Deel dit artikel
-

Toekomst mobiele e-commerce nog onzeker

De Europese toekomst van mobiele e-commerce kan een miljardenmarkt worden, maar om dat te bereiken moet nog een aantal hindernissen worden genomen. Over vijf jaar verloopt tot 6 procent van alle internethandel via de mobiele telefoon.

Dat blijkt uit een marktbeschouwing van het Mücke, Sturm & Company. Deze firma stelt dat het succes van mobiele e-commerce allereerst afhangt van de algemene acceptatie van slimme mobieltjes, zogeheten smartphones.

Als over vier jaar een kwart van de Duitsers een smartphone met internet zou hebben en zij ieder voor 60 euro mobiel winkelen dan bedraagt de omzet 300 miljoen euro. Dat is het slechtse scenario.

Als winkeliers en applicatiebouwers het mobiele betaalproces vereenvoudigen en veilig maken dan groeit het marktpotentieel al tot 920 miljoen euro, het drievoudige.

Het allerbelangrijkste, in de optiek van de onderzoekers, is echter de vraag in hoeverre winkels er in slagen om mobiel winkelen aantrekkelijk en relevant weten te maken. Daarbij tekenen ze aan dat het daarbij niet simpelweg gaat om het mobiel maken van een bestaande website.

Als e-commercebedrijven nadenken over andere dan gebruikelijke scenario’s dan kan de Duitse markt tot 1,8 miljard euro groeien in 2014. NFC-chips en locatiegebaseerde diensten kunnen de consument in de winkelstraat en elders in publieke ruimtes verleiden tot het doen van mobiele aankopen. De digitale handel moet dan nauw aansluiten op de situatie waarin de consument zich op dat moment bevindt.

In dit gunstigste scenario geven Duitse consument naar verwachting jaarlijks voor 90 euro uit via hun mobiele telefoon. De optelsom van die bestedingen zou tot 6 procent van de totale e-commerceuitgaven kunnen uitmaken.

Nederlandse webwinkels zetten voor ongeveer 5 miljard euro om. Via handelssites als Marktplaats, Speurders, Tweedehands.net en 2dehands.nl wordt jaarlijks zeker even veel verhandeld.

Shopsavvy is een toepassing op de mobiele telefoon waarmee consumenten in de winkelstraat met hun mobiele telefoon items kunnen scannen en tegelijk online kunnen kijken of er elders goedkopere alternatieven in de aanbieding zijn. Andere populaire toepassingen zijn applicaties van Amazon en eBay en software om eten, drinken, menu’s en horecagelegenheden met elkaar te vergelijken.

Foto: faceme (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond