Deel dit artikel
-

UK: meer uitgaven voor online ads dan tv-reclame

De uitgaven voor online advertenties in het Verenigd Koninkrijk zijn voor het eerst groter dan die voor televisiereclame. Internet is hiermee het grootste advertentiemedium geworden in dit land. De online reclame-uitgaven stegen met 4,6 procent tot ruim 1,75 miljard pond in de eerste helft van dit jaar.

Dat blijkt uit onderzoek van het Internet Advertising Bureau en PricewaterhouseCoopers.

E-mailcampagnes, display advertenties, zoekmachinemarketing en rubrieksadvertenties vallen in het rapport allemaal onder de noemer online advertising.

De uitgaven voor online advertenties bleven groeien in tijden van recessie, maar de gehele markt kreeg hardere klappen te verduren. Hier daalden de uitgaven met 16,6 procent in het eerste half jaar.

Volgens het rapport heeft de recessie de migratie van de reclame-uitgave bij traditionele media als print, radio en televisie naar online versneld.

De studie laat zien dat de grootste uitgevers voor de online display-markt te vinden zijn in de technologiehoek, goed voor 19,1 procent van de markt. Telecom neemt een tweede plek in (13,3 procent), opgevolgd door de financiële industrie (13,2 procent).

Aandrijvers van deze groei zijn onder meer de advertentienetwerken die de markt een boost geven. Adverteerders wenden zich steeds meer tot de netwerken om hun online campagne te boeken. Ook het feit dat op koopjes beluste consumenten makkelijke online zijn te vinden in tijden van recessie maakt dat adverteerders eerder voor online als reclamemedium kiezen.

Tegen de BBC laat het marketingorgaan (Thinkbox) voor een van de grotere commerciële televisiepartijen in het Verenigd Koninkrijk weten dat de vergelijking niet eerlijk is. In plaats van alles op een hoop te gooien, e-mail, rubrieksadvertenties, display advertenties en zoekmachinemarketing, zouden deze allen afzonderlijk beoordeeld moeten worden.

Bron foto: Floyd Nello (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond