Deel dit artikel
-

Sociale netwerken goed voor kwart van ad-impressies

Meer dan een kwart van de online display advertentie-impressies in het Verenigd Koninkrijk kwam van de sociale netwerken vandaan.

Van de in totaal 54,2 miljard impressies online, kwamen 13,8 miljard binnen via een sociaal netwerk. Dat blijkt uit een onderzoek van ComScore voor de maand augustus naar deze impressies op sociale netwerken.

Telecombedrijven, als bijvoorbeeld O2 en Deutsche Telekom, waren de meest prominente adverteerders op sociale netwerken. Deze bedrijven waren goed voor 7 procent (949 miljoen impressies) van alle display advertenties op deze sites. Zij werden opgevolgd door retail (753 miljoen), banking (249 miljoen), travel (213 miljoen) en entertainmentmerken (181 miljoen).

Uit de cijfers blijkt verder dat alle leeftijdsgroepen bereikt worden, hoewel de groep in de leeftijd van 15 tot 24 absoluut gezien de meeste advertenties geserveerd krijgen.

"De perceptie dat het publiek op deze sites weinig koopkrachtige jongeren zijn, maakt dat de CPM’s hier vaak onder te leiden hebben", aldus  Mike Read, managing director bij ComScore. Hij vervolgt: "Ons odnerzoek toont aan dat elke leeftijdsgroep bereikt wordt. Met het bereik en het volume van deze advertenties op sociale netwerken laten merken die dit kanaal negeren een belangrijke kans liggen."

Deel dit bericht

8 Reacties

Jeroen Nas

Grappig hoe in een paar weken de 'traditionele wereld' van online advertising een paar brokken door te slikken krijgt. Eerst blijken mobiele internetters minder de browser, maar meer apps te gebruiken (dat was niet de bedoeling!) en nu zitten ze ook nog eens op social networks en klikken vanaf daar op alle mooie banners. Dat is mooi en houdt het spannend. Ben benieuwd welke marketeers kunnen volgen en welke de boot weer eens missen. Die lagere koopkracht die Comscore ontkent herken ik wel degelijk, al moet je nuance aanbrengen naar network. Bij ons levert een gemiddelde Hyves-sourced bezoeker nog geen fractie op van iemand van een 'meer zakelijk' network. Maar…, ook daar zit nuance in: bezoekers van sommige Hyves leveren 4 keer meer omzet op dan andere Hyves. Kortom, je bent er niet door iedereen op de grote hoop te gooien.

steven

Eerder onderzoek van Linkshare heeft al aangetoond dat slechts 1 op de 20 bezoekers ooit een keer op een banner in een sociaal netwerk heeft geklikt. Dus je mag je afvragen of een sociaal netwerk inderdaad de plek is om te adverteren als je op zoek bent naar iets van resultaat.

Henk

@Steven, hoe vaak klik jij op een tv-commercial? Wanneer heb je voor het laatst op een advertentie in een tijdschrift geklikt?

Bert

En hoe lang is een banner in beeld?

steven

@Henk, klikken op een tv-commercial is me inderdaad nog niet gelukt. Dito voor de print. Daarnaast heb ik nog nooit een tijdens-het eten-vallen-we-u-lastig call-center teruggebeld en kan ik het mij niet herinneren dat ik kon klikken op een radiocommercial…. Ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt, henk, maar als ik een voorzetje mag doen dan denk ik dat jij een echte branding-man bent. En inderdaad branding kan ook bijdragen aan je uiteindelijke verkopen, maar als je mijn zin goed hebt gelezen dan zie je dat ik het heb over "resultaat". En het voordeel van online is toch wel dat je heel goed kan sturen met je advertenties zodat je alleen de media overhoudt die goed bijdragen aan de resultaten. Levert een bepaalde titel niet op wat je nodig hebt, dan zet je daar je budget stil of zet je een andere creative in.  Ik zie een advertentie -in wat voor vorm dan ook- als een mogelijkheid/oproep om in contact te komen met nieuwe prospects en die mogelijk naar binnen te halen. En ik ken weinig adverteerders die denken: kijk naar mijn advertentie en doe daarna vooral helemaal niks. Als we nu de sociale netwerken erbij halen dan wordt wel duidelijk dat een zeer groot aantal views wordt gegenereerd door een veel kleinere groep personen. Mensen besteden veel tijd aan deze sites waardoor ook het aantal pageviews (en dus bannerviews) ook oploopt. Als blijkt dat van die groep personen 96% nog nooit op een advertentie in een sociaal netwerk heeft geklikt, dan mag je je afvragen of adverteren binnen die netwerken heel effectief zal zijn en resultaten zal opleveren. Dat er een overvloed aan pageviews is binnen de sociale netwerken moge duidelijk zijn. Ook Hyves verkoopt bulkpartijen banners via andere netwerken i.p.v. de eigen voordeur. Dus we hebben een hoog aantal bannerviews, een steeds verder dalende click through rate en gelukkig nu ook onderzoeken over hoe lang een banner in beeld (@bert) is bij de doelgroep.  Kortom: we kunnen bijsturen, we hebben goede meetsystemen. Waarom dan niet online inzetten als resultaat gericht medium en daar op sturen i.p.v. het aannemen dat je een branding effect hebt bereikt. 

remco bos

@Steven: ben erg benieuwd wie die partijen dan zijn waaraan ik bulkpartijen banners verkoop via de zogenaamde 'achtedeur' Hoor graag! Grt, Remco BosHyves

steven

@Remco: volgens mij kan ik daarvoor bij Tradedoubler terecht.

remco bos

@Steven, ik moet je teleurstellen. Een mailtje of telefoontje van jou naar Tradedoubler zal niet het gewenste resultaat opleveren. Mag ik vragen hoe je bij deze informatie bent gekomen? grt,Remco

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond