Deel dit artikel
-

‘Verticals beginnen Google af te troeven’

“De tijd van de after Google lijkt aangebroken. Verticale, gespecialiseerde zoekmachines geven echt ántwoorden en bieden adverteerders hoogwaardiger leads”, stelt specialist Nils Rooijmans. Hij krijgt bijval uit de reisbranche.

Er tekent zich een schifting af in het landschap van de zoekmachines. De beperkingen van Google, een algemene (horizontale) zoekmachine, worden duidelijk en dat geeft voedingsbodem aan een gespecialiseerder benadering door verticale zoekmachines en vergelijkingssites.

“Gespecialiseerde sites hebben de domeinkennis die een site als Google ontbeert”, aldus Nils Rooijmans van Aggregate.nl. Vandaag lanceerde Google een nieuwe dienst onder de naam Commerce Search. Webwinkels besteden daarmee het indexeren en vindbaar maken van hun assortimenten uit aan het zoekbedrijf, voor 50.000 dollar per jaar. Dat is volgens Rooijmans een teken dat het zoekbedrijf door heeft dat zijn generieke zoektechnologie en AdWords onder druk komen te staan. Dat zou ook de verklaring zijn voor de recente introductie van Googles hypotheekdienst.

“Bedrijven beginnen in te zien dat inkopen op basis van cost per sale en cost per lead zinnig is. Dat zie je nu gebeuren in de reisbranche en ik verwacht dat ook andere sectoren zullen volgen”.

De Nederlandse site EasyToBook onderschrijft Rooijmans’ stelling. Marketingdirecteur Wouter Blok: “Google AdWords is goed voor een generieke zoekopdracht als ‘Hotel in Barcelona’. Echter, het aspect tijd en locatie kan je daar niet kwijt. Je kunt aangeven wanneer je aankomt en vertrekt. Daarom zie dat er steeds meer vergelijkingssites komen op de reismarkt.

Tussen de 25 en 30 procent van ons verkeer is al afkomstig van gespecialiseerde sites als LookingForBooking.com en Zoover. Ik denk dat dat in de komende maanden stijgt tot boven de 50 procent.

Ik verwacht dat vele online reserveringszoekmachines een groot deel van hun marketingbudget zullen uitgeven bij verticals in plaats van bij Google Adwords”.

Er zijn nog maar betrekkelijk weinig gespecialiseerde zoeksites in Nederland. Voor de automarkt is er Zomoto, voor huizen Funda en Jaap.nl en voor telecom en energie bestaan ook verscheidene vergelijkingssites. In het financiële segment is Independer actief. Zowel Blok als Rooijmans denken dat er meer van dit soort sites zullen verschijnen en een greep doen naar de budgetten die anders voor Google AdWords zouden zijn gereserveerd.

Blok: “Bezoekers gebruiken Google voor een eerste zoekopdracht, maar wanneer een geschikte vertical in de resultaten van Google getoond wordt, hoeven bezoekers niet langer individuele sites te bekijken, wat een significante invloed zal hebben op Google”.

 

Deel dit bericht

25 Reacties

Daan

"Tussen de 25 en 30 procent van ons verkeer is al afkomstig van gespecialiseerde sites als LookingForBooking.com en Zoover. Ik denk dat dat in de komende maanden stijgt tot boven de 50 procent. " Dan draai je het toch helemaal om? Is het de standaard dat al je verkeer uit Google komt dan?

Joost S.

Ik ben (heel) erg benieuwd hoeveel van die bezoekers op lookingforbooking en zoover op hun beurt daar weer via Google zijn gekomen…. Zal ook niet gering zijn.

NilsR

@Joost S: daar heb je ongetwijfeld gelijk in. Zo zal het in het begin bij Funda/Jaap niet anders geweest zijn. Nu krijgen die een aanzienlijk deel autonoom verkeer. Voor de marketeer maakt dit overigens ook niet veel uit: ook voor verkeer wat via Google bij een vertical terecht komt en vanuit daar weer bij de adverteerder geldt dat de gemiddelde conversiewaarde hoger zal liggen dan een adword klik.

Ulco

Voor Funda valt het wel mee, die laten pas sinds kort ?berhaupt zoekmachines toe. Nederlandse verticals krijgen waarschijnlijk wel het merendeel van hun bezoek via zoekmachines maar internationaal valt dat wel mee. Zeker Kayak en het nieuwe Bing travel halen bijna al hun bezoek 'direct' binnen.

Mathijs

Dan gaat Google horizontaal door de verticals zoeken en ben je weer terug bij af.

Nils

@Mathijs: toch niet, want eenmaal via Google bij de vertical van de niche gekomen hoef je niet meer terug naar G, zoals nu wel vaak het geval is.

Wouter Blok

@mathijs @nils Precies, uit gesprekken met de vergelijkers heb ik begrepen dat 1 klik uit google (kosten ca. ?1 of gratis via SEO) zo maar 10 klikken oplevert voor de metasearcher. (? ?0,30-?1, afhankelijk van de vergelijker en haar conversiepercentage)Leuke marges, en Google verdient dus niet meer aan die bezoekers, want ze hebben alle info op een rijtje en hoeven niet meer terug naar Google. Wellicht dat ze later met een hotelsearch nog een keer Google inzetten. Mij benieuwen hoe lang het nog duurt voordat onze vrienden in Mountainview actie ondernemen…

mart

Ik vind juist dat al die 'verticals' de zoekresultaten in Google behoorlijk vervuilen. Probeer maar 'gewoon' de website van een willekeurig hotel te vinden of, ander voorbeeld, de website van een aannemer. Het zijn vaak de resultaten van andere 'search engines" (zoals bv De Telefoongids, of hotelsites) die op de eerste plaatsen staan. Ik vraag me ook af hoe lang Google dat blijft toestaan. Het blijft krom om als resultaat een andere lijst met resultaten te krijgen…

Wouter Blok

@Mart Zodra het bedrijf in de maps directory geplaatst is, hetgeen tegenwoordig eerder regel dan uitzondering is, zul je het altijd bovenaan in Google vinden. Tip: zoek op bedrijfsnaam EN plaatsnaam. Anders is het te generiek en zal Google je, inderdaad, een generieke resultatenlijst bieden. De kracht van de hotelsites is dat je vanuit een generieke term zeer snel kan filteren, reviews kan lezen en de laagste prijs garantie krijgt.

Peter

Impliceert Google Commerce Search niet dat Google straks de ultieme vergelijkingssite is? Ze zetten het nu misschien niet zo in de markt, maar als als het productaanbod van diverse online shops eenmaal in de zoekdatabase zit, is een vergelijkingssite zo gemaakt. En dan zou je als webshop gek zijn als je niet even die 50.000 dollar neertelt, want als je niet meedoet, wordt je dus ook niet gevonden. Ze zijn niet gek bij Google.

Sjoerd

@Wouter Blok: Hou toch op om je hotelsite zo nadrukkelijk in een positief daglicht te stellen boven Google. Niet zo lang geleden werkte je voor Clearsense en was het Google voor en Google na. Fijne ruggengraat heb je dan.

Jo

Wij van WC eend…..

Wouter Blok

@Sjoerd Het artikel gaat over metasearchers/verticals welke een sterke groei laten zien en betere resultaten bieden op travel-searches. Ik draag Google een warm hart (en veel budget) toe. De door jou gestelde vergelijking ontgaat me in het geheel.

Gino

Vertical of geen vertical, veel voegt het voor de gewone consument nog niet toe. Evenals Google je bij het zoeken naar een speld in een hooiberg, je veel kleine hooibergjes met spelden presenteert, veel anders is het niet met de meta search engines van deze wereld. Definieer anders het succes eens duidelijk, dan weten we waarover we praten. De titel slaat dan ook nergens op; aftroeven op wat voor manier? Innovatie op dit vlak staat al tijden stil en zie je door de bomen het bos niet meer van aanbieders. De drijfveer is veelal prijs, prijs, prijs… De categorien waaruit je kunt kiezen bij deze verticals is veel te beperkt en veel op plaats, prijs en vertrek gedreven. Lekker innovatief :-S Alleen maar omdat je als een metasearcher je processen net iets effici?nter inricht en bij elkaar brengt om verkeer binnen te halen is nog geen strategie. Het betekend alleen dat je operationeel net iets beter opereert dan je concurrenten. Ik kan me wel in de opmerking van Mart vinden "Ik vind juist dat al die 'verticals' de zoekresultaten in Google behoorlijk vervuilen" … Ik mis nog steeds inspireren, aanbevelingen, activiteiten, plannen etc bij veel reis websites en aanbieders. Dus leuk al die verticals, maar nog steeds heel veel van hetzelfde…

NilsR

@gino: denk bij het voordeel voor de eindgebruiker aan voorbeelden in de huizenniche. Stel je eens voor dat er geen funda/jaap-achtigen waren en Google je telkens naar een van de 5000 makelaars websites stuurde. Dat maakt het vinden van je nieuwe woning lastig.  Precies die situatie speelt nu in de reisbranche, het aanbod is gefragmenteerd. Als eindgebruiker wil je 1 plek waar je op een transparante, intuitieve manier door het complete aanbod kunt zoeken. Een goede search vertical biedt precies dat.  Ik ben het overigens met je eens dat er qua innovatie op dit gebied nog veel moet gebeuren, daarom denk ik dat we blij moeten zijn met marketeers zoals Wouter die de waarde van dergelijke verticals inzien. Op die manier kan de innovatie bekostigd worden middels bewezen business.

Robbert

Citaat: "Er zijn nog maar betrekkelijk weinig gespecialiseerde zoeksites in Nederland". Wat is de definite van een vertical dan? Als Funda een vertical voor huizen is, dan is IENS er een voor restaurants, nlstreets voor winkels, marktplaats voor tweehands rommel, autotrader voor auto's en zo zijn er toch nog duizenden……?

Gino

@NilsR Kan me niet helemaal vinden in de vergelijking, maar ik begrijp het punt. In de reisbranche kan het wel degelijk anders, aangezien er wereldwijd maar 5 grote touroperators het accommodatie aanbod bepalen… De overige partijen (incl. EasyToBook) zijn simpelweg aanbieders van hun content en dan nog wat losse hotelcontent… Hotelbeds heeft alleen al +250.000 hotels in zijn database, iets waar zelfs een Booking.com niet aan kan tippen.  … en vergeet Trip Essentials (www.tripess.com) niet ;-)… Gisteren nog de eerste prijs gewonnen bij de "Accenture Innovation Award" in de categorie "Best Web Concept" …

Frans Jan Boon

Hebben we allemaal last van een vrijdagkater? Google's aanbod richt zich natuurlijk op de grotere spelers in die markten zoals grote reisorganisaties, financials e.d. Die betalen 50k en zien hun producten bovenaan verschijnen in de zoekresultaten bij 98% van de internetters die via google de eerste stap zetten in hun zoektocht naar een vakantie, hypotheek, e.d. Onder en naast die zoekresultaten komen dan de ontelbare verticals, portals en vergelijkingssites die veel tijd en geld steken in SEO en SEA (lees: Awords) om elkaars positie af te troeven. De kruimels zijn voor de kleintjes die niet over deze middelen beschikken.  Ik verwacht niet anders of google zal ook oplossingen vinden om in het voorbeeld van een reisorganisatie de aspecten tijd en locatie in Commerce Search te verwerken, net zoals bouwjaar bij huizen, kleur bij auto's, etc. Kortom, al die aspecten die de gemiddelde productaanbieder al standaard in zijn productdata en ?feeds heeft staan.

Bas

Ook de fitnessbranche is hard op weg om Google overbodig te maken. Zie http://www.fitnessinsite.nl

Sjoerd

@Bas: Want? Deze website kun je geen zoekmachine noemen (usability en findability is ook ver te zoeken) Plus, fitnessinsite.nl zal waarschijnlijk het merendeel van haar bezoekers via Google ontvangen. Mensen zullen praktisch nooit rechtstreeks naar fitnessinsite.nl toegaan. Wanneer je info over fitnesscentra nodig hebt Google je even en dan krijg ik de info die ik nodig heb .. Hetzelfde geldt voor het merendeel van de 'verticals' ..

Maarten

Startpagina is toch ook een vertical…Los daarvan, geen idee hoe het met ze is… Start (publieke) internet was tweedelig: index en keyword search. Maar natuurlijk worden relaties gelegd via sites direct, zoeken zal denk ik wat dat betreft afgenomen zijn de laatste jaren / afnemen… beetje platte vergelijking misschien, maar hoeveel zenders heb jij bijvoorbeeld op je TV en zit je op nog meer te wachten, de fase van site ontdekken is wel wat afgenomen, daarbij zullen de laatste groep aanhakers van internet ook meer traditioneel zijn, en zich relationeel directer verbinden met sites. En ik ben het eens met het artikel dat verticals (meta search, onderwerp gerelateerde platformsites en vergelijkers) meer 'directe' ruimte innemen. Men weet meer waar men het zoeken moet.

Arjen B

@ Maarten: Klopt! En daarom komen veel mensen via Google bij (een) Startpagina en vinden daar wat ze zoeken. Startpagina had in september 2009 een bezoekersaantal van 94.982.000, een bereik van 31,7% onder alle Nederlanders van 13+, gesplitst 29,6% bereik in leeftijd 13-34, 39,3% bereik in 35-49 en 28,1% in 50+. Bron: http://www.stir.nl.

Maarten

@ mister B "ik zou haast zeggen dat je van startpagina zelf bent…" Klopt!!!?

Arjen B

@ Maarten: niet van Startpagina zelf, maar wel beheerder. Dat doet overigens niets af aan de (feitelijke) informatie.

M

Goed – zo.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond