Deel dit artikel
-

Facebook drijft handel op handelssite Etsy.com

Bijna een kwart van het verkeer aan de Amerikaanse handelssite Etsy.com is afkomstig van Facebook. De profielensite laat daarmee zien wat de term ‘social shopping’ betekent, iets dat ook Marktplaats.nl in Nederland hoopt te introduceren.

Hobbyisten en zelfstandige professionals gebruiken Etsy.com in Amerika om zelfgemaakte kleding, sierraden en ander ambachtswerk online te verkopen. De site biedt hen een uithangbord dat in populariteit wint.

Uit cijfers van Compete.com blijkt dat het bezoek aan de site in een jaar tijd is verdubbeld tot 6,4 miljoen unieke bezoekers:


Opvallend is dat zoekmachine Google maar voor 10 procent van het verkeer zorgt. Yahoo voor nog minder dan dat. Veel bezoekers komen naar de site via andere kanalen, zoals verwijzingen op blogs, e-mailnieuwsbrieven en door het adres direct in de adresbalk in te tikken.

Opvallend is ook dat een significante hoeveelheid verkeer afkomstig is van Facebook: 23,9 procent.

Een kwart van het bezoek aan de handelssite, in feite een gespecialiseerde variant op Marktplaats.nl, is afkomstig van mensen die elkaar tips toesturen over kleding en sierraden. De virale marketingcomponent blijkt de onderscheidende factor voor Etsy: klanten die over de site kletsen.

In Nederland is het Marktplaats.nl dat met een vergelijkbaar concept probeert om een ambachtswinkel op te bouwen. Bezoekers van het eind september gelanceerde Hippas.nl vinden op de site enkel unieke kleding, hetzij zelfgemaakt, hetzij minder courant. Het assortiment op de site omvat ondertussen ruim 5.000 items.

Deel dit bericht

5 Reacties

M Roelofs

Leuk stuk, maar o- o wat is er duidelijk een PR agency bezig voor facebook nederland.  En goed hoor. Deze week al 2x in NRC, artiketje op nu.nl. Duidelijke focus op 29-39 creative / media / randstedelijk. Ik herken de stijl van een bureau met een nummer in zijn naam;).  

Erwin Boogert - Emerce

Leuk gedacht, maar volstrekt uit de lucht gegrepen.  Me ori?nterend op Etsy vond ik op Compete in de voetnoten de percentages verwijzende sites. Daar was geen PR-bureau voor nodig.  Wist niet eens dat ze een kantoor in handen hadden genomen hier. Wie zijn dat?

M Roelofs

ah- te snel beschuldigd. Dat maakt je artikel nog origineler. Misschien thin metal hats, maar ik herken eea van de aanpak van myspace, en daarvoor ebay. Was redelijk geniale doelgroep pr.

Jeroen Nas

@ M Roelofs Ja, nu maak je ons nieuwsgierig! Welk bureau is dat, want die wil ik ook wel hebben!

eric

een nederlandse variant: http://www.metdehand.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond