Frankenhuis: "In het kader van revenue management gaan er dingen veranderen. Dat is al in gang." Hij denkt dat de aard van de gids verandert. "De gids zal niet verdwijnen, maar meer een magazine-uitstraling krijgen, in plaats van een productkarakter."

Deel dit bericht

2 Reacties

Danny Mekic'

En toch denk ik dat deze organisaties zich heel erg in de vingers snijden door de prijsbijlage in de huidige vorm af te schaffen, en van de traditionele reisgidsen van die 'magazines' te maken, een van de meest verschrikkelijke uitvindingen van deze eeuw. Dit soort magazines wordt in de praktijk gevuld met goedkoop, elders ingekochte content en verhaaltjes en bieden weinig meerwaarde voor de doorgewinterde lezer. De reisbranche vergeet daarnaast dat de papieren gids op dit moment doelgroepen aanspreekt waar het internet de voordeur nog niet bereikt. Deze mensen zullen nu op zoek gaan naar andere aanbieders met w?l gewoon een reisbijlage. Het is goed dat er onderzoek gedaan wordt naar de effecten van het afschaffen van zo'n papieren gids, maar hoe wordt dat gemeten? De vraag wordt interessanter als je kijkt naar andere economische ontwikkelingen die momenteel gaande zijn, o.a. iets als de 'kredietcrisis'. Hoe wordt het effect van deze crisis onderscheiden van het effect van het afschaffen van de papieren gids?

Jelle Rietveld

Net als de digitalisering van kranten (naar nu.nl) en boekwinkels (naar bol.com) gaan touroperators nu ook steeds meer online activiteiten ontplooien. Ben het eens met de stelling want mijn master scriptie toont namelijk aan dat last minute prijswijzigen gekoppeld aan positieve/ negatieve e-WOM ten goede komt aan de winstgevendheid van touroperaters.  Wat betreft de laggards (traditionele boekers), die zullen getriggerd moeten worden om online 'voordeliger' hun vakantie te boeken. Hiervoor dient de consument sacrifices (dwz. online reisbijlages bekijken) te maken. Gemak dient de mens, waarvoor zij extra wil betalen. Maar in deze economische tijden is dit weinig het geval. Nu zijn scherpe pricing en online marketing, middelen die ingezet dienen te worden om value-for-money te generen voor touroperaters. Goede zaak dus!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond