Deel dit artikel
-

Open epub-formaat stuwt populariteit e-reader

Nu de uitgevers het open epub-formaat omarmen en de keuze uit readers groter is, lijkt de markt zich de goede kant op te ontwikkelen. De consument is toe aan de e-reader. Emerce sprak hierover met Angélique Wouters, chief digital officer bij Selexyz.

“De Kindle in de Verenigde Staten was de eerste reader die grootschalig werd afgenomen. Maar zij hebben een gesloten systeem. Daar zit zowel de uitgever als de consument niet op te wachten”, aldus Wouters. Gebruikers van de Kindle kunnen alleen boeken bij Amazon bestellen en lezen.

De uitgevers in Nederland omarmen het epub-formaat. Wouters: “Een aantal uitgevers gaat nu alle titels die uitkomen uitgeven in epub-formaat. Er komt veel bij elkaar. De uitgevers omarmen het nieuwe platform en de distributie komt op gang.”

Want ook het aanbd van e-readers in Nederland is uitgebereid. Onlangs lanceerde Sony, in samenwerking met Bol.com de twee laatste e-readers. “Wij verkopen nu readers van verschillende producenten. Dat betekent dat er keus is”, zo verspreidt Wouters het evangelie van de e-reader.

“Het is de eerste stevige uitrol van epub-apparaten.  Voor de klant is dat formaat handig. Internationaal wordt het ook gebruikt. Als je één systeem omarmt, stimuleer je de ontwikkeling.” Met het epub-formaat kunnen klanten e-books kopen of downloaden op verschillende plekken. Google ondersteunt het, Bol.com gebruikt het formaat voor de aangeboden e-books en dus ook Selexyz.

Selexyz wil geen lock in. De chief digital officer bij Selexyz is een voorstander van het open formaat: “Er zijn concurrenten die een eigen standaard hebben overwogen. Wij waren vanaf de eerste minuut voor open standaarden. Dat was 2 jaar geleden toen we met het mobipocket format startten al zo. De klant moet de keuze hebben. Het is een principieel punt.”

Volgens Wouters is de consument in Nederland er klaar voor. “Na de iPhone en de smartphones, zullen ze deze nieuwe techniek sneller omarmen. Wat er nu ligt is een mooie propositie voor de consument.” Ze vervolgt: “We hebben 1200 iLiads verkocht in 2 jaar. Dat waren de early adopters, toen was het nog geen gemeengoed. Momenteel verkopen we er tientallen per dag.”

De nieuwe markt gaat, zo meent Wouters, legers mensen aanspreken die nu minder worden bereikt. “Een groep die geen traditioneel boek leest, ligt nu voor het grijpen. Dat biedt meer keuze.”

De verkoop van e-books zal een beperkt deel van de totale omzet uit gaan maken. “Ik denk dat dat binnen 3 tot 5 jaar 5 procent van de omzet zal beslaan”, aldus Wouters.

Aan een e-book zegt Selexyz niet meer geld te verdienen dan aan een regulier boek. “De marges zijn niet breder. Je hebt misschien geen drukkosten, maar wel de kosten voor het omzetten in een ander formaat. Het verschil in kosten gaat in de prijs zitten”, aldus Wouters. De e-books bij Selexyz zijn 20 procent goedkoper dan folioboeken. Zodra de overheid besluit de BTW voor ebooks te verlagen, zal dit de prijs verder ten goede komen.

Wouters is enthousiast: “Het is in Nederland nu wachten op een apparaat dat 3G of wifi aanbiedt. Dat gebruiksgemak wil je ook aanbieden. Die vervolgontwikkeling geldt ook voor het kleurenscherm. Laat maar komen.”

Deel dit bericht

5 Reacties

Rick

Wat men voor het gemak even verzwijgt is dat wat er momenteel in ePub wordt uitgegeven voor 99% zwaar kreupel gemaakt is met een gesloten (Adobe) DRM systeem. In andere woorden: het "open" gedeelte van het formaat geldt voor produktie kant, niet voor de consument. Blijkbaar heeft men in de uitgevers wereld niet goed begrepen dat het "consumentje naaien" businessmodel van de muziekindustrie vroeger of later tegen je gaat werken. In een tijd waarin iTunes DRM aan het afbouwen is en Amazon gewoon DRM-vrije MP3s verkoopt, gaat de uitgeverswereld gezellig terug naar het verleden door de consument tikkende tijdbommen te verpatsen.

Lezer

Ik ben geen techneut, maar kan iemand mij uitleggen welke hoge kosten er verbonden zijn aan "het omzetten in een ander formaat"?Ik neem toch aan dat uitgeverijen tegenwoordig al hun basisdata in een platformonafhankelijk formaat opslaan waarbij je alleen voor de laatste stap een keuze maakt in welk medium je publiceert?Ik kan me nog voorstellen dat als het om oude boeken gaat van pakweg voor het laatste decennium er kosten zitten verbonden aan het omzetten naar een ander fotmaat, maar dat geld toch zeker niet meer voor boeken van de laatste tijd en alle nieuw uit te brengen broeken?In mijn ogen kan de prijs van e-boeken dan ook substantieel lager zijn dan van "normale"boeken.Maar misschien vergis ik me, ik laat me graag voorlichten.

Huub van de Pol

@rick: je hebt gelijk, maar ePUB is wel een stap in de goede richting.Wat je opmerking betreft over 'de uitgeverswereld': mee eens, maar opvallend genoeg geldt dit alleen voor e-books. Als het om audio gaat (luisterboeken) dan zijn diezelfde uitgevers in Nederland inmiddels *wel* 'om', zoals downloadshop Luisterrijk laat zien. Want bij Luisterrijk kan de consument inmiddels 80% van het Nederlandse aanbod van luisterboeken downloaden in MP3-formaat. Zoals waarschijnlijk bekend, kent MP3 geen DRM. Het enige wat gedaan wordt is een unieke personalisatie van de bestanden, wat soms ook wel 'social DRM' wordt genoemd. Daarmee zijn de bestanden nog steeds opwerkelijk elk platform afspeelbaar, maar als het moet wel traceerbaar tot de eerste koper. Deze aanpak wordt ondersteund door de meer dan 75 uitgevers waarmee Luisterrijk een overeenkomst heeft, en veel daarvan zijn dus nu ook met e-books bezig… Het wachten is op de eerste uitgever die zegt dat ePUB OK is, maar dan wel zonder DRM.De vraag is natuurlijk: willen uitgevers ePUB met DRM vanwege angst of omdat 'iedereen het doet'? De tijd zal het leren. Interessante waarneming uit de luisterboekenwereld: de meeste roofkopieen en illegale downloads zijn afkomstig van geripte cd's en niet van gekochte downloads.

Rick

@Huub: Het gebruik van CD's als bron van illegale kopieen is ook bij muziek typisch, en heeft een voor de hand liggende oorzaak: CD's zijn van hogere (ongecomprimeerde) kwaliteit, en daarmee veel beter als bronmateriaal. Een CD is nog een ouderwets "eerlijk" product. Dat is ook een van de redenen waarom ook de DRM-vrije MP3's ondanks dat het een stap vooruit is nog steeds als een rip-off worden beschouwd: er wordt gewoonweg een lagere kwaliteit geleverd die beperkingen oplegt aan toekomstig gebruik (MP3 kan ook weer "uit" raken, er zijn allang betere formaten) zonder dat dat in de prijs wordt meegenomen of uberhaupt eerlijk gecommuniceerd. Het wordt tijd dat de hele contentindustrie eens een keertje eerlijk wordt over hun producten. Tegenwoordig heeft bijna alles dat je koopt, of het nou een Mars is of een televisie, een uitgebreidde omschrijving over wat er in de doos zit, maar digitale media is een black box, onder het motto "het is digitaal, en meer hoef je niet te weten". Het blijft een vreemde zaak dat illegale content betrouwbaarder, transparanter en beter beschikbaar is dan legale content. Dat heeft de muziekindustrie al opgebroken, de filmindustrie begint nu ook de pijn te voelen en desondanks gaan uitgevers blind hetzelfde pad op. @Lezer: de productiekosten zijn inderdaad marginaal, en de winstmarges dan ook veel hoger. Wel zit er een flinke aanloopinvestering aan vast, dus vooralsnog zijn de prijzen vanuit dat oogpunt niet helemaal onredelijk. Waar het onredelijk wordt is dat e-books met DRM gewoonweg minder waarde vertegenwoordigen omdat je zelf nog moet investeren in readers (meervoud, want die dingen gaan zeker niet eeuwig mee) en je ze niet kunt uitlenen of doorverkopen.

Pauline van de Ven

Ik vind het vreemd dat DRM wordt gezien als (geciteerd) 'consumentje naaien'. Het is een manier voor de auteur om inkomen te ontlenen aan gedane arbeid. Niet meer en niet minder. Wat zou de lezer ervan vinden als hij werd vervloekt omdat hij aan het eind van de maand een salaris wil verdienen? In het digitale woordenboek lijkt het woord 'auteur' zelfs niet voor te komen. Een boek schrijven kost 1 jaar. De huidige praktijk is dat iedereen plezier heeft en geld verdient aan het werk van de auteur, terwijl van de gemiddelde auteur wordt verwacht dat hij er een baantje naast neemt of subsidie aanvraagt. Hier zit toch ergens een collectieve blinde vlek. Lezer, Wij bestaan echt! En wij kunnen niet leven van de lucht! Pauline van de Ven, Stichting Uitgeverij Auteursdomein

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond