Deel dit artikel
-

2,4 miljoen Nederlanders op mobiel internet

Bijna 2,5 miljoen Nederlanders zit maandelijks op mobiel internet. Advertentienetwerk Mads brengt voor het eerst ook onmiskenbaar in beeld dat men massaal overstapt van het mobiele web naar mobiele applicaties, gedownloade programma’s.

Het aantal Nederlanders dat mobiel internet gebruikt, groeide afgelopen halfjaar met 61 procent van 1,5 miljoen tot 2,42 miljoen. Opvallend is dat ondanks die toename de beschikbare advertentieruimte (aantal uitgeserveerde mobiele webpagina’s) in diezelfde periode niet toenam, maar juist daalde met 6 procent.

“Een deel van de traffic verplaatst zich van het web naar mobiele applicaties”, zegt Ashu Mathura van het mobiele advertentienetwerk Mads. Zijn bedrijf werkt voor de meeste grote partijen op mobiel internet in Nederland, zowel operators als uitgevers.

Mathura: “Je ziet dat wie frequent mobiel internet gebruikt niet meer kiest voor het web, maar voor mobiele applicaties. Als tachtig procent van de heavy users applicaties gaat gebruiken in plaats van het web dan daalt de inventory behoorlijk”.

De uitgevers van de mobiel meest bezochte websites, waaronder Nu.nl, Hyves, Telegraaf, NOS en 9292, hebben zowel mobiele websites als applicaties. Hoe intensief Nederlanders hun mobiele applicaties gebruiken, en hoe de verkeersdeling web versus applicatie bij uitgevers ligt, kon Mathura niet zeggen.

iPhone-bellers vragen de meeste pagina’s op per persoon: 51 pagina’s uit het Nederlandse Mads-netwerk per maand. Voor Nokia-toestellen is dat 24 pagina’s, voor HTC-apparaten 23 pagina’s. Het landelijk gemiddelde is 22 webpagina’s per maand per mobiele internetgebruiker.

Voor de iPhone waren er aan het einde van het derde kwartaal 85.000 applicaties beschikbaar in Apples downloadwinkel. Bij Googles Android Market waren dat er 10.000.

Deel dit bericht

4 Reacties

Ernst Muller

Meer dan 2 miljoen is inderdaad opvallend veel. Opmerkelijk is inderdaad dat frequente gebruikers gebruik maken van applicaties. Lezen zij ook allemaal e-mail op hun mobiel? Of is het toevallig mogelijkheid die standaard op de nieuwe telefoons zit die zonder verdere instellingen gebruikt kan worden?

Arjen

Ik ben zelf erg benieuwd naar de man-vrouw verhouding voor het gebruik van internet op mobiel. Kent iemand daar cijfers over?

Matthijs

Ten eerste aardig dat MADS dit naar buiten brengt, doet de mobiele markt altijd een vreugd om te lezen. Goed om te lezen dat het aantal gebruikers van mobiel internet stijgt. Afgelopen januari van dit jaar werd dit ook al voorspelt door PWC, die voorspelde dat het aantal mobiele internetgebruikers groeit met 30% – 40% per jaar.  iPhone-bellers vragen de meeste pagina?s op per persoon? knap als ze bedoelen unieke bezoekers, want helaas is het meten van unieke bezoekers nog steeds een beperking.  Een juiste onderbouwing waarom men kiest voor applicaties is wellicht wel, dat het huidige mobiele internet niet toegankelijk is voor op de mobiele telefoon. Het laden van een internet website op de mobiele telefoon duurt doorgaans langer en is niet toegesneden op het beeldschermformaat/capaciteit van de mobiele telefooon. Dus naar mijn mening moet alle organisatie over op een mobiele website, dat maakt het bereik een stuk groter en is kosteneffectief (gezien het feit dat je nu allemaal losse apps moet gaan maken, wil je een groter bereik hebben).  Kortom er valt nog veel werk te verzetten. Op dit moment is het ontwikkelen van een app en mobiele website een pre. Mijn visie is dat het huidige internet omgezet gaat worden, toegesneden op het mobiele internet en de capaciteiten en beeldscherm formaten van de smartphones. Er zullen nog maar een beperkt aantal apps over blijven, waaronder blogs en gerelateerde nieuws apps. Daarnaast gaan mobile apps ook zeer groot worden.

anoniem

advertentienetwerk Admob (sec apple devices) rapporteert het volgende: Netherlands iPhone & iTouch inventory rose 420% to 878,158 uniques. This is HUGE for us and is the largest growth market in Europe oftewel: zij hebben dus wel een trucje om uniek bereik te meten! kunnen we daarnaast ook stellen dat van deze 878.000 unique er ca. 178k via de iphone te bereiken zijn en dus 700k via ipod touch. derhalve zal het gerapporeerde unieke bereik van 2,4 miljoen nog wel wat hoger uit komen. in termen van devices iig 3,1 miljoen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond