Deel dit artikel
-

The Next Web streeft internationaal blogimperium na

De organisatie achter de TheNextWeb.com lanceert 8 lokale blogs en 2 continentale blogs. “Het was niet de ambitie, maar zo zijn we vanzelf een internationale uitgever geworden”, aldus Boris Veldhuijzen van Zanten, medeoprichter van TheNextWeb.com.

De nieuwe lokale blogs, onder meer in Turkije, Rusland en Argentinië, leveren eigen content en vertalen, wanneer dit interessant is voor de lezers, de artikelen van het hoofdblog in de plaatselijke taal.

Volgens Veldhuijzen van Zanten is er geen land waar TheNextWeb.com niet wordt gelezen. Maar niet alle mensen lezen even makkelijk in het Engels, de voertaal van de hoofdblog. "Veel mensen in de Verenigde Staten weten bijvoorbeeld niet dat dit een Nederlands initiatief is. Dat maakt ook niet uit, want we zitten online. We kregen een paar weken geleden een mail uit Turkije waarin lezers ons vroegen of zij onze posts konden vertalen om op hun eigen blog te plaatsen."

Mogelijkheden

Na die mail zag Veldhuijzen van Zanten mogelijkheden. "We hebben de site omgebouwd, op zo’n manier dat we er makkelijk een lokale kopie van konden maken. We zijn begonnen met de Turken en binnen een week kregen we een reactie uit Indonesië, Argentinië en Zuid-Korea. Dat werd heel snel opgepikt. Toen hebben we er snel werk van gemaakt." Inmiddels zijn daar een Nederlands, Frans, Duits, Russisch en Roemeens blog bijgekomen. En de portal voor Europees en Aziatisch nieuws.

Met 8 lokale blogs in de plaatselijke taal en 2 Engelstalige continentale blogs (Europa en Azië) moet er een wisselwerking ontstaan. "De lokale blogs moeten een mix bieden van lokale content en content van de hoofdsite die vertaald wordt in de plaatselijke taal. Mocht er goede lokale content tussen zitten, dan wordt dit weer gebruikt voor de hoofdsite. Het versterkt elkaar", aldus Veldhuijzen van Zanten.

Verdienmodel

De lokale sites krijgen een plek op de site waar ze hun eigen advertenties mogen verkopen. De meer prominente plekken zijn voor de hoofdorganisatie in Nederland. "Er is wel een model waarbij ze delen in inkomsten wanneer ze veel traffic genereren", vult Veldhuijzen van Zanten aan.

Exacte cijfers geeft Veldhuijzen van Zanten niet, maar hij laat weten dat TheNextWeb.com break even draait. "We zijn bezig met wat dingen, daar kunnen we over een paar weken meer over vertellen. Dat is een soort nieuw verdienmodel."

Traffic

Als Veldhuijzen van Zanten naar de toekomst kijkt, dan hoopt hij dat over een half jaar het verkeer van de lokale blogs dat van het hoofdblog overstemt. "Wij willen ze dit platform bieden." In september trok de hoofdblog 600.000 unieke bezoekers.

Vooral de Turken zijn al actief. "Er zijn zelfs al ideeën om daar ook een evenement neer te zetten, al zijn deze plannen nog zeker niet concreet." Ook lokale versies van The Next Web Conference, van waaruit ooit The Next Web Blog ontstond, behoren tot de mogelijkheden in de toekomst. "Het is niet een strategie die we lang van tevoren hebben uitgedacht. Het is zo gelopen", sluit Veldhuijzen van Zanten af.

Het is de bedoeling dat de huidige acht lokale blogs in de toekomst nog worden uitgebreid met initiatieven uit andere landen. De blogs voor Europa en Azië leveren vooral nieuws dat gericht is op deze continenten en minder goed geschikt is voor het hoofdblog, dat zich richt op een internationaler, wereldwijd publiek.

Deel dit bericht

11 Reacties

Ellemijn

Hahahahaha

fan van Ellemijn

Inderdaad hilarisch 🙂 break even is gelukkig ook een relatief begrip..

fanvanfanvanellemijn

Helemaal mee eens!

Jannemiek - Emerce

Wat is er precies mis met het initiatief van The Next Web om meerdere internationale blogs te starten? Een uitgebreidere inhoudelijke reactie draagt meer bij aan een discussie.

Nog een fan van Ellemijn

Dat zal met een simpel cpm sommetje beslecht zijn denk ik

fan van mezelf

Vind het een cool initiatief. Om (minimaal) break even te draaien lijkt mij makkelijk haalbaar: je kosten zijn laag (servers, online marketing enz), ik neem aan dat je schrijvers ook weinig/niets kosten aangezien zij niet voor geld schrijven (maar voor hun naam/reputatie/netwerk), en omdat ze op commissie basis werken van revenues die zij moeten genereren. Techcrunch heeft bewezen dat je met blogs goed kan verdienen. Het is toegegeven geen mega cash cow, maar de waarde zit in het creeeren van een netwerk/macht (zie wederom Arrington), niet in je CPM revenues..kwaliteit van lokale blogs binnen TNW netwerk is critical success factor m.i.

Sander

@Fan Van Mezelf: Zie jij nog steeds waarde in macht?Oei, wat ouderwets en wezenloos na?ef.

fan van mezelf

@sander: macht hoef je niet in de negatieve zin te zien. misschien had ik voor jou beter het woord 'invloed' moeten kiezen. er werd in de comments lachwekkend gedaan over CPM rates voor blogs, en het feit dat dat als business model gebruikt wordt voor TNW. vandaar mijn comment dat het opgeleverde netwerk voor TNW ondernemers meer waard zal zijn dan de luttele CPM revenues.en ja, ik zie waarde in invloed, netwerken en zelfs macht. het is de harde realiteit.

Sander

@Fan Van Mezelf: Vertel mij aub niet hoe ik iets moet zien terwijl je zelf blind bent. Invloed, macht en netwerken is voor dwalende wannabe's die de werklijkheid niet zien en bevestiging zoeken buiten zichzelf.

fvm

@sander: wat reageer je heftig, gevoelig onderwerp voor je?invloed, netwerken enz kan je breed interpreteren. jij ziet (denk ik) een beeld van graaiers als je die termen hoort. ik zie mensen die graag andere mensen willen leren kennen (en daarvan willen leren), zich verdiepen in hun vak enzenfin, we dwalen af van het onderwerp. vooropgesteld kunnen we aannemen dat het TNW team dit doet omdat ze het LEUK vinden om te doen.

Sander

@Fvm: Je snapt het niet, dat is het probleem met domme mensen, die zijn te dom om in te zien dat ze dom zijn. En The Next Web heeft hetzelfde vertaalprogrammaatje op hun weblog gezet als m'n buurjongetje van 11. Dus hebben we straks 2 blogimperiums in Nederland.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond