Deel dit artikel
-

Neckermann zet specialisatie in tegen concurrentie

Neckermann.com gaat voor verdere specialisatie om de conversie te verhogen. De webwinkel opent 22 nieuwe webwinkels. “De markt is veranderd. Waar we het voorheen op moesten nemen tegen andere bedrijven met een groot aanbod, zijn onze concurrenten nu de specialisten”, aldus Kees Gabriëls, CEO bij Neckermann.com tegen Emerce.

De CEO vervolgt: "Onder de vlag van Neckermann krijgen de 22 webwinkels de opdracht om zich op de markt van de specialisten te richten. In de loop van de tijd moeten de winkels een eigen profiel krijgen."

Met de verandering van strategie hoopt Neckermann meer te verkopen. Gabriëls: "We communiceren de cijfers van de doelstellingen op dit gebied niet naar buiten, maar het is wel zeker de bedoeling dat de winkels beter gaan presteren opdat er meer bezoek komt en een hogere conversie."

Erotiek

Per winkel is er een team met mensen die onder meer van de afdeling inkoop, marketing en verkoop komen. Het is aan hen om een profiel te ontwikkelen. Dat kan gedaan worden door het productaanbod te verrijken, de verkooptechnieken te veranderen, maar het kan ook liggen aan website features of after sales service. Als praktisch voorbeeld noemt Gabriëls de winkel erotiek die een eigen blog op de site heeft staan: "Daar wordt unieke content gepubliceerd door een schrijver. Dat is de eerste stap in de ontwikkeling van het profiel van die winkel."

Gabriëls meent dat expertise en verantwoordelijkheid bij de teams nodig is om te slagen in een competatieve internetverkoop.

De teams die de webwinkels aansturen hebben de opdracht om voorstellen te ontwikkelen die voor hun webwinkel het beste werkt. Van bovenaf in de organisatie wordt vervolgens gekeken of dit past binnen Neckermann. Gabriëls: "Dat is omgekeerd. We geven niet meer de directieven naar beneden af. Het is een fundamentele verandering." Dit wordt gestimuleerd door de eigenaarschap van de winkel bij de teams aan te wakkeren. "Niet met financiële incentives", laat Gabriëls weten.

Gabriëls denkt met deze strategie het beste van twee werelden te combineren: "Het grote gevoel van Neckermann en de ruimte voor specialisatie."

Productgroepen

De webwinkel zet de verschillende productgroepen bij elkaar in afzonderlijke afdelingen. Binnen de afdelingen worden meerdere online winkels geopend. Via de hoofdsite komt de klant terecht bij de verschillende portalen, de afdelingen Mode, Wonen, Elektro, Geld & Verzekeringen, Fun & Voordeel en Lichaam, Sport & Vrije Tijd. Hiermee hoopt de webwinkelier ook de navigatie te vergemakkelijken. Sommige artikelen zijn in meerdere winkels te vinden. Games bijvoorbeeld vallen in de categorie Vrije tijd, maar de consument zoekt deze ook vaak bij de categorie Elektro.

Steeds meer e-commerce partijen bieden gespecialiseerde content aan. Eerder liet het Rotterdamse Coolblue veertien nieuwe webwinkels te openen. Zo was daar Mediacentershop.nl en specialistenshop Tandenborstelstore.nl, Stofzuigerstore.nl, of Koffiecenter.nl. Volgens directeur Pieter Zwart een logische ontwikkeling. "We merken dat klanten graag vergelijken, en ook graag accessoires kopen. Als er voldoende aanbod is, zetten we specifieke productgroepen bij elkaar", aldus Zwart tegen Emerce.

Bron foto: nicolasnova (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond