Deel dit artikel
-

LinkedIn stevig in de recruitment-markt

Veertig procent van de bedrijven uit de Fortune 100-toplijst zet LinkedIn steeds actiever in om personeel te werven.

Dat zegt directievoorzitter Jeff Weiner van LinkedIn tegen persbureau Reuters. Hij zegt dat deze bedrijven weer meer naar nieuwe medewerkers aan het zoeken zijn, een indirect teken dat de economie aan zou kunnen trekken.

De profielensite verandert in de perceptie steeds meer van ‘site met visitekaartjes’ in een ‘bron voor nieuwe medewerkers’. De afdelingen Personeelszaken uit de Fortune 100 betalen maandelijks tot 500 dollar om LinkedIn-leden te benaderen met de vraag of ze interesse in een andere baan hebben.

Het verschil met sites als Monsterboard, VK Banen en Nationale Vacaturebank is dat deze zich enkel richten op mensen die actief op zoek zijn naar andere werk. Gebruikers van LinkedIn kunnen aangeven ‘passief op zoek te zijn’. Ook wie tevreden is met zijn huidige baan kan aangeven dat hij toch open staat voor aanbiedingen, mits interessant genoeg.

Gisteren maakte LinkedIn bekend dat het de 50 miljoenste registratie van een nieuw lid had verwerkt. De helft van de leden is niet afkomstig uit de VS. Elf miljoen van hen komt uit Europa, 1,5 miljoen daar weer van komt uit Nederland. Nederland heeft, op Amerika na, de hoogste penetratie LinkedIn-gebruik van de wereld.

Het internationaal potentieel van LinkedIn is, volgens Weiner, 360 miljoen leden.

Vorige maand werd bekend dat de netwerksite een kantoor opent in Nederland. De personeelswerving vindt nu plaats, onder leiding van Marc Duijndam. Hij bouwde in het verleden de Benelux-organisatie van Google op.

LinkedIn is, naar eigen zeggen, sinds 2006 winstgevend en zette in 2008 naar schatting voor 100 miljoen dollar om. Het bedrijf is technisch gezien gereed voor een beursgang, maar de leiding maakt daar geen haast mee. Alle operationele en technische uitbreidingen worden gefinancierd uit eigen middelen, hoewel het bedrijf ook bijna 100 miljoen dollar van durfkapitalisten op de bank heeft staan.

Achtergrondverhaal: ‘LinkedIn, een oester die zijn parel bewaakt’ (Emerce Magazine, september 2009)

Foto: joi (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

marc

Ligt eraan wie je wilt bereiken Leeftijd Linkedin gebruikers 0 ? 17: 3%18 ? 24: 3%25 ? 34: 16%35 ? 44: 31%45 ? 54: 28%55 ? 64: 16%65 or more: 4%

Rob van Elburg

LinkedIn staat voor een grote uitdaging. Heel voorzichtig opent men haar search kanalen vooral ook ten behoeve van extra inkomsten. Juist het passief aanwezige top talent zal hierdoor actiever benaderd worden. Het gevaar van overdaad ligt dan op de loer waarna dit talent nieuwe afwegingen zal maken wel of niet een profiel op LinkedIn actief te hebben staan. Niemand zit tenslotte te wachten op 5 hijgerige telefoontjes per dag tijdens werktijd. Er gaat dus druk ontstaan tussen eigen commercieel belang, een toenemende wetgeving op privacy en het nut van aanwezigheid. Ook zullen bedrijven en bureaus gaan kiezen tussen wat men nu gratis heeft en de toegevoegde waarde van de tools die LinkenIn gaat aanbieden waar betaald voor moet worden. 2010 wordt dus een erg interessant LinkedIn jaar.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond