Deel dit artikel
-

‘iPhone-surfers zijn de slechtste reclameklikkers’

Mobiele websurfers klikken half zo vaak op reclame als wie internet besurft op een laptop of desktop. iPhone-eigenaren blijken het allerminst op mobiele reclame-uitingen te klikken. De gemiddelde klikratio ligt in die groep op 0,3 procent.

Dat vloeit voort uit een peiling die advertentienetwerk Chikita uitvoerde door de resultaten van 94 miljoen reclame-impressies te meten. Het bedrijf keek naar mobiele versus niet-mobiele surfers, maar ook naar de ervaringen op de verschillende mobiele platformen.

Eigenaren van nieuwe generaties mobiele telefoons, iPhones en Android-toestellen, blijken het minst op advertenties te klikken. De makers van die telefoons hebben veel inspanningen verricht om de algehele interface van het toestel te optimaliseren. Reclame-uitingen worden door adverteerders en mediabedrijven kennelijk op de verkeerde manier getoond, lijkt een impliciete conclusie.

Dat beeld wordt versterkt door het gegeven dat mobiele surfers over de volle breedte minder vaak op reclame te klikken (0,48 procent) dan internetters die browsen op een laptop of desktop (0,83 procent).
 Foto: kb35 (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Edwin Klesman

Het is ook wel appels met peren vergelijken. Appels die laagdrempelig moeten zijn, en key-features moeten herbergen (de mobieltjes) tov de uitgebreidere mogelijkheden van een laptop. Bij mobieltjes moeten reclame uitingen niet "in de weg zitten" want dan word de software niet lang gebruikt. Men moet bij mobieltjes meer gaan rekenen op branding e.d. waarbij het vertoon van reclame uitgangspunt is, en niet het klikken en doorlinken op een advertentie. Helaas is dit dan weer moeilijk meetbaar.

stefan

Ik kan het me voorstellen. Wanneer ik online ben met mijn Iphone en ik maak gebruik van 3g ipv Wifi, dan is het zo traag dat ik echt niet op een banner klik. Iets dat ik op mijn gewone PC sporadisch doe, mobiel in ieder geval zeker niet.

Jasper Ruijsink

Het nadeel van de Ipone, geen flash, is in dit geval een voordeel. Veel banners zijn in flash en voor andere resoluties.Ben erg benieuwd hoe de in-app banners het doen. Volgens mij werkt Nu.nl hier mee. En veel andere gratis apps.

Ruben Zantingh-Bozic

Ik kan me voorstellen dat je op je mobiel veel gerichter zoekt naar informatie en met een strakker doel dan op een gewone PC. Je scherm is kleiner en leest minder prettig. Op een groot scherm past meer informatie en wordt je sneller afgeleid.

anoniem

vreemd, alle andere onderzoeken wijzen nl uit dat de ctr (who cares anyway) hoger op mobiel dan online liggen. een gemiddelde online CTR van 0,83% stamt denk ik nog uit de vorige eeuw

anoniem

en iphone surfers zijn al meer gewend aan banners dan andere mobiele surfers, ze krijgen sowieso al een overload aan banners itt traditionele mobiele website, waar nog nauwelijks op in wordt.

jan

geen adblocker voor een iPhone?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond