-

Social media will kill e-mail? Onzin!

De laatste tijd wordt er veel geschreven over de impact van social media op e-mailmarketing. Volgens e-mailmarketing expert Marc Borgers kunnen deze elkaar juist versterken.

 In de hele discussie over de impact van social media op e-mailmarketing is er een kleine groep die roept:  ‘social media will kill email’ te roepen. Dit is echter grote onzin. In Nederland is er  vrijwel geen enkel bedrijf dat zoveel e-mails verstuurt als Hyves. Zonder e-mail zou het succes van diverse vormen van social media aanzienlijk minder zijn. Waarbij ‘social media’ overigens een containerbegrip is. Hyves en Facebook zijn heel andere media dan bijvoorbeeld LinkedIn of Twitter of Flickr of blogs.

Tell-a-friend

In de e-mailmarketing wordt de tell-a-friend (TAF) functionaliteit al jaren toegepast. Virale marketing gaat uit van dit principe. Vaak beperkt dit zich tot het e-mailen van een artikel of uitnodiging naar enkele vrienden. Het is relatief bewerkelijk, want je moet de namen en de e-mailadressen zelf invoeren. Bovendien zitten er juridische beperkingen aan. Volgens de OPTA mag je mensen niet belonen voor het doorsturen van e-mails. De respons van de TAF valt bovendien tegen. Zou het met social media dan beter gaan?

Is e-mail niet ‘social’?

Op het eerste gezicht lijkt e-mail minder ‘sociaal’ dan ‘social media’. Online kun je immers meer ‘delen’,  zoals foto’s, video’s et cetera. En er wordt meer gereageerd door je netwerk. De tone-of-voice luistert echter nauw. Commerciële berichten worden er direct uitgepikt.

Opmerkelijk is – zo blijkt uit recent onderzoek van MarketingSherpa – dat bij het delen van relevante online content 78 procent van de respondenten de link e-mailt en slechts 22 procent het deelt via social media.

Hoe kunnen beide kanalen elkaar dan versterken? Bijvoorbeeld door bepaalde social media te integreren in je e-mailings. Zo bied je de ontvangers van je e-mail de mogelijkheid om de content niet alleen door te sturen via een TAF, maar ook op andere manieren te delen. Dit kan door de ‘share this’-functionaliteit op te nemen in je e-mail, zodat ontvangers de content vanuit eenvoudig kunnen doorplaatsen op Twitter, Hyves, Facebook, Delicious of een weblog. Als de mailing relevant genoeg is, zal men hier gebruik van maken. De drempel is bovendien lager dan bij de traditionele TAF, aangezien je geen e-mailadressen hoeft in te voeren. Voeg deze functionaliteiten dus toe en test het.

Nog effectiever is het om e-mail en social media naast elkaar te gebruiken. E-mailcontent kan worden hergebruikt door het te publiceren via social media (of vice versa). Zorg wel voor een actief Facebook- of Twitter-account, zodat klanten of prospects je gaan volgen. Andere mogelijkheid is het creëren van een eigen netwerk via bijvoorbeeld Ning. Bedenk wel dat het erg tijdrovend is steeds relevante content te bieden of de contentproductie te stimuleren. Veel bedrijven hebben al moeite om eens per maand hun e-mailnieuwsbrief vol te krijgen. En toegevoegde waarde is wel een vereiste om mensen vast te houden.

Of dit direct meet omzet oplevert is natuurlijk onzeker, maar je leert er in elk geval veel van. Daarnaast zal het zonder meer een positief effect hebben op de zichtbaarheid en vindbaarheid van je bedrijf. Niet geschoten is altijd mis.

*Marc Borgers is partner bij Borgers&Straathof en Suremail en is schrijver van het boek en de blog ‘Succesvolle e-mailmarketing’

Deel dit bericht

7 Reacties

Marco Hendrikse

Sterker nog, eerder dit jaar berichtte onderzoeksbureau Nielsen al dat 'zware' sociale mediagebruikers veel meer e-mailen ( http://www.marketingfacts.nl/berichten/20091001_de_impact_van_social_media_op_e-mail_gebruik/ ). En dat is ook logisch. Je reageert op een blopgpost en krijgt via e-mail een seintje dat er anderen zijn die hebben gereageerd. Je wordt lid van LinkedIn-groepen en krijgt dagelijks of wekelijks (afhankelijk van wat je aanvinkt) een mail met daarin een update. Iemand uitnodigen om te connecten? E-mail. Even een LinkedIn-contact wijzen op een interessante baan, gaat ook per mail.  Dat sociale media e-mail om zeep helpen is inderdaad onzin. Integendeel. Hoe meer sociale media-gebruik, hoe meer e-mails….

Raymond Badoux

In aanvulling op het artikel van Marc en de reactie van Marco hierboven… De waarheid van het statement "Social media will kill email" hangt sterk af van de definities van beide kernbegrippen. Als je "email" uitsluitend opvat als het versturen van berichten van de ene gebruikersnaam@domeinnaam.extensie naar de andere gebruikersnaam@domeinnaam.extensie, dan is het niet geheel ondenkbaar dat het veelvuldig gebruik van Twitter, LinkedIn, Facebook, Hyves en aanverwante diensten een het "traditionele" e-mailverkeer tussen "hardcore" emailclients ietwat drukt. Maar als je de definitie van email iets breder neemt, dan zijn berichten via LinkedIn, Facebook en Hyves – zoals hierboven al geconstateerd is – inderdaad ook vormen van email. Het vindt weliswaar plaats op een ander platform, maar het blijft een bericht van persoon A naar persoon B.  Toegegeven, social media hebben op bepaalde punten uitgebreidere mogelijkheden dan emailclients . Met mijn auto kan ik ook meer dan met mijn fiets, maar dat wil niet zeggen dat ik – sinds ik mijn auto heb – nooit meer de fiets pak… Overigens, een erg interessante discussie! Vriendelijke groet, Raymond Badoux, Nieuwsbriefland (www.nieuwsbriefland.nl)

Rob

Ik merk wel dat vrienden/collega's/zakenpartners steeds vaker via Twitter en Hyves contact opnemen dan via een gewone email.

bjorn smulders

Denk ook dat het e-mail zelfs sterker maakt, alle updates en alerts komen nog steeds centraal binnen in je inbox. Combineer dat met de professionele e-mail platforms en de marketing als een service gedachte en je hebt goud. Zie ook dit pleidooi http://prikkels.wordpress.com/2009/11/19/nieuw-de-e-mail-buddy/

Susanne Sassen | Moshi-Toshi E-mailmarketing

Wij zien bij onze klanten ook steeds de integratie van social media in e-mailmarketing en andersom. De negatieve berichten dat social media het einde zou maken aan e-mail heeft sommige ondernemers misschien weerhouden, maar inmiddels wordt het steeds meer EN steeds beter opgepikt. Ik zie social media dan ook meer als een welkome aanvulling op e-mail. Het helpt onder andere meer interactie te krijgen met bijvoorbeeld die nieuwsbrief

martijn laar

Helemaal eens dat meer social media tot meer mails leiden. In het Berenschot marketing trendonderzoek staat sociale media op ??n wat betreft belangrijkste trend, maar helemaal onderaan op het lijstje van trends waar bedrijven iets mee doen. We zien in de Berenschot praktijk dat bedrijven die gebruik maken van sociale media net zo hard doorgaan met direct mailings per mail of vaak nog per post. Ze doen dat omdat campagnes via die media tenminste meetbaar zijn en omdat ze nog steeds veel rendement opleveren. Ik denk dat er voor een brede doorbraak van social media dus minimaal een goed meetinstrument qua rendement ontwikkeld moet worden. Iemand een idee hoe ver de huidige branding track and trace systemen op internet zijn wat betreft sociale media?

Henk

Beste Martijn,  Ik denk dat we nu ook al instaat zijn om meetbare campagnes te doen op de social media. Neem MI-Connect. (www.mediainjection.nl) Alles wordt gemeten in 4 kpi's ( Activatie ratio van je leden van de community, CRM Data, etc) en is in staat om zelfs de influence index van een persoon te berekenen. Met andere woorden, het gaat zelfs verder dan de metingen in de "huidige media" je superpromotors worden in beeld gebracht en het systeem steltje in staat om 1 op 1 of 1 to many te converseren. Alle kanalen zijn in 1 dashboard verwerkt en stelt dus een bedrijf in staat meetbare social campagnes te doen. De ROI dus.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond