Deel dit artikel
-

Advertentie-omzet LinkedIn stijgt 50 procent

LinkedIn zag de reclameomzet afgelopen jaar met ruim 50 procent groeien, zegt de nieuwe directievoorzitter Jeff Weiner. Zijn bedrijf is als een van de weinige profielensites al enkele jaren winstgevend.

In een vraaggesprek met Business Insider zegt Weiner dat de Amerikaanse reclameomzet afgelopen jaar met ruim 50 procent steeg. De internationale omzet steeg ‘daar nog ver boven’.

Exacte omzetcijfers geeft Weiner niet, maar de schatting is dat LinkedIn in het jaar 2008 reeds een omzet boekte van 100 miljoen dollar. Hoe groot de bijdrage van Nederlandse adverteerders daar in is, is niet bekend. Wel staat vast dat Nederlanders na Amerikanen en Engelsen de grootste populatie zijn op de zakelijke profielensite.

Iets meer dan 1,3 miljoen Nederlanders schreven zich in de afgelopen jaren op de netwerksite in. In Engeland deden 2,5 miljoen internetters dat en in de VS 25 miljoen. In relatieve aantallen is Nederland groter dan Engeland op LinkedIn. Iets meer dan 38 procent van de hoger opgeleide Nederlanders heeft een account op de site. Dat is drie procentspunten minder dan in de VS.

In Nederland en Italië handelt WebAds de advertentieverkoop op LinkedIn af. In de lage landen zijn het vooral adverteerders uit de sector P&O, Technologie en Financieel die bannerruimte inkopen op de profielensite. In België, Duitsland, Frankrijk en Spanje werken de Amerikanen met andere advertentienetwerken.

Media-inkopers schalen LinkedIn in categorie met uitgaven als de New York Times, Wall Street Journal en Forbes. Daarmee benadrukt Weiner de zakelijke, en daarmee duurdere, advertentieruimte.

Volgens de cijfers van Stir groeit het bereik van de zakelijke profielensite nog maandelijks. In januari was het bereik 6,3 procent, in mei 6,4 procent en in juni 6,9 procent. Dat kwam in juni overeen met 3,1 miljoen bezoeken.

Behalve uit reclame boekt het bedrijf ook omzet met abonnementen (om uitgebreid te mogen zoeken), de mogelijkheid vacatures te plaatsen en gesponsorde peilingen.

Afgaand op de waardering van ruim 1 miljard dollar, vastgesteld in de laatste twee financieringsronden, is de waarde van 1 LinkedIn-gebruiker omgerekend circa 45 dollar. Daarmee zou Nederland een waarde vertegenwoordigen van ongeveer 55 miljoen dollar.

LinkedIn heeft in Europa enige concurrentie van de zakelijke netwerksites Xing uit Duitsland en Viadeo uit Frankrijk.

Foto: joi (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond