Deel dit artikel
-

Rabo en Hyves lanceren betalingsmogelijkheid

[eDay] Hyves komt op korte termijn met de mogelijkheid om betalingen via het eigen platform af te handelen. In samenwerking met Rabobank kunnen Hyvers straks geld naar elkaar overmaken en is het mogelijk om betalingen aan commerciële partijen te doen.

Hyves brengt binnenkort een eigen betalingsplatform naar buiten. Leden kunnen kosteloos geld naar elkaar overmaken, maar er komt ook de mogelijkheid om geld over te maken naar een commerciële partij voor een dienst of een product. “Leden kunnen geld overmaken naar Hyves zelf, maar het zou ook zo kunnen zijn dat Idols singles gaat verkopen aan leden van de Idols-hyve”, aldus Nico ten Wolde, Business Development Manager bij Rabobank International.

"Voor Hyves is het een mooie toevoeging op de dienst en op de lange termijn is het ook een manier om geld te verdienen", aldus Yme Bosma van Hyves, die benadrukt dat dat laatste niet de primaire insteek is.

Bij business to consumer transacties brengt Rabobank transacties in rekening aan de verkopende partij. Met het eigen microplatform worden de betalingen afgehandeld. De betalingen kunnen online gedaan worden of bijvoorbeeld via een mobiele applicatie.

Fysieke koppeling

Bovendien, zo vertelt ten Wolde, die later op de dag ook op eDay zal spreken, wil Hyves uiteindelijk de koppeling maken naar de fysieke wereld. Dat zou volgens de Rabobank-man wellicht met MyOrder kunnen, een mobiele applicatie die nu al ingezet wordt in de horeca om drankjes mee te bestellen en af te rekenen.

MyOrder werkt met het microbetalingsplatform van Rabobank. Gebruikers van de mobiele dienst kunnen hiermee op Paypal-achtige wijze geld overmaken en ontvangen. Dat geschiedt via de mobiele applicatie of sms.

Met Rabo SMS Betalen heeft Rabobank wat moeite om het onder het grote publiek bekend te maken. “Door de samenwerking met Hyves zal de toepasbaarheid van MiniTix een groter publiek bereiken”, aldus Ten Wolde. Hyvers die via Hyves willen gaan betalen, moeten een ‘mobiele portemonnee’ bij de Rabobank aanmaken. MiniTix is de technologie achter Rabo SMS Betalen.

Draagvlak

Ten Wolde: “We zijn al lang in gesprek. Voor ons verbreden we het werkterrein en breiden we onze portemonneehouders uit.” Pas wanneer genoeg mensen account aanmaken bij Rabobank, zal het betalingsverkeer via dit platform toenemen. Draagvlak is essentieel om de dienst van de grond te krijgen. “Door de samenwerking met Hyves gaan we straks heel snel richting de miljoenen gebruikers”, denkt Ten Wolde. Een account kan aangemaakt worden door een koppeling met een Nederlandse bankrekening of met een prepaid account.

Met Rabo SMS Betalen moet een deel van het contante betalingsverkeer uit de markt worden gehaald. Het verwerken van chartale geldstromen kost de bank relatief veel. Rabo SMS Betalen is een dienst waarmee iedereen in Nederland per sms over kan boeken naar een ander. De ontvangende partij kan een webwinkel, online game of nieuwssite zijn, maar ook een andere particulier.

Niemand hoeft per se contant geld bij zich te hebben, een sms’je naar nummer 6689 volstaat. De sms dient het 06-nummer, het bedrag en een omschrijving van de betaling te bevatten. Voordat het geld van het ‘prepaid account’ wordt afgeschreven, krijgt de betaler nog een sms om de transactie te controleren.

Plannen

Rabobank heeft meerdere plannen. Zo zijn er gesprekken gaande met grote voetbalstadions en wordt er op de korte termijn een grote pizzaketen aangesloten.

Ook wordt de SMS betaaldienst omgezet in spraak. De acceptgiro hoeft dus niet meer verstuurd te worden, klanten kunnen direct afrekenen. “Handig wanneer je een abonnement wilt laten verlengen”, geeft Ten Wolde als voorbeeld.

NFC

Een andere ontwikkeling die snel opkomt is het afrekenen met de telefoon via NFC-technologie. “We gaan hiervoor  NFC-stickers uitdelen, die in de telefoon geplaatst kunnen worden”, vertelt Ten Wolde. Hij geeft als voorbeeld de stationsomgeving, waar menen haast hebben. “Ze kunnen zelf de goederen pakken, scannen en afrekenen.” De kans dat mensen hierbij oneerlijk te werk gaan en weglopen zonder te betalen, schat Ten Wolde niet hoog in. Bovendien wordt dat weggestreept door de consument die nu wegloopt en het product laat liggen vanwege een binnenkomende trein.

Voor het NFC-initiatief zijn al contracten met verschillende partijen getekend. Welke dat zijn, dat mag Ten Wolde nog niet naar buiten brengen.

Deel dit bericht

14 Reacties

Robbert

Mobiel betalen is ongetwijfeld de nabije toekomst, maar via Hyves lijkt me nou niet echt de oplossing. De gemiddelde hyver zal het -denk ik- niet bedenken om geld te sturen naar een ander en de diensten van Hyves zoals een bloemetje kopen of foto's afdrukken lijken mij prima via andere simpele alternatieven te doen.

anoniem

Hulde voor ieder initiatief in deze richting.

Ronald van Kuijk

Laat ze nou gewoon ideal gebruiken…..

Julliette

Beetje nutteloos, ik zal het iig nooit gaan gebruiken, en al helemaal geen zin dat hyves ertussen gaat zitten als platform

Nederbelg

De Belgen hebben een leuke betaalmethode ontwikkeld… http://www.PingPing.be Eerst een behoefte creeeren, daarna pas op de markt introduceren.Hierdoor verdwijnen de intermediaire graaiers zoals MultiSafePay etc… 

Tolsteeg

Hele goede ontwikkeling om eenvoudige en snelle betaalmethoden naar communities te brengen

Sebastian

[quote]Laat ze nou gewoon ideal gebruiken….. [/quote] iDEAL is geen LVP (low value payment) oplossing. De kosten per transactie zijn hiervoor veel te hoog.

Ronald van Kuijk

@Seabasian, Volgens mij is ideal van en door de banken gezamelijk (Currence is toch het voormalige InterPay?)  D e transactiekosten voor een bank zijn bij ideal ?0,0225 (volgens http://www.currence.nl/nl-NL/OverOnzeProducten/Tarieven/Pages/iDEAL.aspx ) Niet heel laag, maar ook zeker niet hoog. Ik kan me niet voorstellen dat Hyves dit met alle banken kan gaan regelen, los van de implementatiekosten, certificeringen enz…enz…  Als ze het goedkoper gaan doen, gaat de beveiliging vast omlaag want dat is volgens mij bij ideal nou het het 'ideale' dat je de beveiliging van je eigen bank gebruikt. Perfecte keuze lijkt me. Als de beveiliging simpeler wordt, is het wachten op de eerste hack, al gaat die mogelijk dan maar om een paar euro, voor de doelgroep (de jeugdige hyvers neem ik aan) kan dat een hoop geld zijn.  Kortom, volgens mij gewoon ideal gebruiken.

Sebastian

Hallo Ronald, Bedankt voor je reactie. Interpay is Equens geworden. Currence is de licentie houder van oa iDEAL, PIN en Chipknip. De kosten die je op de site zie zijn alleen de licentie kosten die betaald moeten worden aan Currence. De Banken zoals Rabobank moeten hiernaast ook nog een Acquiring platform en Issuing platform beheren waar ook kosten aan zitten. De goedkoopste PSPers brengen 25 cent ~ in rekening. Bij LVP ligt dit lager.

Insider

NFC via een mobiele telefoon gaat de komende jaren zeker niet werken, te veel issues die nog opgelost moeten worden. Wie gaat welke rol vervullen in de mobiele waardeketen is een puzzel die niet opgelost lijkt te worden. Leuk hoor stickers maar wanneer het bedoelt is als betalen via een mobiele telefoon dan gaat dit nog erg lang duren, if ever…. Betalen via een Bonus achtige kaart met een chipje is dan logischer alleen noem het dan geen mobiel betalen. NFC betalingen via de mobiele telefoon, daar is in internationaal onderzoek door alle partijen die er toe doen al een conclusie getrokken… de puzzel valt bijna niet op te lossen en het zal er de komende jaren echt niet komen. Het getuigt niet van veel internationale kennis op dat gebied als de Rabo het denkt via stickers op mobiele telefoons op te lossen, is al vaker geprobeerd en nergens was het een succes, bv. ook niet bij onze zuiderburen.Wat dat betreft geloof ik veel meer in SMS betalen of een andere wallet zoals Paypal. Het proof of purchase, het ticket, het betalingsbewijs, zou dan een barcode kunnen zijn oid. Volgens mij heeft MyOrder al een dergelijke oplossing voor het kopen van een bioscoopkaartje waarbij je een kaartje met barcode naar je mobiel krijgt gestuurd. Dat kan dus ook als je een ander product koopt dan een kaartje voor een concert of bioscoop, je betalingsbewijs is dan je mobiele ticket. Heel handig, je koopt via je mobiel een artikel, betaalt met SMS Betalen en ontvangt een betalingsbewijs op je mobiel dat jij diegene bent die het ook echt gekocht heeft. Na het tonen van je betalingsbewijs krijg je het artikel. Zo zou je ook pizza's kunnen laten bezorgen in het park of andere locatie, pizza is al betaald, bezorger moet alleen zeker weten dat jij het bent die de pizza mag ontvangen.

Arthur Brouwers

iDeal standaard tarief van bv. ABN AMRO is 60ct (ideal tarief) + 25ct (bankkosten afschriftregel etc), maar bij hogere volumes valt er over te praten met je accountmanager. Lekker schimmig dus weer en typisch grootbankerig…In plaats van heldere en openbare volumetarieven, moet je weer in onderhandeling. En dat eigenlijk bij alle deelnemende banken als je het goed wilt doen. Kost dus weer enorm veel tijd (en geld). Ieder initiatief waarbij de tarieven helder zijn en er inderdaad eindelijk eens een echt betaalbaar online micropayments systeem komt is enorm toe te juichen. Alleen ben ik benieuwd of de Rabobank dit echt goedkoop, open en voor iedereen eenvoudig te gebruiken in de markt kan zetten. De grootbanken hebben nu eenmaal niet echt een cultuur om marge in te leveren voor service, openheid (en dus marktaandeel). Wellicht is het toch wachten totdat bv. Google of een andere buitenlandse grootmacht met een systeem komt waarbij eindelijk eens gekeken wordt naar dezelfde tarieven voor iedereen, groot en klein, en dus open, helder en niet gebaseerd op wat je maximaal KUNT vragen, maar op wat je maximaal MOET vragen om er op te verdienen (wat op zich natuurlijk prima is).

Arthur Brouwers

Even Minitix bekeken en bij aanmelden zie je gelijk dit: "U kunt alleen Minitix betalingen ontvangen wanneer u een zakelijke rekening courant bij de Rabobank heeft of hiervoor een rekening opent" Dit wordt dus nooit een breed geaccepteerde betaalmethode…

Ward Hagenaar

Indien je via Hyves producten aan Hyvers kunt aanbieden zoals op ebay/marktplaats e.d. dan is een gegarandeerde LVP methode ideaal. PayPal is bijzonder kostbaar. Consumenten kunnen vanaf iedere bankrekening aansluiten op dit betaalsysteem, alleen de merchant (in dit geval Hyves) heeft 1 Raborekening nodig. Betreft dus een minimale drempel met een flinke businesscase ook t.o.v. premium SMS.

Andre

Goede businesscase…alleen de primaire doelgroep van hyves mag nog niet eens in een cafe komen 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond