Deel dit artikel
-

Yourzine profiteert van mobiele voorsprong in China

Het Nederlandse e-mailmarketingbedrijf Yourzine gebruikt China als proeftuin voor mobiele marketing. “Mobiele concepten kunnen we toetsen in China en vervolgens uitrollen in Nederland”, aldus algemeen directeur Michiel van Riemsdijk.

Yourzine is ondertussen 3 jaar actief in China. In de eerste jaren werd de e-mailmarketingkennis vanuit Nederland toegepast in China. Inmiddels is de focus verschoven naar mobiele marketing in China. Van Riemsdijk: "In China zijn er nu ruim 300 miljoen actieve internetgebruikers, maar meer dan 600 miljoen mensen met een mobiel abonnement.  De adverteerders die wij bedienen, zijn altijd op zoek naar bereik."

Van Riemsdijk vertelt over de uitrol van 3G in China: " Het is een van de eerste landen die mobiel breedband internet aanbiedt voor de hele markt. Nederland heeft daarmee geworsteld. Chinezen maken inmiddels meer gebruik van hun mobiel. Het is een belangrijk kanaal."

Investering in mobiel

Forrester liet onlangs weten dat de penetratie van mobiel internet in Nederland de komende vijf jaar met een factor drie groeit. Van Riemsdijk: "Mobiele concepten kunnen we toetsen in China en vervolgens uitrollen in Nederland. Zo bieden we surveys aan bij loyalty members van Air France/ KLM via de mobiel. En we maken veel gebruik van games via een mobiele applicatie." In Nederland is het bereik daarvoor nu nog te klein meent de algemeen directeur. "Voor de adverteerder is dat de investering niet waard. In China kunnen we alvast leren wat wel en niet werkt."

Zo merkt Van Riemsdijk dat bij e-mailmarketing het openingspercentage een stuk hoger ligt op de mobiel. "Dat zijn lessen die we kunnen toetsen in Nederland." Voor klanten in Nederland optimaliseert Yourzine al wel de nieuwsbrief voor de mobiel. "Maar verder hebben we op mobiel vlak weinig opdrachtgevers. Dat bereik is toch te klein."

Verandering

Van Riemsdijk: "De vraag naar mobiele toepassingen is in China continu hoog. Dat in tegenstelling tot Nederland waar men een meer afwachtende houding heeft om het mobiele platform voor commerciële doeleinden te benutten. Maar dat gaat veranderen", meent hij.

Yourzine heeft een kantoor in Beijing en Shanghai. "Nu we winst maken willen we langzaam uitbreiden naar andere steden. Wil je heel China bedienen, dan moet je in 11 strategische steden aanwezig zijn", aldus Van Riemsdijk. Werken met en voor Chinezen houdt in dat je rekening houdt met lokale ontwikkelingen. ‘Lokaal’, als in een markt van 1,3 miljard mensen.

Beginnersfouten

"Vorig jaar draaiden we break even. Dit jaar maken we een eerste kleine winst. Daar zijn we trots op. " Maar makkelijk was de start in China niet. Van Riemsdijk vervolgt: "Veel Nederlanders lopen de deur plat bij de Nederlandse ambassade, maar durven vervolgens de stap niet te zetten. Wij hebben het wel gedaan. En veel fouten gemaakt."

Veel bedrijven verliezen zich volgens Van Riemsdijk in de bevestiging van marktonderzoek. "Dan zien ze beren op de weg en gaan ze er niet mee door. Wij doen het gewoon en stappen over die eerste vrees heen. Onze fouten zaten vooral op managerial vlak. We zijn heel hard de markt in gerend, maar de Chinees reageert toch net wat anders."

Cultuurverschil

Van Riemsdijk liep tegen het feit aan dat Chinezen hiërarchisch ingesteld zijn. "De baas is echt de baas. Wanneer je ze allemaal verantwoordelijk maakt voor een project, gaan ze solo aan de slag. In Nederland zouden ze samen planmatig aan het werk gaan."

Een andere verkeerde inschatting had te maken met het Chinese schrift. "Bij e-mailmarketing werk je met je database op alfabet. Het Chinese alfabet kent 26.000 tekens." Van Riemsdijk noemt de queries  op de database ‘toch wat lastig’. "Gelukkig maken ze maar gebruik van ongeveer 2500 tekens in het dagelijkse leven."

Buitenlands geld

Ook de omgang met de overheid was ‘best lastig’. "Je moet voldoen aan allerlei regels. Wij hebben een lokaal bedrijf opgezet, met buitenlands geld. Dat scheelt. We worden gezien als een Chinees bedrijf."

China heeft inmiddels plannen om 5 bedrijven uit te kiezen die landelijk e-mailmarketing mogen voeren. "Dat is natuurlijk deels omdat ze het mailverkeer van buiten onder de lopen willen houden en de content van buiten wil controleren. Wij lijken er mee weg te komen. Het ziet ernaar uit dat we gewoon mee mogen doen", aldus Van Riemsdijk.

Het beste jongetje van de klas

En er komen strengere spamregels aan. "Natuurlijk proberen we daarin het beste jongetje van de klas te zijn. Ze kijken eerst naar de internationaal georiënteerde bedrijven. Er zijn veel multinationals in China die hun serverpark in het buitenland hebben staan. Wij hebben het neergezet in Beijing."

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan Schouten

Michiel, jullie zijn echter ondenemers. Prachtig. Ga door ga door. Jan Schouten

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond