Deel dit artikel
-

Google verlaat recessie, toont stevige groeicijfers

Na twee kwartalen van bijna nulgroei toont Google nu 7 procent omzetgroei en ziet de nettowinst met bijna eenderde stijgen. Het bedrijf denkt daarmee de recessie achter zich te laten en gaat fors investeren in personeel, kleine en grote overnames en techniek.

Gisterenavond publiceerde Google zijn financiële resultaten over het derde kwartaal van 2009. Daaruit blijkt dat adverteerders weer makkelijker geld zijn gaan uitgeven om de aandacht van consumenten te trekken. Iets meer dan de helft, 53 procent, van de omzet is afkomstig van buiten de Verenigde Staten.

Een beknopt overzicht met de prestaties van het kwartaal dat eind september eindigde:

  • Omzet: 5,94 miljard dollar, toename van 7 procent in een jaar
  • Omzet uit zoekmachine, Youtube en andere Google-sites: 3,96 miljard
  • Omzet via derde uitgevers (AdSense, 1 miljoen aangeslotenen): 1,8 miljard
  • Nettowinst: 1,64 miljard, 350 miljoen dollar meer dan een jaar geleden
  • Aantal advertentiekliks steeg 14 procent in een jaar, 4 procent ten opzichte van tweede kwartaal
  • Gemiddelde kosten per klik (zoek- en AdSense-omzet) daalde 6 procent in het jaar
  • De Europese economie herstelt sneller dan verwacht, in lijn met de Amerikaanse
  • Youtube is (nog steeds) onderweg naar winstgevenheid. Exploiteert wekelijks 1 miljard bekeken video’s, omgerekend 1 op de 7 bekeken filmpjes
  • Over displa-advertenties: "dat is een zeer inefficiënte business, waar tot 25 procent van de advertentieruimte bij uitgevers niet wordt verkocht".

Beleggers lijken het nieuws, dat nabeurs verscheen, positief te ontvangen. Het ziet ernaar uit dat het aandeel vrijdagochtend in Amerika ruim 3 procent hoger opent. De koers van het Google aandeel bereikte in november 2008 een dieptepunt en staat vandaag op 529,91 dollar twee keer hoger dan toen.

In de toelichting op de kwartaalcijfers zei bestuursvoorzitter Eric Schmidt dat zijn bedrijf de komende kwartalen weer fors gaat investeren. De netto kasstroom over het derde kwartaal was 2,5 miljard, wat de totale schatkist met contanten vulde tot 22 miljard dollar. Delen van dat vermogen gaat Schmidt gebruiken voor ‘kleine en grote overnames’.

Google onderzocht overnameprooien die goed zijn in: zoeken (verticaal, gespecialiseerd en weergave) analyseren, het verbeteren van Chrome en het verbeteren display advertising. 

Het staat vast dat het bedrijf veel belang hecht aan mobiele ontwikkelingen. In de telefonische toelichting aan financieel analisten zei Scmidt verscheidene malen dat het aantal mobiel uitgevoerde zoekopdrachten in een kwartaal met 30 procent steeg. Absolute getallen noemt hij niet.

De nieuwe producten die op dit moment veel aandacht krijgen, zijn: Google Wave, Voice, Chrome (browser en besturingssysteem (verschijnt vóór 2010) en Android (10.000 applicaties beschikbaar).

Van Nokia werd gisteren bekend dat 15 procent van de in het derde kwartaal 109 miljoen verkochte telefoons een smartphone is. Dat zijn toetellen die goed overweg kunnen met mobiel internet en downloadbare applicaties.

Overigens gaat zelfs de toelichting op de kwartaalcijfers bij Google anders dan gebruikelijk. Financieel analisten moesten namelijk vooraf hun vragen aan het bestuur indienen bij Google Moderator. Vervolgens moesten de andere analisten op die site stemmen welke vraag van welke collega het beste is. Alleen die vragen werden voorgelezen, wat scherpe ad hoc ondervragingen amper mogelijk maakt.

Deel dit bericht

4 Reacties

Joris K

Het blijft toch knap dat zo'n grote partij als Google groei in tijden als deze kan laten zien. Ik ben ook erg benieuwd wat Wave en Android voor effect zullen hebben!

John

Wat Wave en Android voor effect zullen hebben kan ik je wel vertellen. Een minimaal effect.  Het enige waar Google mee verdient is reclame. Android, Wave, etc. zijn voornamelijk om open standaarden af te dwingen en nog meer informatie te vergaren over de gebruikers zodat reclame nog beter gepersonaliseerderd afgeleverd kan worden. De groei bij google is er voorlopig nog niet uit. Wat wel een probleem kan gaan worden is dat er teveel reclamegelden richting Google kunnen gaan omdat ze de consument nu eenmaal veruit het best kunnen bereiken.Uiteindelijk is de consument daar ook weer niet bij gebaat.

sjoerd

@John"Wat wel een probleem kan gaan worden is dat er teveel reclamegelden richting Google kunnen gaan omdat ze de consument nu eenmaal veruit het best kunnen bereiken. Uiteindelijk is de consument daar ook weer niet bijgebaat." Want?

John

Omdat concurrentie tot innnovatie en verbetering leidt.  Op het moment dat er in een bepaalde industrie/productgroep een alleen heerser onstaat wordt het een nauwlijks bestuurbare tanker die steeds zwaarder beladen raakt, totdat het schip uiteindelijk toch echt te ver uit koers is gedreven.Zie MS Office als voorbeeld, het liefst zou ik nog met Word uit 1997 werken, qua functionaliteit en gebruikersgemak heeft het niets gewonnen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond