Deel dit artikel
-

Stichting sms-gedragscode past regels aan

Na kritiek uit verschillende hoeken, kiest de stichting sms-gedragscode eieren voor haar geld en past zelf de gedragscode aan. Onder meer de vorm van de aanmeldbevestiging krijgt strengere richtlijnen om zogenaamd gratis sms’jes tegen te gaan.

"Op een aantal punten wordt de code aangescherpt. We gaan bijvoorbeeld strengere artikels opnemen over de aanmeldbevestiging", aldus Jilles van den Beukel, voorzitter van de stichting sms-gedragscode tegen Emerce.

Bovendien wordt het toezicht op de naleving weggehaald bij de telecomoperators. Dat gaat voortaan gebeuren door de stichting. Van den Beukel: "Je ziet na de invoering van de gedragscode nog steeds overtredingen. Het leek ons beter om het toezicht onder te brengen bij de partij die er dagelijks mee bezig is. We denken dat dat effectiever is."

Geld

Er zijn meer financiële middelen nodig voor de extra mensen die ingezet moeten worden. Van den Beukel: "Dat moet uit de sector komen en daar is men ook toe bereid." Welke partijen hier aan mee willen werken, dat wil de voorzitter in september pas vrijgeven, als alles is afgerond.

Naast zaken als onduidelijk aanmeldbevestigingen, stipt Van den Beukel aan dat de consument er ook bij gebaat is dat er geen misleidende reclame is. Hij belooft in het nieuwe toezichtsysteem ook op dit punt partijen aan te pakken.

Misleiding

De regels uit de eerder opgestelde sms-gedragscode van de sms-branche moesten duidelijkheid bieden wat wel en niet mag in de reclames voor sms-diensten. Hierdoor zou voor de gebruiker geen onduidelijkheid meer mogen ontstaan over bijvoorbeeld de prijs van de dienst.

De Consumentenbond eiste dinsdag een onderzoek naar werkwijze van telecomaanbieders en aanbieders van sms-diensten. Ook Economische Zaken wil, in overleg met de Consumentenautoriteit en OPTA de 1 jaar oude sms-gedragscode tegen het licht houden om te zien of dit afdoende bescherming biedt voor onder meer kinderen en ouders. Bij het klachtenloket op Consuwijzer.nl komen nog altijd veel klachten binnen.

Evaluatie

"Dat de gedragscode geëvalueerd zou worden, dat is al een jaar geleden afgesproken met OPTA en Economische Zaken", meent Van den Beukel.

Eerder uitte de Consumentenbond al kritiek op de gedragscode. De stichting sms-gedragscode vond de kritiek van de Consumentenbond op de code, die is opgesteld vanuit de sms-branche, toen ‘een tikkeltje voorbarig’. Zelfregulering is geen vies woord: "Laten we eerst eens kijken waar dit toe leidt", meende Van den Beukel destijds.

Zelfregulering

De gedragscode van de sms-branche zou volgens de Consumentenbond niet afdoende zijn. Zelfregulering is niet genoeg om op te treden tegen sms-dienstenaanbieders die de fout in gaan. De naleving laat te wensen en de bond stapte op aan het begin van onderhandelingen met de stichting.

De code werd in het voorjaar van 2008 opgesteld naar aanleiding van signalen van onder meer stichting De Ombudsman. Ook stichting Mijn Kind Online uitte kritiek op de code.

Doelbewust

Van den Beukel: "Het is niet eenvoudig. Er blijven altijd mensen die doelbewust de code niet naleven. Daar moet je op monitoren." Mijn Kind Online viel vooral over de aanmeldbevestiging. "Daar gaan we de code nu op aanpassen. Het moet duidelijk zijn dat het om een betaalde sms-dienst gaat."

"Partijen die structureel de code overtreden, die kunnen we een sanctie opleggen." Van den Beukel geeft toe dat die partijen dan toch weer een nieuwe BV op kunnen richten: "Dat is zo. Het is goed dat OPTA ook zelf actie onderneemt om partijen aan te pakken. Je moet het constant in de gaten houden."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond