Deel dit artikel
-

Europa: buitenlands webwinkelen ondoenlijk

Een onderzoek van de Europese Commissie toont aan dat het moeilijk is om online te winkelen elders in Europa. In ruim 60 procent van de gevallen kan de bestelling niet worden afgerond. De kloof tussen binnenlandse en e-commerce over de grens wordt steeds groter.

In het meest recente onderzoek van de EC probeerden deelnemers uit de EU een lijst van 100 producten te kopen over de grens. Er werden meer dan 11.000 testbestellingen geplaatst. De transacties werden in meer dan 60 procent niet afgehandeld omdat er geen mogelijkheid was voor betaling over de grens of omdat de verkoper weigerde te leveren aan het land waar de consument woont. Dit terwijl in meer dan de helft van de lidstaten de helft van de producten 10 procent goedkoper (inclusief bezorgingkosten) gevonden kon worden in een ander land.

Ook bleek dat de consumenten in 13 EU-landen minstens 50 procent van de producten waar zij naar zochten niet online konden vinden in eigen land, maar wel in een ander land.

Eerder onderzoek

De Europese consumenten winkelen steeds meer online. In de afgelopen 2 jaar nam dit aandeel toe van 27 tot 33 procent. Uit eerder onderzoek van de Europese Commissie bleek dat de consumenten die een aankoop deden in een ander EU-land weinig is gestegen. Dit aandeel was in 2007 nog 6 procent, in maart dit jaar was dat gestegen met slechts 1 procent naar 7 procent.

Ruim de helft van de Europese winkeliers verkoopt al via internet, maar slechts 21 procent handelt ook internationaal. Ondernemers laten daarmee een grote markt liggen. Dit terwijl een derde van de Europese consumenten zegt te overwegen online een product in een ander EU-land te willen kopen.

Actiegebieden

Om de belemmering voor een interne e-commercemarkt op te heffen heeft de EC actiegebieden aangewezen. Zo moet er rechten komen die gelden voor alle consumenten uit de EU. Hier is de EC al langer mee bezig. De consumenten krijgen dezelfde bescherming en de handelaar heeft meer juridische duidelijkheid.

Maglena Kuneva probeert al langer belemmeringen weg te nemen. Eerder riep de Eurocommissaris van Consumentenzaken mensen op om prijsvergelijkingssites te maken van de verschillende webwinkels in Europa. Door verschillen in prijzen zichtbaar te maken wordt de e-commerce in de EU gestimuleerd.

Een ander aandachtsgebied zijn de gecoördineerde actie onder Europese leiding voor de handhaving van consumentenrecht. Hiermee zou het consumentenvertrouwen toe moeten nemen.

Wirwar van wetten

Ook zou de wirwar van wetten en regels voor de aanbieder eenvoudiger moeten worden. Hierbij gaat het met name om heffingen voor recycling en bijvoorbeeld de afdracht van auteursrechten.

Viviane Reding, Europees commissaris voor Informatiemaatschappij en media stipt nogmaals aan dat een digitale interne markt een topprioriteit is voor Europa: "We kunnen niet komen tot een echte digitale economie zonder eerst alle belemmeringen voor online transacties weg te nemen."

Bron foto: danielbroche (CC)

Deel dit bericht

5 Reacties

Robbert de Haan

Interessant onderzoek door de Europese Commissie wat wij voor een deel herkennen. Brussel blijft echter verbazen door een gebrek aan kennis op het gebied van eCommerce zo lijkt het.  Ecommerce is per definitie zonder grenzen want het gebeurt immers op het 'worldwideweb' (www). Echter in de eeuwenoude traditionele financiele wereld bestaan tal van beperkingen die vanuit de consument of ondernemer op het internet nog minder te begrijpen zijn. Resultaat: over het worldwideweb bestaat een enorme fragmentatie in betalingsmethodenen die alleen in eigen land of slechts een aantal landen te gebruiken zijn. En vaak ook nog gebruiksonvriendelijk. Er is daarom al in 1998 een wereldwijd systeem voor online betalen bedacht vanuit de consument en de ondernemer: PayPal. Gratis voor de consument en met uitgebreide dienstverlening tegen reeele tarieven voor webwinkels en handelaren. Consumenten en ondernemers kunnen nu snel en veilig betalen en worden betaald in ruim 190 landen in 19 verschillende valuta. Zonder ingewikkelde IBAN, BIC etc codes, zonder onnodige hulpmiddelen, en zonder het delen van financiele gegevens met derden. Werkt dat en is dat populair? Jazeker. Wereldwijd zijn er momenteel 194 miljoen PayPal rekeningen. Verder hebben we bv. 2 weken geleden nog een nieuwsbrief aan 1.000.000 Nederlandse PayPal gebruikers gestuurd met interessante aanbiedingen van buitenlandse webwinkels en die blijken opnieuw mateloos populair. Interessante mode, cosmetica, en electronica produkten en voordelen voor de consument (bv. geen verzendkosten of gewoon goede prijzen) en extra omzet voor de webwinkel. Waarom is PayPal zo populair? Het namelijk ontzettend gemakkelijk: stap 1. Open een PayPal rekening en koppel hieraan een Nederlandse bankrekening en/ of een credit card; stap 2. Bevestig eenmalig de bankrekening en/ of credit card aan je PayPal rekening; stap 3. Start met snel en veilig webwinkelen zonder grenzen. Transacties worden automatisch afgeschreven van de gekozen bankrekening of credit card. Dus nooit meer gevoelige informatie delen met anderen. Kunnen rekenen op een klantenservice, gespecialiseerd in eCommerce, voor eventuele vragen of problemen. Laten we vooral hopen dat in de huidige 'economische situatie' door Brussel geen stroperige regelgeving en kostbare projecten worden gelanceerd of door de machtige financiele lobby naar een ouderwetse antwoord beinvloed. Een belangrijk deel van de oplossing voor buitenlands webwinkelen, snel en veilig online betalen, bestaat namelijk al meer dan 10 jaar en heeft zich, met 10% van alle eCommerce in de wereld die via haar betalingssysteem loopt, nadrukkelijk in de markt bewezen. Met vriendelijke groet, Robbert de HaanMarketing directeur PayPal Benelux

Maarten Naaijkens

Brussel zit al jaren in een soort ivoren toren. Op basis van dit soort onderzoek is dat wel duidelijk. Ben trouwens benieuwd hoe Thuiswinkel hier tegen aan kijkt. Betaalmogelijkheden zie ik niet als grootste hurdle. Als online shopper ervaar ik vooral als hinderlijk dat de inklaring bij Schiphol soms weken op zich laat wachten. Los dat op en mensen zullen internationaal shoppen als uiterst effectief en vooral leuk ervaren.

klaas

@Robbert: wat een marketing gezwam. Sinds 1950 is er de credit card. Deze maakt internationaal betalen veilig en makkelijk. PayPal is een onhandige tussenstap die niets toe voegt. Paypal wordt gezien als onprofessioneel. Een betaalproduct voor kleine winkels en particulieren. Dat is niet mijn mening, dat blijkt uit de Paypal website. Als je als merchant zorgt dat een Paypal account niet verplicht is kan dit leiden tot een 9% omzetstijging, volgens Paypal. Het probleem zit namelijk wel in de regelgeving en in andere kosten. Het versturen van paketen over de grens is nog duur. Bovendien moet je als merchant je houden aan de verschillende 'verkoop op afstand' wetten in de verschillende landen. Daarnaast heb je nog BTW issues die niet erg transparant zijn. Kleine merchants kiezen gewoon om niet in het buitenland te leveren omdat ze niet over de kennis en middelen beschikken om de consequenties van leveren in het buitenland te overzien.

nils

Paypal is inderdaad geen (kosten)efficiente oplossing voor grotere webwinkels. We zijn in Nederland gezegend met een aantal goede payment providers en we hebben iDEAL. Voor de rest van Europa zal het wel Maestro worden; als je dat kan verwerken ben je klaar. Ergelijker is de postmarkt. Ik snap nog steeds niet dat een pakketje van New York naar LA goedkoper is dan van Amsterdam naar Brussel.

Arend van Rossum

Enerzijds lees ik in het onderzoek dat:"De transacties werden in meer dan 60 procent niet afgehandeld omdat er geen mogelijkheid was voor betaling over de grens of omdat de verkoper weigerde te leveren aan het land waar de consument woont" Daarna lees ik bij de actiepunten:"Zo moet er rechten komen die gelden voor alle consumenten uit de EU" en "Een ander aandachtsgebied zijn de geco?rdineerde actie onder Europese leiding voor de handhaving van consumentenrecht. Hiermee zou het consumentenvertrouwen toe moeten nemen." Ik zie niet in hoe deze actiepunten het eerder geconstateerde probleem dus gaan oplossen. E-tailers willen niet leveren aan consumenten in landen waar relatief veel gefraudeerd wordt i.v.m. chargebacks, logisch lijkt me, een betaalsysteem met de PIN code lijkt mij de oplossing, waarom is dit er nog niet? Dit werkt 'offline' toch ook prima…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond