Deel dit artikel
-

Groei Nederlandse interactieve branche valt stil

De grote Nederlandse full service internetbureaus zetten in 2009 voor ongeveer 400 miljoen euro om. Dat is even veel als vorig jaar. De groei is nagenoeg nul, als gevolg van de economische crisis.

Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek dat bureau Heliview hield onder de leden van PIBN. Hoewel de leden van PIBN dit jaar amper tot geen omzetgroei boeken, boeken ze wel winst. Het resultaat staat wel merkbaar onder druk. Dat zegt de directeur van de branchevereniging, Jonas Nouwen.

Nouwen kan niet ingaan op specifieke bedrijven of andere details. Heliview voerde het onderzoek anoniem uit. Algemeen stelt hij: “In de onderzoekscijfers van de afgelopen vier jaar heeft de omzetgroei altijd in de dubbele cijfers gezeten. Voor het eerst in vier jaar is er geen groei te zien. De budgetten van klanten staan onder druk.

Het is wel bemoedigend om te zien dat er minder op full service dienstverlening van internetbureaus wordt bespaard dan op andere kosten die klanten maken. Dat is volgens mij een teken dat we diensten leveren die tot de kern van de dienstverlening horen”.

De gezamenlijke omzet van alle Nederlandse internetbureaus kwam in 2008 uit op 410 miljoen euro. Directeur Nouwen verwacht voor 2009 eenzelfde getal. “In april 2010 publiceren we de definitieve omzet- en winstcijfers over het nog lopende jaar”.

Foto: Blupics (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond