Deel dit artikel
-

Ook The Economist wil geld zien van lezer

De Britse en Amerikaanse versie The Economist gaan richting een betaald model voor de online nieuwsuitgave. Dit in navolging van de internationale uitgever News Corporation die geld gaat vragen voor de online nieuwssites en Telegraaf Media Groep die overweegt om bezoekers te laten betalen om artikelen te mogen lezen.

Bij The Economist moet de lezer nu nog enkel voor kopij ouder dan een jaar geld op tafel leggen.  De rest van de online content is nog gratis toegankelijk, inclusief de verhalen uit het papieren weekblad die op de site worden geplaatst. Hier komt binnen zes maanden een einde aan.

De uitgever van de Britse versie, Yvonne Ossman,  laat aan Media Week weten dat de uitgave online verschuift naar een model waarbij lezers moeten betalen voor de artikelen.

Eerder kondigde Rupert Murdoch van News Corporation plannen aan voor een betaald model voor online nieuwscontent. De Telegraaf Media Groep kwam met soortgeljike plannen.

De beslissing bij The Economist komt uit de koker van Ben Edwards, uitgever van het Amerikaanse Economist.com. Verschillende betalingsmethoden worden nog onder de loep genomen. Zo wordt er gedacht aan een model van micropayments.

Ossman kan zich vinden in Murdochs voorbeeld. Kranten verliezen volgens haar terrein en moeten het afleggen tegen gratis online content. Volgens de uitgever zijn mensen bereid om te betalen voor analyses en debat.

Bron foto: dyobmit (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

Tim

Vind het een logische ontwikkeling en verwacht dat dat zich verder door zal zetten. Uiteindelijk zal er toch betaald moeten worden voor de kosten die kwaliteits journalistiek als onderzoeks journalistiek en analyses met zich meebrengen. Met teruglopende oplages en dalende advertentie inkomsten is dat niet op lange termijn te financieren en er zal in mijn ogen altijd vraag zijn naar een stuk verdieping.

Roland

Zodra de consument dat inziet wordt het vast een succes. Zodra de consument het niet ziet zitten dan heb je een nog grotere uitdaging… hoop voor hun (net als de Telegraaf) dat ze een goed lezersonderzoek hebben gedaan?!

Harm

Hoezo kwaliteit als je ervoor betaald? Vanmorgen stond in de betaalde sectie van WSJ.com te lezen dat GM Opel zelf houdt, dat is dus niet het geval.The Economist is helemaal een belachelijk medium, ze hebben elk jaar een verslaggever op de Bilderberg-conferentie, maar ze schrijven er niks over.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond