Deel dit artikel
-

Affiliatenetwerken: Consolidatie op affiliatemarkt

De affiliatenetwerken verwachten een versteviging op de markt. Er komen meer toetreders. Grote spelers als Sanoma, maar ook buitenlandse multinationals pikken een graantje mee in Nederland. Bovendien gaan bedrijven die de economische recessie hebben overleefd, op overnamepad. Emerce sprak met drie affiliatenetwerken over de verwachtingen van het komend jaar.

Marko Dobroschelski, Managing Director bij Daisycon: "Er komen wel meer toetreders op de markt. Sanoma gaat er mee bezig en Telegraaf Media Groep is er al mee bezig. En er komen ook steeds meer buitenlandse partijen. De markt krijgt steeds meer spelers, het groeistuk dat je kunt pakken, wordt kleiner. Jaren terug had je veel lokale start-ups. De instroom van de buitenlandse multinational partijen, ik denk dat dat goed is. Het brengt kwaliteit in de markt.

Daisycon zit niet meer op 100 procent groei. Vorig jaar zijn we gegroeid met 78 procent. Dat is afgevlakt, eerder hadden we een groei van 100 procent. Er gaat gelukkig wel meer geld naar performance based marketing. De daling is te zien bij offline en ook wel bij online, maar bij dat laatste ligt het vooral aan de daling bij display. Ik denk dat 2010 nog wel eens tegen kan gaan vallen."

Thomas Joosten, Algemeen Directeur bij M4N: "Bedrijven die het hebben gered in een economisch slechte tijd, die gaan volgend jaar kijken wat ze verder kunnen doen. Er zullen bedrijven samengaan, affiliate netwerken zullen partijen overnemen. Kleine bedrijven worden groot.

De affiliate markt profiteert van de recessietijd. Adverteerders zoeken naar de meest rendabele modellen. Het kijken naar de ROI komt in recessietijd weer boven drijven. Van de budgetten wordt er meer naar affiliate geschoven.

Mensen dachten dat de consumentenbestedingen zouden tegenvallen met de economische crisis. Het omgekeerde bleek waar. Ik verwacht niet dat deze trendlijn bij een aantrekkende economie weer afneemt. De consumentenbestedingen blijven tot nog toe elk jaar stijgen, ongeacht of er een crisis is."

Remko Nugteren, Managing Director bij TradeDoubler: "Voor het stuk affiliate zien wij geen crisis. We verwachten over het vierde kwartaal een groei van 5 tot 10 procent. Al is dat natuurlijk wel minder dan de groei van 30 tot 40 procent in de voorgaande jaren. We zijn afhankelijk van de online consumentenbestedingen. Die blijven groeien. Mensen gaan meer vergelijken en de traffic op sites en de aankopen van de consumenten nemen toe.

Overal is de omzet van TradeDoubler wel gedaald, maar dat had te maken met het campagnestuk. Dat loopt anders dan affiliate. De buttons en de banners staan onder druk. Affiliate heeft daarin wel wat goed gemaakt."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond