Deel dit artikel
-

Branchevereniging affiliatebedrijven opgericht

Vier Nederlandse affiliatenetwerken richten de branchevereniging PAN op. Ze willen gedragsregels opstellen om duidelijkheid te creëren tussen adverteerders, affiliates en netwerken. Op termijn moet er een keurmerk komen.

“Er gaat nu 80 miljoen euro in deze markt om. De uitgaven zijn, vergeleken met vijf jaar geleden, zo groot dat het serious business wordt en dat marktpartijen duidelijkheid van elkaar mogen verwachten”, aldus Thomas Joosten van M4N. Hij, voorzitter van PAN, zette vanochtend met zijn collega’s van Daisycon, Zanox en Tradedoubler de handtekening onder de oprichtingsverklaring.

De vereniging staat open voor andere leden.

De partijen willen heldere spelregels formuleren voor affiliates, de netwerken en adverteerders. Daartoe wordt er ook een gedragscode opgesteld waarin werkwijzen worden uitgelegd. PAN wil tevens onderzoeken of gerapporteerde datametingen kloppen.

In het verleden zijn vergelijkbare initiatieven genomen om tot een samenwerkingsverband binnen de branche te komen. In tegenstelling tot nu, waren dat informele bijeenkomsten waarbij het lastig was om tot geldende afspraken en stemmingen te komen. Joosten denkt de huidige formele aanpak effectiever werkt.

Het eerste doel van PAN is de gedragsregels te formuleren, “en de website in te richten. We moeten nog beslissen over het adres”. Daarna gaan we werken aan een keurmerk.

Partijen die de regels onderschrijven, krijgen dat keurmerk. Overtreden ze één keer de regels, dan krijgen ze een waarschuwing. Twee keer, dan moet het keurmerk van de site. Bij de derde overtreding wordt het lid geroyeerd. Er zal een vorm van onafhankelijke arbitrage nodig zijn”, luiden nu de gedachten.

PAN hoopt aan te schuiven bij gesprekken van de Thuiswinkelorganisatie en het IAB over zaken rondom affiliatemarketing. 

Foto: Floyd Nello (cc)

Deel dit bericht

14 Reacties

Karel Kolb

Dus bij twee keer overtreden moet het keurmerk van de site maar heb je het nog wel?

patrick

met m4n als voorzitter geeft dat niet veel vertrouwen. hun praktijken zijn op zijn minst dubieus

Vincent Heidinga

@PatrickWil je dit eens uitleggen? Welke praktijken van M4N noem jij dubieus?

Maarten Stramrood

Ik vind dit zeker een positieve ontwikkeling, omdat er vanuit adverteerders zeer veel behoefte is aan standaarden in het meten en uitbetalen van commissies.

joost

welnu daar noemt maarten, twee punten die bij M4N dubieus zijn. Het meten, Denk even aan vorig jaar de affiliatedag, de discussie tussen daisycon en m4n, volgens mij zei die dobro toen dat de manier van meten bij M4n te vergelijk was met diefstal. Uitbetalen van commissie. volgens mij heeft m4n als enige een systeem waarbij dat voor de adverteerder niet helder is wat een afliate uitbetaald krijgt. hoet zat dat ook alweer met de transparantie? hadden ze maar een andre voorzitter moeten nemen.

Maarten Stramroood

Laten we dan hopen op een zelfreinigend vermogen van de branchevereniging.

Joris K

Ik vind het maar een raar verhaal. Begrijp me niet verkeerd, geweldig dat er een branchevereniging komt met allerlei goede initiatieven, alleen raar dat dit volledig gescheiden loopt van de initiatieven van het IAB en Stichting Thuiswinkel. Gekker nog dat er een keurmerk uitgedeeld wordt aan jezelf, met wat voor korrel zout moet die genomen worden?

Thomas Heezen

"In het verleden zijn vergelijkbare initiatieven genomen om tot een samenwerkingsverband binnen de branche te komen." Een van die initiatieven is de IAB Task force Affiliate Marketing, die nog maar kort geleden van start is gegaan en die gewoon doorgaat. En vrij formeel is. Er is ook overlap tussen PAN en het IAB initiatief.

Thomas Joosten

@KarelT.a.v. de opmerking t.a.v. de tekst over het keurmerk was dat slechts ter illustratie over hoe de branchevereniging om zou kunnen gaan met een keurmerk. Er zijn nog geen specifieke afspraken vastgelegd. De strekking hiervan is, dat er een branche vereniging wordt opgezet met als doel de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren. Eerste stap is om met elkaar afspraken te maken over aan welke spelregels je dient te houden om een zo goed mogelijke dienstverlening te bieden op korte en lange termijn. Dat je dan ook iets nodig hebt om partijen te laten houden aan diezelfde regels is een tweede stap. Wetgeving heeft pas zin als je iemand er aan kan houden. Een keurmerk kan een functie daarin vervullen omdat bijvoorbeeld dat keurmerk kan worden afgenomen als een partij zich niet houdt aan gezamenlijk afgesproken regels. @Thomas HeezenVanuit mijn voorzittersrol voor het PAN (Platform Affiliatemarketing Netwerken) kan ik vertellen dat juist het IAB en Thuiswinkel organisatie behoefte hebben aan een stem die de belangen van de netwerken vertegenwoordigt en als zodanig optreedt. Het PAN zal daarom zitting nemen en 1of2 representanten laten meepraten bij IAB en de Thuiswinkel organisatie. @JoostHet gaat voor het PAN nu nog om deze details van de technische uitwerking. Individuele uitlatingen moeten niet uit hun verband worden getrokken en waren volgens mij niet gericht aan M4N maar in het algemeen. Wat wel duidelijk werd is dat juist een branchevereniging nodig was om tot afspraken te komen hoe er omgegaan wordt met issues die van belang zijn voor de kwaliteit. Metingen is daar eenvan.  Waar het omgaat is dat in een branchevereniging met een duidelijke beslissingstructuur van algemene ledenvergadering makkelijker en gedegener afspraken gemaakt kunnen en gaan worden. Voorlopig gaat het met name om het transparant maken van regels en manier van zaken doen die de kwaliteit van de dienstverlening ten goede komen. 2) Commissies en prijzenT.a.v. commissies en prijzen kunnen we van de PAN aangeven dat we transparantie zullen nastreven voor de adverteerders en eventueel mediabureaus als het gaat om prijsstelling maar dat de concurrentie werking zoveel mogelijk wordt gestimuleerd. Dus je wilt goede regels met elkaar afstemmen waardoor zoveel mogelijk concurrentie wordt gestimuleerd die kwaliteit van de dienstverlening verbetert. Het PAN heeft het komende jaar als hoofddoel om alle issues die spelen op een rij te zetten en de belangrijkste regels (code of conduct) voor de leden zelf; de netwerken maar ook voor de adverteerders, bureaus en affiliates op een rij te zetten. Daarna zal gekeken worden met welke systematiek en wijze het PAN de leden er aan kan houden. Zoals aangegeven in het bericht alle affiliate marketing netwerken zijn welkom.  

Ruud Kok

@Joost 1) MetenDe opmerking van Marko was volgens mij meer metaforisch bedoeld en is geroepen in de hitte van het debat op dat moment en niet persoonlijk naar M4N bedoeld. Waar het op de affiliatedag specifiek over ging was het gebruik van iptracking "zonder" fingerprint. Marko vond het diefstal om die tijd gelijk te stellen aan aan de cookietijd. M4N gebruikt geen IP Tracking zonder fingerprint maar wel met Fingerprint Tracking. De conclusie van dat debat was in mijn ogen, dat een netwerk naar adverteerders en affiliates transparant moet zijn in welke vormen van tracking ingezet wordt en op welke manier. M4N vindt overigens dat tracking en de vele manieren die mogelijk zijn goed onderzocht moeten worden om op die manier op elkaar afgestemd kunnen worden. Met tracking is het mogelijk dat de aantallen leads en verkopen die gemeten worden hoger of lager uitvallen voor adverteerders en/of affiliates. Door meer verkopen te meten door ruim met IP Tracking om te gaan of nog meer te meten via andere technieken, kunnen affiliates ten opzichte van elkaar nadeel ondervinden. Bijvoorbeeld een lange cookietijd heeft als voordeel dat er meer toegeschreven wordt aan een affiliate waar die cookies voor geregistreerd zijn. Maar dat zal op lange termijn wel weer invloed hebben op de hoogte van de vergoedingen, immers zal de adverteerder zijn vergoedingen aanpassen aan de gewenste ROI. Een affiliate bijvoorbeeld, die bij elke internet gebruiker vanwege pop-ups een cookie 'wegzet' steelt als het ware van de affiliate die het voorbereidende werk heeft gedaan door de consument toen die aan het vergelijken was of aan het zoeken het product in zijn winkel mandje had gelegd. Naar mate er meer instrumenten ingezet worden om leads/verkopen te registreren des te belangrijker de discussie hoe je dit inzet. Per adverteerder en business model is het ook anders. Voor adverteerders met een lange (ver)koop cyclus gelden andere regels dan met een korte. Voor reizen (waar overleg thuis) een belangrijk onderdeel van het proces belangrijk is geldt dat een cookietijd belangrijk is, eigenlijk zou daarvoor ook gemeten moeten worden hoeveel mensen op kantoor internetten en thuis de verkoop afmaken. Voor adverteerders waar direct een inschrijving plaats vindt, bijvoorbeeld voor een lead of een tijdschrift abonnement, is het aankoop/aanvraagtraject korter en wordt hoe je de verkoop toerekent met welke duur minder ingewikkeld. Er is dus ook niet zo makkelijk een uniform beleid over alle adverteerders mogelijk maar wel een transparantie waarin duidelijker wordt gemaakt wat de gevolgen zijn. 2) Commissies en prijzenAls het gaat om uitbetaling van commissies aan affiliates dan zal in de brancheverening daar nog discussies gevoerd kunnen worden en dan zal in mijn optiek het hele spectrum meegenomen worden, zoals het uitbetalen in kado's zoals reizen, extra dienstverlening of andere zaken die ingezet worden om naar adverteerders of affiliates toe concurrerend te zijn. Zoals door het PAN aangegeven is het daarbij wel van belang dat de onderlinge concurrentie behouden blijft.

Joris Goossens

Wat mij betreft weer een stap in de goede richting. Eenduidigheid in werkwijze en technologie komt de professionaliteit van de branche alleen maar ten goede.  Zelf ben ik ook betrokken bij het IAB Taskforce Affiliate Marketing. Hier hebben we inderdaad geconstateerd dat initiatief van Thuiswinkel.org eenzijdig is vanuit adverteerders perspectief. De leden van PAN zijn ook allemaal vertegenwoordigd in het IAB Taskforce. Het lijkt me dus dat op deze manier er op meerdere manieren gewerkt wordt aan professionalisering van de branche.

OnlineNo-No

..maak me altijd zorgen als mensen zichzelf keurmerken gaan geven. Denk dat het onzinnig en onbetrouwbaar is.  Liever zie ik een keurmerk van een onafhankelijke club (en dat is noch PAN noch IAB). Onafhankelijk = commercieel belangenloos. 

Ruben van Diermen

Onafhankelijk = commercieel belangenloos Laten we hopen in deze tijden…. Ruben van Diermen

Calvin

branchevereniging? hahah…laat me niet lachen…is te vergelijken met een stelletje wolven die gaan regels opstellen hoe ze moeten jagen….de voorgaande opmerkingen zijn helemaal juist! een branchevereniging moet uit onafhankelijke partijen bestaan en zonder commercieel belang! dan kan je pas over een branchevereniging praten. ik vraag me af of dit wel legaal is wat deze gasten proberen…is een verkapte kartelvorming.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond