Deel dit artikel
-

Mobiel centraal in nieuwe marketingmiddelen retailers

Google zet fors in op QR-codes, een soort barcode, om retailers makkelijk de koppeling te laten maken met het mobiele web. Een nieuw Nederlands initiatief probeert op vergelijkbare wijze de ‘winkelervaring’ multimediaal te verrijken.

2010 zou wel eens het jaar kunnen worden van de zoektocht naar dé koppeling tussen offline gelegenheden en online media. We kennen reeds experimenten waarbij winkels via Bluetooth reclameberichtjes naar mobiele telefoons sturen. Dat wordt met wisselend succes nog toegepast. RFID- en NFC-chips in telefoons lijken op hun beurt vooralsnog niet aan te slaan.

Na de DM-afdeling van TNT is het nu ook Google die probeert een brug te slaan tussen de fysieke leefomgeving en het web.

In Amerika begint het een proef waarbij de meest favoriete lokale gelegenheden een QR-code krijgen toegestuurd. Winkels, musea, café’s en andere publiekslievelingen kunnen die codes op hun winkelruit plakken. Passanten kunnen deze barcodes met hun telefoon scannen. Vervolgens krijgen ze op hun beeldscherm aanvullende informatie, zoals informatie over openingstijden, menukaarten en kortingsbonnen.

Het gaat hier om een experiment dat flink is opgezet. Honderdduizend winkels in 9.000 steden, volgens de zoekresultaten de ‘Favorite Places on Google’, kunnen van het zoekbedrijf QR-codes krijgen opgestuurd.

Dat werkt zo:

Het ziet ernaar uit dat het bedrijf deze reclamevorm in de toekomst nog verscheidene malen onder de aandacht van het Amerikaanse MKB zal brengen. “We zijn van plan om in de toekomst regelmatig dit soort zendingen naar ondernemers te sturen”, klinkt de toelichting.

Nederlands initiatief

In Nederland staat het bedrijf ISN uit Zoetermeer op het punt een dienst te lanceren die ook de koppeling tussen online en offline situaties moet maken. In feite gaat het om streaming video advertenties die via WiFi worden uitgezonden in de omgeving van bijvoorbeeld een winkel, museum, makelaarsobject.

Bedenker Wim Zech: “Eigenlijk laat WifiConnect objecten in de fysieke wereld praten, via de mobiele telefoon”. Ondernemers voeren op de site een aantal foto’s of video’s in, of gesproken tekst, en uploaden die naar een centrale server. Vervolgens kunnen ze aangeven via welke WiFi-zender de video moet worden uitgezonden. Het plaatsen van een dergelijke lokale ‘video-advertentie’ kost tussen de 3 en 5 euro per maand.

Winkeliers hebben enkel een nieuw WiFi-modem nodig, een gemodificeerde Linksys WTR54. Die gaat kant en klaar rond de 150 euro kosten.

Zech: “Het idee is eigenlijk geboren toen ik in een lange wachtrij voor het Anne Frank Huis stond. Dat was vorig jaar. Waarom geef je al die wachtenden via WiFi niet alvast een een film of audiofragment met relevante informatie?”

Een korte demonstratie, ook met QR-code

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Henk Zeeman

Briljant ! Ik voorzie vele toepassingen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond