Deel dit artikel
-

Topmerken wel aanwezig, weinig actief op social media

Van de 100 grootste merken in Nederland zijn er 65 niet aanwezig op de sociale netwerken. Van de 35 merken die wel aanwezig zijn, is er weinig sprake van activiteit. Bol.com, Rabobank en ANWB staan in de top 3 van meest actieve merken op dit gebied. Onder meer Arke, Fortis Bank en Hema zijn afwezig op de bekende sociale netwerken.

In vergelijking met een half jaar geleden is de aanwezigheid van de merken in sociale media wel vergroot, van 14 naar 35 procent. Dat blijkt uit de Social Media Monitor. Er werd niet gekeken naar advertising, maar onderzocht welke merken aanwezig zijn op Hyves, Twitter, Facebook, Netlog en LinkedIn. Daarnaast werd gekeken welke van de merken een eigen weblog bijhielden.

Twitter mag rekenen op de meeste belangstelling. Hier hebben 23 van de 35 merken die actief zijn in sociale media een account. Hyves wordt gebruikt door 16 merken. Netlog (9), Facebook (6) en LinkedIn (4) mogen rekenen op minder belangstelling. Slechts 2 merken houden een eigen weblog bij, Rabobank en Telfort. Telfort gebruikt deze om de customer servicediensten te ondersteunen.

Campagnematig

Hoewel meer merken de weg hebben gevonden naar de verschillende sociale netwerken, is de activiteit gering. Opvallend is dat social media campagnematig wordt ingezet, maar vervolgens niet verder wordt gebruikt wanneer de campagne is afgerond.

In het onderzoek wordt gekeken op welke plekken de merken aanwezig zijn. Vervolgens wordt een score toegekend op basis van de content, authenticiteit, activiteit en interactiviteit.

Top 10

Bol.com neemt in de ranglijst waarbij de scores op alle netwerken worden gecombineerd, een eerste plek in, gevolgd door Rabobank en ANWB. Radio 538 en Telfort nemen respectievelijk de vierde en vijfde plek in. UPC, Vodafone en Ziggo sluiten, samen met ABN Amro en BCC de top 10. Enkel Bol.com was aanwezig op alle vijf de netwerken.

Sociale media wordt, zo blijkt uit het onderzoek, door de merken vooral gebruikt om nieuws en acties te verspreiden, maar ook als extensie van customer service. Dit laatste gebeurt voornamelijk op Twitter.

Interactie

Hoewel Twitter veel gebruikt wordt, is dit vaak nog om nieuws door te zetten. Er was weinig sprake van interactie met de volgers. Waar dit wel gebeurt, is het zoals gezegd een verlenging van de customer service van webcare teams. Vooral Bol.com, Vodafone, Telfort en UPC gebruiken de microbloggingdienst op deze manier. UPC is het meest actief op Twitter, gevolgd door Nationale Postcode Loterij, Vodafone en Bol.com.

Hyves is na Twitter de meest gebruikte sociale media bij de grote merken. Hier is bijna de helft van de eerder genoemde 35 merken actief. Ook hier tekent zich weer hetzelfde beeld af, de merken zijn wel aanwezig, maar mondjesmaat actief. Ook van interactiviteit met de consument is weinig sprake.

Deel dit bericht

2 Reacties

Marcel

toch gek dat bepaalde top 100 merken zoals Heineken helemaal niet genoemd worden in deze monitor; nog niet eens als slecht…. als ik kijk op hyves en facebook, dan zie ik zo al een paar Heineken apps. Is dit onderzoek wel echt gedegen?

Sjef Kerkhofs

@Marcel: met je eens. Zouden de heren van het onderzoek ook widgets en apps mee hebben genomen in het onderzoek? Lijkt me vrij belangrijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond