Deel dit artikel
-

Blog nrcnext.nl moet voor extra inkomsten zorgen

De nieuwsblog van Nrcnext.nl won een Dutch Bloggie. De verandering van nieuwssite naar nieuwsblog leverde vooralsnog geen extra inkomsten op, maar dat wordt wel gehoopt. “We verwachten een groei, niet alleen in het aantal bezoekers maar ook qua inkomsten”, aldus Jessica Wit, uitgever van Nrc.next.

Wit: “Online maakt zo’n 5 procent van onze totale advertentie-inkomsten uit. Dat is redelijk marktconform. Het blog heeft daar weinig aan veranderd, maar dat zegt meer over het jaar 2009 dan over de potentie van het blog.”

Volgens Ernst Jan Pfauth, blogger op Nrcnext.nl was het een goede beslissing om in maart de nieuwssite om te zetten in een nieuwsblog. “Dat is met het winnen van een Dutch Bloggie bevestigd. Wij hebben natuurlijk wel de luxe dat we al een nieuwssite boven ons hebben, Nrc.nl.“

Marge

Als er geen nieuwssite was geweest van NRC, dan had het anders aangepakt moeten worden, meent Pfauth. “Dan hadden we al het nieuws moeten volgen. Nu duiken we in de marge, of belichten we een trend die anders niet aan de orde was gekomen.”

Volgens Wit heeft het blog vooral een inhoudelijk toegevoegde waarde op de krant Nrc.next. Die toegevoegde waarde blijkt uit het feit dat op het blog andere artikelen / posts worden geplaatst dan wat er in de krant staat. Zowel qua inhoud als vorm gaat het blog verder waar de krant ophoud.

Vernieuwend

Tot de verandering doorgezet werd, was de internetredactie weinig vernieuwend zegt Pfauth. “Er waren 2 nieuwssites naast elkaar. De gedachte was de krant naar online te vertalen. Toen we met het blog begonnen, hebben we dat aangepast. We vertalen nu de missie naar online, gidsen en duiding geven.”

“Journalisten die terugpraten, informatie inwinnen bij lezers en vragen om aanvullingen, ik zie het als een nieuw journalistiek genre.” Pfauth noemt een artikel over een lek in de OV-chipkaart. “Daarbij kregen we in re reacties nog meer tips over andere lekken.”

Geld

Of er meer geld verdiend kan worden met een nieuwsblog dan een nieuwssite, dat vindt Pfauth een lastige discussie. “Er zijn elke dag 10 discussie gaande als het gaat om online geld verdienen met nieuws.” Hij kan zich goed vinden in het punt dat Clay Shirky maakt in het stuk ‘Newspapers and Thinking the Unthinkable’. “Shirky zegt daarin dat je wel kunt praten, maar uiteindelijk moet je gewoon experimenteren.”

Een meerwaarde van het nieuwsblog vindt Pfauth dat het een journalistieke uitdaging is. “Wat wij hebben is een goed journalistiek product. En de bezoekers vinden het interessanter, dat merken we aan de bezoekcijfers.”

Bezoek

Hij vervolgt: “We krijgen meer bezoek. Op Twitter wordt er veel over ons gepraat, we hebben daar ook veel volgers. We zijn kortom veel meer aanwezig.” En zo, stipt Pfauth aan: “We hebben meer bezoekers, dus zullen we ook wel wat meer aan de banners verdienen op de site. Al houd ik me eerlijk gezegd niet met sales bezig.” Exacte cijfers om dit te staven heeft hij niet.

Wit haalt de cijfers van STIR aan. “Het bezoek is inderdaad gestegen. De laatste maand die in STIR staat is september. Als je dan 2009 vergelijkt met 2008 zie je een groei van 314.000 bezoeken naar 592.000. Dat is een groei van 88 procent.”

Veel kranten hebben een eigen blogsectie. “Ik denk dat we er allemaal mee door moeten gaan en het serieus moeten blijven nemen”, aldus Pfauth.

Publiek

Het nieuwsblog trekt bovendien een ander publiek dan de nieuwssite of de krant. “Het zijn vooral mensen die de krant niet lezen, dat merk je aan de reacties. Er komen ook meer bezoekers naar ons toe vanuit andere blogs.”

Wit beaamt dat het bezoek is veranderd. “De bezoekers zijn iets jonger geworden. Het bereik in de groep 13 tot 34 was in 2008 kleiner dan in de groepen 35 tot 50 en 50+. Nu is juist in de groep 13 tot 34 het bereik het grootst. Wat je ook zou verwachten bij een blog van nrc.next.”

Deel dit bericht

1 Reactie

friedijk

interessante ontwikkeling! journalisten vinden een nieuw medium om informatie met de wereld te delen en te bespreken… was dat niet de kern van journalistiek eigenlijk? onderzoeken, delen, vanuit andere invalshoeken bespreken?nu wordt echter de 'echtheid' van informatie weer een thema, immers hoe 'echt' is een blog-entry van een willekeurige lezer? 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond