Deel dit artikel
-

QR-codes moeten jongeren informeren over OV-chipkaart

Een campagne voor het GVB maakt gebruik van QR-codes om de jongeren te informeren. “Deze doelgroep is moeilijk te bereiken. De toename van mobiel internet is voor ons de aanleiding om dit in te zetten”, aldus Laurens Frijters, oprichter en directeur van Sparked, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de campagne, in samenwerking met productiebedrijf MINIBar.

Sparked ontwikkelde een campagne voor het GVB waarbij de Microsoft Tag-techniek is ingezet. Aan de achterkant zit een mobile reizigersportaal. In eerste instantie wordt de campagne ingezet op het Stationsplein bij Centraal Station in Amsterdam. De pilot moet infotainment bieden via mobiel internet. Om de informatie uit te lezen, moet de gebruiker een stukje software van Microsoft downloaden.

Reizigers die de tag uitlezen met hun mobiel, krijgen haltespecifieke informatie op de portal te zien, bijvoorbeeld de vertrektijden. Daarnaast is er de ‘wachtverzachter’. Hier is een filmpje te zien over de introductie van de OV-chipkaart. In de toekomst wordt, op basis van de behoefte van de reiziger, deze content uitgebreid. Naast de video is er op de portal, in samenwerking met het Rijksmuseum, elke dag een ander kunstwerk te zien op de portal.

Het doel is de reiziger te informeren. Frijters: "Je hebt de standaard, de gewone QR-code, maar die is minder sexy." In het geval van deze campagne wilde Sparked graag gebruik maken van iconen.

Pilot

Aan de achterkant, in het reizigersportaal, is in de toekomst meer mogelijk. Vanuit het reizigersperspectief is het nu mogelijk om locatiespecifieke content aan te bieden. Op termijn moet de content ook aan tijd of een evenement worden gekoppeld. "Bij vertraging wil je dat bijvoorbeeld ook doorsturen naar de tag", zegt Frijters. De pilot loopt tot september. Na evaluatie wordt bekeken of ce campagne breder wordt ingezet.

Tagging is maar een deel van de campagne legt Frijters uit: "De achterkant, het mobiele portaal, dat geeft de reiziger een bepaalde beleving."

Toenemende interesse

Al bestaan de QR-codes alweer een tijdje, de directeur merkt toenemende interesse voor de inzet van dit soort technologie. "Ook traditionele media komen naar ons toe. Zij willen graag de poster in de abri verrijken met een tag."

Sparked kiest Microsoft Tag vanwege de breedheid. "Het is in te zetten voor meerdere platforms, verschillende mobiele toestellen zijn ervoor geschikt." Bovendien is de mogelijkheid om de tag te personaliseren voor Frijters ook een voordeel.

Microsoft Tag bevindt zich nog in de beta-fase. Op dit moment kan men nog gratis een tag aanmaken.

Deel dit bericht

9 Reacties

Love mobile

Leuk initiatief!….om enig publiciteit te krijgen. Een QR code heeft amper een bekendheid in Nederland, de microsoft tag daar in tegen heeft helemaal geen bekendheid. Lijkt mij nuttig en van toegevoegde waarde dat een bedrijf dit groots in de markt zet op een creatieve manier.  Er zijn op dit moment meer mensen met een QR reader dan een Microsoft reader. Daarnaast is de ontwikkeling van de readers voor QR codes veel verder en beter ontwikkelt dan Microsoft readers. Quickmark reader bijvoorbeeld decodeert een QR code zonder een foto te maken, dus deze herkent hem gewoon automatisch en geeft de link door. Niet voor niets dat een QR code al 16 jaar bestaat en daarom dus al veel beter ontwikkelt is. Microsoft is pas net op weg…. Ik heb net de reader van microsoft gedownload en ik ben nog geen een keer goed door verwezen naar site! inderdaad dus een beta versie! erg frustrerend, kun je nagaan als ik sta te wachten op de bus. Ok…Microsoft tag is qua vormgeving leuker…maar om het nou sexy te noemen?!…tjah wellicht voor de technologen onder ons. Maar het moet gewoon goed werken en de microsoft tag werkt slecht, om het nog maar eens te noemen inderdaad een beta versie! Om een vergelijking te maken: een sexy en mooie vrouw die dom is en niet kan koken of schoonmaken…daar heb je wellicht een leuke nacht mee maar de volgende dag wil je haar het huis uit hebben.  Kortom: Microsoft tag is sexy en leuk en mooi…..maar je bent er snel op uit gekeken want het werkt het niet

M

Jongeren zijn "moeilijk te bereiken" en dus kiezen ze voor een het nog obscure systeem van mobiele barcodes en gaan dan ook nog niet eens voor de grootste standaard, maar voor een nog obscuurdere versie van MS die al helemaal niemand kent. Die chippendales gaan het een stuk beter doen denk ik.

Open mobiel internt

MS TAG!? hoe verzinnen ze het….lekker een breed standaard hoor! dit zijn werkelijk cowboys die innovatief proberen te zijn en veel publiciteit willen genereren.  Daarnaast een QR code is wellicht saai….maar de mogelijkheden zijn zeker niet saai! je kan een QR code een kleur geven of een logo er in plaatsen! Niks saais aan dacht ik zo. Daarnaast gaat het er om wat er achter zit. Een QR code blijft nog steeds een herkenbare teken. Een van de redenen dat colorzip het in Japan niet heeft gered. De QR code is makkelijker te scannen en het is iets herkenbaars.  Kansloos initiatief!

Marielle

Ik heb hier weinig aan toe te voegen!Helemaal mee eens met de bovenstaande reacties… Iemand van de Shotcode gehoord!?…Ondersteunen meer dan 500 toestellen en is in de basis sexier,mooier enz1 smsje en je hebt hem ook op je toestel…..tja..

Tjah....

Sorry MArielle….maar het ondersteunt, ik citeer: "Over 350 different phone models supported (the largest range in the industry)"  Waarom gewoon niet met z'n alleen de normale QR code gebruiken…ik wordt er zo moe van dat de een weer een andere QR code introduceert en een andere neppert weer een andere…allemaal leuk en innovatief, maar volgens mij wordt er niet meer gedacht aan de consument. wat is nu werkelijk handig voor de consument!? juist als deze maar 1 QR reader heeft. al die verschillende TAGS, je wordt er gewoonweg moe van. Sommige mensen hebben er niks van begrepen.  

Daan

Dom initiatief, ben zelf 24 en reken mij toch nog wel redelijk tot de jongere doelgroep. Als ik sta te wachten op de bus of de trein of wat metro ga ik niet met de mobiel in mijn hand plaatjes/barcodes of andere dingen scannen als een overspannen kwijlende Albert Heijn kassamedewerker. zonde van het geld, zonde van de tijd, dom kansloos initiatief! Waarschijnlijk verzonnen zonder een goed (lees grondig uitgevoerd) onderzoek.  Ik pak mijn mobiel en open Opera /IE en ga surfen, naar wat ik leuk vind en interessant. Dat is tegenwoordig de toekomst!

Hylke

welke partij heeft Microsoft gekozen voor dit project: 1. slecht voor de markt want het werkt niet. 2. Windows mobile is ten dode opgeschreven. 3. zonde van tijd en vooral van de positieve ontwikkelingen op het gebied van mobiele toepassingen want dit kan het alleen schade aanbrengen.

Mike

Domme actie om naast een wereldwijd al breed geaccepteerde en doorontwikkelde qr-code weer iets nieuws te beginnen. Dit soort acties hebben in het verleden al vaker tot niets geleid. En zeker als ik lees dat de nu nog beta versie straks geld gaat kosten.

Marcom

QR mag zaai zijn, maar in tegendeel tot MS is het GRATIS…'no strings'. Dus wat wil jij betalen voor sexy? Zo te zien gaat QR het tocht echt winnen 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond