Deel dit artikel
-

Opinie: Waarom kranten niet zullen uitsterven?

Succesvolle organisaties hoor je heel vaak ‘dat is niet wat we doen’ verkondigen. Deze organisaties weten namelijk heel goed waarin ze uitblinken. En je kunt nu eenmaal niet overal goed in zijn. Maar krantenbedrijven kunnen niet op de huidige koers blijven doorgaan.

Het succesvolle ‘Apple’ had haar merk op korte termijn op allerlei manieren kunnen uitbaten, maar dat deden ze dus niet.

‘Dat is niet wat we doen’ is de ruggengraat van je strategie, het bepaalt wie je bent en waar je heen gaat. Maar er bestaat de kans dat je rigide wordt. Als verandering de orde van de dag is, als er continu kansen zijn en als mensen in je organisatie de ‘waarom’ vraag niet meer stellen, dan heb je een serieus probleem. En als de enige reden is dat je iets niet doet omdat je het nooit hebt gedaan dan moet je je zorgen maken. Zeker als je organisatie als een kaartenhuis aan het instorten is.

Krantenconcerns bevinden zich nu in deze situatie en hadden veel eerder de ‘waarom’-vraag moeten stellen, bijvoorbeeld toen Google populair werd. Waarom beginnen wij geen zoekmachine om al onze informatie te ontsluiten? Waarom bouwen wij geen advertentienetwerk gebaseerd op relevantie? Waarom omarmen wij de burgerjournalistiek niet? Waarom beginnen wij geen ‘Digg’? Waarom kan Google wel geld verdienen aan content en wij niet? Waarom hebben de redactie en de journalisten nog steeds zoveel macht?

Iedereen is uitgever?

Door internet is iedereen een journalist en uitgever (via blogs, Twitter, etc.). Nieuws wordt in allerlei vormen aangeboden en ook als kranten hun websites gaan afschermen dan zal het nieuws toch het grote publiek bereiken. Bing maakt op dit moment handig gebruik van deze problematiek en haalt kranten over om het ACAP protocol te gebruiken in plaats van robots.txt. Hierdoor kunnen kranten aangeven wat wel en wat niet geïndexeerd mag worden.

Daarnaast kunnen kranten delen in de inkomsten die Bing realiseert met hun content. Dit klinkt nobel, maar dit is natuurlijk wel de wereld op zijn kop. Je zou één zoekmachine natuurlijk gewoon moeten betalen voor het aangeleverde verkeer, net als iedereen. Als je geen manier kunt vinden om hier geld aan te verdienen, dan is het tijd om te stoppen.

Maak je eigen systeem?

Ik geloof er nog steeds in dat kranten zich succesvol kunnen aanpassen. Maar dan zullen er nieuwe verdienmodellen moeten worden ontwikkeld. Daarbij moeten uitgevers waarschijnlijk samenwerken.

Bijvoorbeeld door een systeem te ontwikkelen dat lijkt op het Adwords- en Adsense-systeem van Google. Dit systeem kan je dan volledig toespitsen op de logica en inhoud van een krant. De relevantie van Adsense-advertenties op websites van kranten is namelijk ver te zoeken. En als je dit systeem ook koppelt aan de vertoning van display campagnes dan is hier zeker geld te verdienen. Zo’n systeem zou je ook kunnen gebruiken als beloningmechanisme voor bloggers of freelance journalisten die hun unieke en wellicht ‘breaking-news’ content bij je aanleveren. En je kunt het ook gebruiken als anderen jouw content hergebruiken.

Urgentie en diepgang?

Daarnaast moeten ze het nieuws anders gaan onderverdelen en classificeren, bijvoorbeeld op urgentie en diepgang. Zo kun je voor elk type media verschillend nieuws maken, soms zal dit gratis zijn en soms betaald.

Het nieuws dat je online verspreidt (via mobiel, je online uitgave of twitter)  kan bijvoorbeeld ‘breaking news’ zijn met weinig diepgang. Via deze kanalen houdt je mensen tevens op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen over elk nieuwsitem. Op een later ogenblik kun je mensen (als ze dat willen) meer diepgang bieden, bijvoorbeeld door de uitgave van een weekend editie of een zelf samengestelde editie (print-on-demand).

De in opkomst zijnde e-readers maakt printen zelfs overbodig en geeft mensen de vrijheid om geheel naar eigen behoefte dagelijks hun krant samen te stellen, eventueel met achtergrond verhalen, interviews en dus meer diepgang. En dat er behoefte blijft aan goede onderzoeksjournalistiek bewijst wel de kwestie rond de vastgoedfraude. Als mensen willen betalen voor het boek, dan is de bereidheid om te betalen er dus wel.

App stores maken betaalde content geaccepteerd

?Ook de opkomst van mobiel applicaties (via iTunes, Nokia Ovi of Android) zijn een zegen voor krantenconcerns. Deze ‘App stores’ maken betaalde content steeds meer geaccepteerd. Door het succes af te kijken van succesvolle applicaties kan een krant ook via dit kanaal geld gaan verdienen. Op dit moment verdient een slimme jongen met de applicatie Trein zelfs geld met de content van de NS. Ik denk niet dat de NS vijf jaar terug ooit had kunnen bedenken dat je geld zou kunnen verdienen met het beschikbaar maken van je dienstregeling.

?Als een applicatie op mijn mobiele telefoon zou weten welke items ik al online gelezen heb en deze niet meer actief zou tonen dan zou ik daar best een klein bedrag voor willen betalen. Als ik online ook nog eens artikelen zou kunnen aanvinken die ik uitgebreid en met achtergronden op mijn mobiel zou kunnen lezen dan wordt het al een stuk interessanter. En met de content van kranten is natuurlijk nog veel meer te bedenken.  

Er is dus nog hoop voor kranten, maar ze zullen nu actie moeten ondernemen. Ik denk dat er genoeg pientere mensen zitten bij dit soort organisaties, het is nu alleen aan de leiding om ook knopen door te hakken.

Ergens kwam ik dit passende citaat tegen:  “Digital is not the enemy of the established media – the worst enemy of the established media is being established”. Mooier kan ik het niet zeggen!

*) Jeroen Korving (was MT lid bij Vergelijk.nl en heeft nu een eigen adviesbureau)

Deel dit bericht

10 Reacties

Harold

Nou , een advertentie-verdienmodel is volgens mij ook ten dode opgeschreven.Vandaag werd bekend dat Firefox in Duitsland nu de grootste is, ik denk dat 75% van het succes te wijten is aan de AdBlocker Plus

Arne

Dat is uiteraard een grove aanname van die 75%… Ik denk dat minstens 75% (en nog veel meer) hun webbrowser helemaal niet uitbreidt en al helemaal geen AdBlocker Plus gebruiken. Ik ken in ieder geval niemand in mijn omgeving. Ikzelf en anderen zijn reeds getuned om advertenties visueel als mentaal te blocken. Ik zie advertenties domweg niet in de content.Het streven naar intelligentie binnen geboden content is inderdaad veel interessanter.

Robbert van Vlijmen

Ik denk dat er nog steeds te veel vanuit de adverteerder wordt gedacht en te weinig vanuit de eindgebruiker (lezer). Ik zou best elke dag een nieuwsfeed willen ontvangen die is samengesteld uit bronnen en onderwerpen die ik zelf vooraf heb gekozen. Ik ben bereid om daarvoor enkele persoonlijke gegevens in te vullen zodat adverteerders op basis van de gekozen onderwerpen of op basis van mijn profiel rondom deze nieuwsitems kunnen adverteren. Er is ook vast een premiummodel te bedenken waarbij je als lezer nieuwitems online kunt bewaren, dossiers samenstellen en geen advertenties ziet. Hiervoor betaal ik dan een paar euro per maand. Probleem is dat er bij grote uitgevers geen ondernemers en innovators zitten. Dan zie je zo'n foto van de raad van bestuur met grijze mannen in pakken die wel van de hoed weten maar niet van de rand. Dat gaat dus niet lukken.

Bart Zoetmulder

@ Robbert; Wij (Elsevier) zijn vanuit het project MyElsevier.nl bezig met het vraagstuk zoals jij dat omschrijft. Vooralsnog hebben we ervoor gekozen om inderdaad gericht nieuwsitems te kunnen aanbieden na registratie. De gebruiker heeft daarin vrije keuze. Echter hebben we in ons model nog wel gekozen voor een advertising model, maar ook daar veel gerichter op de behoeften van de gebruiker. Een mogelijke toekomstige ontwikkeling zou kunnen zijn dat we tegen een betaling van een klein maandelijks bedrag (soort membership) de advertising weglaten en dus ook die keuze aan de gebruiker laten.  Voor een merk als Elsevier met zeer hoogwaardige (lees redactionele) content is dat een spannende, maar goede ontwikkeling. In dezelfde MyElsevier pagina kun je in de toekomst ook feeds van derden laten lopen, zowel commercieel als redactioneel, vanzelfsprekend altijd op initiatief van de gebruiker! De mannen in pak vallen hier overigens wel mee hoor 😉

Luuk

Kranten durven gewoon geen keuze te maken wat betreft hun business model. Nieuws is een trigger, een aanjager voor traffic. Geld verdienen doe je vervolgens door middel van communities. Kranten hebben veel ingredi?nten in huis, maar durven niet echt in te zetten op andere platformen. Net zoals met veel andere traditionele media zijn ze slaven van de oude manier van werken met traditionele media-inkoopbureaus en overbetaalde sales managers die puur in media-budgetten denken. Het is gewoon steeds moeilijker om de consument te binden, en een krant moet daarop inspelen door multi-platform te denken met bijvoorbeeld "auto's" of "gadgets" of "banen" als communities. Op deze manier blijven er toch wel weinig kranten over!

jan prins

Ik lees NRC op in de epub versie op mijn iphone. Bevalt me eigenlijk wel, beter dan op papier. Het is nog wel heel erg 1.0, maar daar zit absoluut een business case in de zin dat er een betalingsbereidheid en -faciliteit is. FD media heeft ook een goeie app alleen doen ze geen moeite de marketing potentie uit te nutten. Het probleem van de krantenuitgevers is dat ze -bijna wanhopig- vasthouden aan papier omdat ze daar tenminste een business case zien. En niet investeren in digitaal omdat dat (1) parasiteert en (2) zelfs met 'gratis' content alleen maar geld kost. In die zin versnellen ze hun eigen ondergang door te investeren in digitaal zonder duidelijke business case. De terughoudendheid is dus begrijpelijk want er zijn nog geen winnende modellen. Ook de auteur van deze column geeft wel wat ingredienten en veronderstellingen maar geen duidelijke business case.

Putze

"En dat er behoefte blijft aan goede onderzoeksjournalistiek bewijst wel de kwestie rond de vastgoedfraude" Hier blijkt wel weer de onkunde dit is geen onderzoekjounalistiek dit isopsporing en vervolgingsjournalistiek aan het handje van justitie.

cor hekking

Kranten hebben inderdaad te maken met een te traditionele manier van denken. Zelfs nu nog roept de grootste uitgever (murdoch) dat krant content op internet betaald moet worden. Enige jaren terug las ik iedere ochtend de voorpagina van de volkskrant op internet totdat de volkskrant meedeelde dat ze daar geld voor zouden gaan vragen (en al snel meldde dat er zich al een grote groep betaalde lezers had aangemeld). Ik ben toen gestopt. Overigens lees ik deze pagina momenteel weer wel…gratis. Zelf merk ik ook dat ik alle geboden content waar je te maken krijgt met een opdringerige reclame vooraf niet weer bezoek.

dhr. Frijntjes

Objectieve en kwalitatieve inhoudelijke nieuws verstrekking blijft erg belangrijk. Ik geloof dat dit vooral een taak blijft voor kranten en die zouden niet zo achter allerlei hot-topics moeten aanrennen. Het lijkt wel of 'breaking-news' belangrijker is dan goede journalistiek. Het is te hopen dat bij kranten het besef doordringt dat zij door inhoud en achtergronden consumenten wel degelijk aan zich kunnen binden en dat hier ook echt wel voor betaald wordt. Er zijn op dit moment genoeg issues waar kranten zich in kunnen vastbijten:- verislamisering, is dit goed of juist niet of hoe gaan we hiermee om?- EU (Turkijke, subsidies, etc.)?- vastgoedfraude, hier wordt dit in de toekomst voorkomen?- bancaire sector, hoe voorkomen we een volgende crisis?- pensioenvoorziening, hoe vullen we het tekort aan?- klimaat en milieu, hoe zorgen we voor een schone toekomst?- criminaliteit en toenemende agressie…etc. etc. Dus, goed stuk en helemaal raak. Alleen, wat gebeurt er nu? Wie zorgt ervoor dat kranten de omschakeling ook daadwerkelijk gaan maken?

Bart Zoetmulder

@ Dhr. Frijntjes ik preek een beetje vanuit eigen parochie, namelijk Elsevier, maar wij bewijzen dat dit succesvol kan zijn, zowel aan lezers zijde (de kern) als daardoor ook aan adverteerders zijde.  Als kranten voornamelijk op nieuws zonder achtergronden blijft acteren dan hebben ze idd geen toegevoegde waarde boven mobiel, internet en tv. Juist op het journalistieke vlak (achtergronden) liggen enorme kansen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond