Deel dit artikel
-

Providers leveren 60 procent geadverteerde snelheid

De breedbandproviders in Nederland leveren 60 procent van de snelheden waarmee de consument in advertenties lekker gemaakt wordt. Er wordt geadverteerd met snelheden die gemiddeld neerkomen op 14,9 Mbps. De gemiddelde werkelijke downloadsnelheid ligt in ons land op 8,98 Mbps.

Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Nieuwe kabelproducten en de in het onderzoek meegenomen FTTH-aansluitingen brengen de gemiddelde downloadsnelheid, in vergelijking met vorig jaar omhoog. Toen lag de snelheid nog op 4,95 Mbps. "De nieuwe hoge snelheden van kabelaars stuwen de hogere gemiddelde downloadsnelheid", beaamt Kamiel Albrecht, senior analist bij Telecompaper.

Glasvezel levert de klant door de bank genomen de hoogste downloadsneklheid, namelijk 40 Mbps. Kabel en DSL blijven achter met respectievelijk 14,43 en 5,81 Mbps. Glas en kabel schetsen de klanten wel de beste beelden. Zij geven 62 en 65 procent van de geadverteerde snelheden. Bij DSL is dit 55 procent.

Ziggo

Gradus Vos, voorlichter bij Ziggo kijkt vreemd op van de genoemde cijfers. "Door de bank genomen is het zo dat de overhead met name bij dsl zit en niet bij kabel. Bij dsl ben je afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale." Hij geeft aan dat Ziggo bij eerdere onderzoeken altijd uitkwam rond een levering van 90 procent van de geadverteerde snelheid.

Het is niet zo dat dsl het gemiddelde in dit onderzoek sterk omlaag haalt, laat Abrecht weten. "In het onderzoek kwam naar voren dat fiber 62 procent van de geadverteerde snelheid levert. Bij kabel is dit 65 procent. Bij dsl is het wel minder, 55 procent, maar dan nog is het over het geheel genomen niet echt goed."

Onder het gemiddelde

Albrecht geeft toe dat Ziggo bij de lagere snelheden wel dik boven de 90 procent komt, maar bij de hogere snelheden ‘houdt dit op’. Gemiddeld levert Ziggo 64 procent van de geadverteerde snelheid volgens het onderzoek. Bij UPC is dit 66 procent. Het Net haalt 68 en KPN 65 procent. XS4all, Alice, Online, Tele2 en Telfort zitten als aanbieder onder het gemiddelde van 60 procent.

Het onderzoek werd vorig jaar ook uitgevoerd toen lag het gemiddelde op 61 procent. Een echte vergelijking is niet te trekken, omdat toen fiber niet werd meegenomen. "Ziggo en UPC zaten toen rond de 70 procent. Sinds het moment dat er hoge snelheden werden aangeboden dit jaar, ging de ratio naar beneden", aldus Albrecht.

Oorzaak

Waar het aan ligt dat durft Albrecht niet precies te zeggen. "Het zal wellicht aan de techniek liggen." Albrecht ziet het marktgemiddelde in een dalende lijn afnemen. "Je ziet dat er bij hogere snelheden, bij alle technologieën, nog iets niet helemaal goed gaat."

Vos vindt het nog steeds curieus. "Misschien speelt het dan bij de metingen mee dat de computers het niet aankunnen." Hij is er echter van overtuigd dat de 60 procent niet op Ziggo van toepassing is.

Deel dit bericht

6 Reacties

Wil Houtzager

Ben benieuwd hoe de leveranciers het ervaren als de afnemers op basis van de gemiddelde snelheid gaan betalen. Marketing is in dit geval eigenlijk hetzelfde als gewoon liegen. En met zijn allen vinden we dat nog normaal ook.

Stefano

Ronduit schandalig dat men niet waar kan maken wat men zegt. Dat er wat verschil is, is begrijpelijk, maar gemiddeld 40% afwijken is toch echt vreselijk. Je zal dat maar met elk product hebben. Stelletje boeven zijn het.

Jos Sparreboom

"Bij dsl ben je afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale" O ja? Het ligt dus NIET aan een tekort aan ingekochte bandbreedte bij de back-bone?Overigens zou ik graag een lijstje willen zien per provider. Ik kijk dagelijks via internet van x4all naar de Zweedse TV: probleemloos. Hoe zou dat bij andere providers gaan? http://svt.se

Roelof

De meeste computers en gebruikers zijn helemaal niet berekend op hogere snelheden. Mensen denken dat internet een lamp is die je aandoet. werken met vervuilde computers en verouderde routers. internet past zich aan aan de zwakste schakel. in veel gevallen is dit rond de gebruiker. Tevens ligt het verschil in de locatie waar je download. een provider is "alleen verantwoordelijk" voor zijn eigen netwerk. slechte utp kabels (geen cat 5 of hoger) knijpende routers e.d. zijn bepalend voor de snelheid.

Jaap

Raar hoor, Ziggo snelheden zijn in mijn beleving altijd max. 50mbit is altijd 48,5 dat vind ik gewoon goed. Zie dit overal terug dus volgens mij is dit onderzoek verkeerd gevoerd.

coen

Helaas is het nog altijd zo dat binnenhuis installaties verre van vlekkeloos zijn. Denk aan bekabeling routers switches etc. Overigens bij mezelf is dat ook niet echt in orde. Achter het kabelmodem van Ziggo haal ik 50,5 mbis/s. Op zolder haal ik nog maar 40 mbit/s. Hier kan de provider helemaal niks aan doen. Verder zijn de snelheidstesten bij speedtest etc niet in orde. Achter het kabelmodem haal ik dan vaak maar 30 mbit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond