Deel dit artikel
-

NRC opent cultuurwebwinkel, hoopt op extra omzet

NRC Media opent een nieuwe webwinkel waarin een keur aan boeken, dvd’s, cd’s, maar ook lezersaanbiedingen als kunstwerken en wijnen worden verkocht. Gehoopt wordt dat de nieuwe ‘onderneming’ extra omzet genereert.

Op de vraag of de webwinkel een manier is om de gemiste omzet uit de teruglopende krantenabonnementen terug te halen antwoord Rudolf van den Bosch, Retail Director NRC Media, dat NRC ‘hoopt dat er omzet uit gaat komen’. "We zien het als een aparte onderneming. Maar dat is niet de enige reden. We meten ook in onderzoek dat de lezer waardeert wat wij doen. We bieden al jaren cultuurproducten aan."

Over de kwestie van de teruglopende abonnementen en soortgeljike nieuwe initiatieven die ontstaan bij uitgevers laat Van den Bosch weten dat ‘de wereld is veranderd’. "Als je kijkt naar ons eigen bedrijf, we hadden tot een aantal jaar geleden één krant. Inmiddels hebben we twee kranten, een magazine en een batterij aan websites. Daarnaast geven we boeken uit en maken we bijvoorbeeld dvd-producties. Wat dat betreft zaten we al op pad van diversiteit."

Bol.com

In de cultuurwebwinkel NRC Lux zijn naast lezersaanbiedingen als studiereizen, concerten vrijwel alle boeken, dvd’s en cd’s die in Nederland verkrijgbaar zijn te bestellen. Het lijkt er bijna op dat de uitgever de strijd aangaat met Bol.com. Van den Bosch: "Er zit een overlap in de productcategorieën, maar het is een hele andere website. Als je de site van Bol.com en de onze met elkaar vergelijkt, dan zie je dat Bol.com ook hele andere dingen aanbiedt, games en elektronica bijvoorbeeld. Wij zullen ons richten op onze eigen doelgroep en we zoeken het meer in cultuur als centraal thema in onze webwinkel."

Van den Bosch noemt het een voordeel dat de journalisten bij NRC als sinds mensenheugenis boeken, cd’s en andere cultuurdragers recenseren. "Daar komen wij vandaan. Wij zijn van huis uit een informatieaanbieder en zien dit als een nieuwe manier om met die informatie nieuwe oplossingen te vinden voor onze klanten."

Uitbreiding

Het verkopen van dit soort producten is voor NRC niet nieuw. "Dit is wel een handige manier. NRC Lux is wel nieuw, maar we hebben wel een jaar of zes ervaring met het verkopen van producten via de krant en de website. Nu willen we het alleen nog een stapje groter maken."

De webwinkel wordt neergezet voor de lezers en bezoekers van NRC en is een uitbouw van een bestaand verdienmodel. Van den Bosch: "De afgelopen jaren hebben we een positie opgebouwd, in eerste instantie met producten die we zelf ontwikkeld hebben. Journalisten bijvoorbeeld, die bij ons in dienst zijn, hebben ook boeken geschreven die onze lezers bij de krant konden bestellen. Dat hebben we verbreed. Natuurlijk kan de klant ook ergens anders het boek kopen dat in onze krant wordt gerecenseerd, maar we weten dat ze onze aanbiedingen waarderen. "

De aangeboden boeken, films en muziek in de webwinkel zijn gekoppeld aan het complete recensiearchief van NRC Handelsblad en nrc.next, met meer dan 20.000 recensies. Er zijn ook videorecensies van NRC-redacteuren te bekijken. Klanten kunnen de producten beoordelen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Danny Mekic'

Het was leuk geweest als het interview inging op de vraag, hoe NRC Media denkt de concurrentie met Bol.com aan te kunnen gaan. Er wordt iets geroepen over het productaanbod, maar ik zie het onderscheidende vermogen van deze webwinkel nog even niet in. NRC Media zal met een unieke propositie moeten komen om volop mee te kunnen draaien in deze markt. Mensen weten immers hun vaste boekentoko als Bol.com heel erg snel te vinden, als ze een mooie recentie hebben gelezen.

Roel van Alebeek

Het is inderdaad interessant te volgen wat er nu verder gaat gebeuren. De gevestigde orde kun je alleen aanpakken als je een goede basis hebt. De website biedt in ieder geval genoeg kwaliteit, dus daar zal het niet aan liggen.En met de jongens van De Nieuwe Zaak als partner ben ik ervan overtuigd dat er nu ook al hard wordt nagedacht over de vraag van Danny: hoe gaan we Bol.com verslaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond