Deel dit artikel
-

‘Marktplaats moet nog lokaler worden’

De Milanees Alessandro Coppo leidt sinds een half jaar Marktplaats.nl. Hij wil Nederlands grootste handelssite verder uitbouwen, te beginnen met mobiel. Maar behoedzaam, want eenvoud is de basis. Hollandse handelsgeest met Italiaans elan.

Een vaantje van de UEFA Cup-finale uit 1992 tussen Ajax en Torino. Trots als een pauw laat Alessandro Coppo zijn eerste aankoop op Marktplaats zien. "Oké, de finale liep voor ons niet zo goed af, maar het vaantje hangt wel bij mijn bureau hier in Amsterdam." Sinds dit voorjaar staat Coppo aan het roer van Marktplaats. Hij volgde Eugenie van Wiechen op, voormalig uitgeefster bij Sanoma, die anderhalf jaar de leiding had over Marktplaats. Verrassend nam niet een met handelsgeest doordrenkte Nederlander het over, maar een Italiaan uit een opkomende e-commercemarkt. Coppo maakte zich het handelen op Marktplaats snel eigen. Na het vaantje tikte hij ook zonder moeite Italiaanse designstoelen op de kop via de site die hij nu ruim een half jaar de zijne mag noemen.

Vijf jaar geleden legde eBay bijna een kwart miljard euro op tafel om de Nederlandse prikbordsite Markplaats te kunnen kopen. Niet omdat het heilig geloofde in rubrieksadvertenties, maar omdat het veilingmodel niet wilde aanslaan in de lage landen. Een defensieve overname volgde en die leidde – totaal onverwacht – tot nieuwe inzichten die de koers van het concern helemaal zouden omgooien. Classifieds zijn inmiddels in Europa de op één na populairste bestemming voor reclame-euro’s. Alleen in zoekmachinereclame gaat nog meer geld om.

Waarom bent juist ú aangesteld als nieuwe directeur van Marktplaats?

"eBay is een multinational en het vroeg me enige tijd geleden of ik geïnteresseerd zou zijn in deze positie. Hiervoor ben ik vier jaar countrymanager van eBay Italië geweest. De e-commercemarkt daar is nog niet zo vergevorderd als in Nederland. We experimenteerden op de veiling met het classifiedsmodel. Ik denk dat dat aspect de aandacht heeft getrokken en tot een match leidde. Hier leg ik verantwoording af aan de eBay Classifieds Group. Die afdeling staat los van de veilingactiviteiten. Van Nederland wist ik dat het een van de meest geavanceerde was op het gebied van e-commerce. Dat komt door de hoge breedbandpenetratie."

Een Italiaan in Amsterdam, hoe is dat?

"Ik kom zelf uit Milaan. Daarmee vergeleken is Amsterdam een lekker rustige stad. Ik ga met de fiets naar mijn werk."

Wat zijn uw plannen met Marktplaats?

"Marktplaats beter maken en het platform verder uitbreiden. Het ís natuurlijk al een groot bedrijf, maar je mag niet verwachten dat het vanzelf goed zal blijven gaan omdat het nu al goed gaat. Daarom moet je altijd nadenken over wat beter kan voor de gebruiker. Ik zal een voorbeeld geven van die benadering. Onlangs hebben we de advertentiepagina’s, die met de individuele objecten of diensten, aangepast. Verkopers kunnen nu grotere afbeeldingen plaatsen en belangstellenden zien nu aan de rechterkant van de pagina welke acties ze kunnen ondernemen.

De site speelt een grote rol in de Nederlandse maatschappij. We verwerken maandelijks zes miljoen unieke bezoekers. Dat is veel in een land met zestien miljoen inwoners. Marktplaats moet daarom in het hart van de e-commerce van het land zitten. Er schuilt veel potentieel in voor zowel kopers en verkopers als zakelijke adverteerders. Het gaat me primair om het optimaal samenbrengen van vraag en aanbod. Of dat voor nu particulieren of bedrijven is, is een afgeleide daarvan."

Wat wilt u dan concreet verbeteren?

"De wereld om ons heen verandert continu, dus wij moeten mee veranderen. Ik zal twee voorbeelden geven. De zoekfunctie kan beter en met meer gerichte content zouden we de gebruikers beter kunnen bedienen. Om met dat laatste te beginnen: we willen meer content bieden over wat je kunt kopen op de site.

Recent lanceerden we de sectie ‘Baby Op Komst’. Aanstaande of jonge ouders krijgen daar informatie die voor hen op dat moment relevant is. Tegelijkertijd vinden ze er ook het reguliere Marktplaats-aanbod met beschikbare artikelen. We kijken nu hoe dat aanslaat. Vervolgens kunnen we overwegen om zoiets ook elders toe te passen. De lancering van Hippas.nl, een vrouwensite met exclusieve mode en accessoires, was als apart domein nodig omdat het huidige model van Marktplaats er niet bij paste. Fashion is een heel andere experience, je moet veel meer visueel te werk gaan als je die markt wilt bedienen."

Komen er ook inhoudelijke veranderingen? Zoals meer aandacht voor lokale diensten?

"De rubriek ‘Diensten & Vakmensen’ is snel groot geworden en laat nog steeds een gezonde groei zien. Daar vind je geen fysieke producten, maar louter diensten. Het Marktplaats-model van vraag en aanbod bij elkaar brengen werkt daar dus ook. We hebben wel een aantal inhoudelijke veranderingen doorgevoerd. De rubriek is lokaal georiënteerd en gebruikers kunnen beoordelingen over dienstverleners achterlaten.

Over de zoekfunctie kan ik zeggen dat die beter en makkelijker moet. Daarnaast kunnen we ook het zoeken op basis van productkenmerken verder verbeteren. Kort gezegd gaan we beter zoeken en worden we meer lokaal georiënteerd. Being local is at the heart of Marktplaats. Per categorie wordt bekeken hoe we dat het beste kunnen aanpakken.

Of we Admarkt Mini’s ook op Google Adsense-achtige wijze gaan exploiteren kan ik niet zeggen. We testen het systeem nu op onze eigen site en kiezen dan stap voor stap de weg vooruit."

Dat zijn logische stappen, maar de koers klinkt niet echt hemelbestormend.

"De basis van Marktplaats is simpel. En die moet zo blijven. De site moet doen wat de gebruikers ervan verwachten. Als we met mobiel, een outlet, social networking, api’s én satellietsites zouden komen – kortom als we alles zouden doen wat mogelijk is – dan zou het aanbod te complex worden. Het is interessant om naar de rand van het technisch mogelijke te kijken, maar het is nog belangrijker om te focussen op het core product. Anders verdwijnt de eenvoud. We gaan liever stap voor stap vooruit. Kijken hoe onze gebruikers reageren en dan weer een stapje vooruit."

Kunt u toch schetsen hoe u mobiele ontwikkelingen ziet? Daar zitten jullie immers niet stil.

"De twee grootste fenomenen die we in de komende jaren zullen zien, zijn social networking en mobiel. Sinds de iPhone in Europa beschikbaar is, is mobiel ook hier interessant geworden. Mobiel internet kan veel betekenen voor de gebruiker. Wat dat precies is, kan ik nog niet overzien. Maar het staat vast dat de wereld er over een paar jaar anders uitziet dan vandaag. Mobiel vergroot nu eenmaal de mogelijkheden van het platform. En het kan significante impact op bedrijfsmodellen hebben, vanwege de binding met locatie. Search is a function of location. Daarom gaan we behoedzaam vooruit. Alleen als het zin heeft, zetten we stappen. Wat de site nu betreft: nog niet eens een paar procent van onze bezoekers komt via zijn mobiele telefoon."

Is er nog een kans voor concurrentie? Zelfs een kapitaalkrachtig bedrijf als De Telegraaf slaagt er niet in met Speurders.nl.

"Dat is een goede vraag. De wereld verandert. Er is een revolutie gaande. Tot voor kort waren het enkel offline media die de consument bedienden. Hun behoeftes verschuiven nu naar online kanalen. Online is de weg vooruit, maar offline zal niet verdwijnen. Ik ga niet in op de handelswijzen van afzonderlijke concurrenten. In algemene zin kan ik het volgende antwoorden: als er op een bepaalde markt reeds een sterke partij aanwezig is, zal een nieuwe toetreder iets echt nieuws, anders of beters moeten bieden. Alleen dan kan hij de regels van het spel daadwerkelijk veranderen."

Dat is dus een uitgemaakte zaak. Marktplaats.nl blijft eeuwig domineren.

"Dat zie je niet goed. We bevinden ons in een écht zwaar concurrerende markt. De opkomst van internet vergroot de kansen voor gebruikers alleen maar. Er zijn diverse modellen om hun behoeftes te bedienen. Marktplaats.nl doet dat met horizontale, algemene rubrieksadvertenties en anderen doen dat juist met een verticaal, gespecialiseerd aanbod. Dan heb je ook nog de webwinkels en product- en prijsvergelijkingssites. Ze proberen allemaal op een ietwat andere, eigen manier dezelfde behoeftes van de klanten te bedienen. Dit is de zwaarst concurrerende sector die ik me kan voorstellen. Het lastigste voor mij daarin is de middenweg te vinden tussen wat het mooist is voor de gebruiker en het beste voor het bedrijf."

Nieuwe producten en diensten komen steeds prominenter op de site. Verloochent Marktplaats daarmee niet zijn achtergrond in de tweedehands handel?

"Die kritiek horen we vaker van gebruikers. Het is nu zo dat ongeveer veertig procent van de mensen bij ons op zoek is naar nieuwe producten. De kracht van het handelsplatform ligt in het feit dat het niet alleen is bedoeld voor tweedehands items. Nieuw past daar goed in. Het is aan ons om Marktplaats tot het beste handelsplatform te maken. Bezoekers van de site zijn primair op zoek naar de beste deal. Dat kan een tweedehands artikel zijn, maar evengoed een nieuw product. Het gaat ons er primair om aan de verwachtingen te voldoen."

Hoe ziet u de markt voor rubrieksadvertenties in internationaal perspectief?

"Pas na de overname van Marktplaats.nl in 2005 werd het eBay duidelijk dat rubrieksadvertenties nuttig en aansprekend zijn. Nederland heeft op het internationale toneel laten zien hoe krachtig rubrieksadvertenties zijn. Daarom heeft eBay daar een aparte afdeling rondom opgericht: eBay Classifieds Group. Die staat onder leiding van de Deen Jacob Aqraou. We zien dat je in alle landen wel een succesvolle speler op de classifiedsmarkt hebt. Sommige landen zijn al verder gevorderd dan anderen. Deze industrie zal zich in de komende jaren nog verder ontwikkelen. Er zijn horizontale spelers zoals Marktplaats en DBA in Denemarken en verticale spelers zoals autosite Mobile in Duitsland en Funda in Nederland. Ik denk dat eBay Classifieds de grootste is in Europa. Op de Duitse automarkt is Autoscout een grote gespecialiseerde site. In Frankrijk heb je LeBonCoin (eigendom van Schibsted, zie ook kader, red.)."

Waar bent u trots op als u met buitenlandse eBay-collega’s spreekt?

"Dat Marktplaats echt ónderdeel is van de Nederlandse samenleving. Mensen houden echt van de site en hebben het gevoel dat die van hen is. Marktplaats is als het ware een barometer voor de Nederlandse cultuur. Je kunt er van alles uit aflezen. Daarnaast sluit het mooi aan op de Nederlandse handelsgeest. Als je 22 jaar oud bent en je wilt een handelsonderneming opzetten in de fysieke wereld, dan ben je alleen al met de voorbereidingen jaren bezig. Op Marktplaats ga je direct van start. Dat vind ik mooi."

Deel dit bericht

4 Reacties

Sjoerd

"Vijf jaar geleden legde eBay bijna een kwart miljoen euro op tafel om de Nederlandse prikbordsite Markplaats te kunnen kopen" – Ik denk dat het 250 miljoen moet zijn .. Anders is het echt een prikkie geweest (via Marktplaats zeker!)

Rebecca

@sjoerd: heel suf, is in de eindredactie misgegaan, heb het aangepast….

Theo

Heeft Alessandro wel is de iPhone app "ZoekMarktplaats" gezien? Die werkt toch stukken sneller als hun normale site en trekt behoorlijk wat traffic.En het is er al bijna een jaar.  Wat dat betreft zit marktplaats op de mobiele markt niet stil, maar vastgeroest.

robman

Maar Zoek Marktplaats kan echt zo ontzettend veel beter! Doe wat aan die app en maak het echt een genot om die ads te browsen, want dat is het nu niet. Daar liggen nog echt veel kansen.Geotagging! Draai je iPhone en blader door ads in Coverflow!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond