Deel dit artikel
-

Layar houdt mogelijke concurrentie op afstand

Om de voorsprong te behouden moet de Nederlandse mobiele AR-browser Layar de ontwikkeling op peil houden. “We zien heel goed dat we snel moeten schakelen. Andere partijen zitten nu nog in de R&D-fase”, aldus medeoprichter Claire Boonstra. Gevraagd naar de strategie geeft ze aan ‘precies te weten welke kant Layar op gaat’.

Layar won de hoofdprijs bij de ontwikkelaarswedstrijd van Vodafone. De jury liet toen wel een kritische noot horen en gaf aan dat de start-up er de komende zes maanden hard aan moet werken, wil het een kans van slagen hebben op wereldwijd niveau. Ze zouden goed moeten bedenken of ze zelfstandig verder wilden gaan, of als onderdeel van een browser.

Over de toekomstige strategie laat Boonstra niks los: "Wij weten waar we heen gaan. Dat zal vanzelf blijken." De medeoprichter houdt de ontwikkelingen goed in de gaten. "Er zijn veel studies op universiteiten en ook grote bedrijven willen hun eigen AR-applicatie bouwen." Ze geeft aan dat ze met de snelheid al verschillende partijen ‘heeft laten schrikken’: "Daar ligt ook onze voorsprong en dat verwacht ik te houden."

Ontwikkelaars

Externe partijen kunnen hun eigen laag toevoegen aan de applicatie. De mobiele browser kent al vele lagen en sinds dinsdag zit daar ook een laag bij van De Telefoongids en  de politieregio Noord-Holland Noord bij. Er is veel belangstelling van ontwikkelaars om een laag te maken. Layar opende het platform voor deze groep twee maanden na lancering. Grote partijen als ANWB, Funda, maar ook internationale spelers als Mazda zijn in de browser aanwezig.

Voor wildgroei is Claire Boonstra, mede-oprichter van Layar niet bang. "Dit is pas het begin. Layar wordt een nieuw medium, waar iedereen een eigen laag aan toe kan voegen. Bovendien kan de gebruiker zoeken op keywords, en zijn er featured lagen die onder de aandacht worden gebracht."

Gebruik

De applicatie was in augustus 3300 keer gedownload in Nederland, naar schatting 10 procent van de Android-telefoons die in omloop zijn in ons land. Een paar maanden na de lancering kwam de applicatie op internationaal niveau beschikbaar. In september stonden er een kleine 100.000 gedownloadde applicaties op de teller. Momenteel is Boonstra voorzichtig met het vrijgeven van cijfers. "Het gaat heel erg hard omhoog", is alles wat ze loslaat. Na enig aandringen geeft ze toe dat de aantallen meerdere malen verdubbeld zijn. Hetzelfde geldt voor het gebruik: "Dit gaat verschrikkelijk hard." Pas eind dit jaar wil het bedrijf met nieuwe cijfers naar buiten komen.

Boonstra laat weten dat er meerdere gesprekken gaande zijn. "We praten met veel partijen. Layar genereert natuurlijk veel tractie. Er zijn handset manufactors, operators en contentpartijen waar we mee om tafel zitten. Het is een natuurlijke selectie. Een samenwerking is natuurlijk. Google is niet een hele speciale partij. Er zijn veel dingen gaande." Uitweiden doet Boonstra niet: "De partijen lanceren het zelf wanneer ze daar klaar voor zijn. Wij doen in de tussentijd geen mededelingen."

Elke database met locatiecoördinaten kan worden getransformeerd in een augmented reality-laag. Gebruikers van een Android-toestel kunnen via de camera op het telefoonscherm de ingevoerde data zien. Een applicatie voor de iPhone ligt ter goedkeuring bij Apple.

Deel dit bericht

1 Reactie

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond