Deel dit artikel
-

NOS vernieuwt nieuwssite

Na goed vier jaar neemt de NOS zijn nieuwssite op de schop. Behalve een helderder navigatiemenu is vooral de toegang tot en kwaliteit van audio- en videofragmenten verbeterd.

Tegen acht uur vanochtend hadden 65.000 internetters al de nieuwe opzet en vormgeving van Nos.nl tot zich genomen. Blijkens reacties op het blog van chef Nieuwe Media Roeland Stekelenburg liep niet direct iedereen warm voor de verandering. Stekelenburg beaamt dat er vanochtend nog wat foutjes in de site zaten en belooft ze te repareren.

Twee belangrijke vernieuwingen aan de nieuwe site zijn de artikelpagina’s en de zoekmachine audio- en video.

De Nieuwe Media-chef over de nieuwe artikelpagina: “Redacteuren hebben veel meer mogelijkheden gekregen om een verhaal multimediaal te vertellen. Bij ieder verhaal kunnen video’s en geluidsfragmenten toegevoegd worden. Ook kunnen fotoslides gemaakt worden en kan bezoekers de mogelijkheid geboden worden om op artikelen te reageren” (voorbeeldpagina).

Daarnaast kan de infrastructuur van de nieuwe site beter over weg met inzendingen van het publiek. “het publiek kan nu ook reageren op bepaalde redactionele verhalen of eigen foto’s en videomateriaal insturen als de redactie daar een oproep voor doet. Op basis van deze interactie met het publiek kunnen artikelen redactioneel aangevuld en geactualiseerd worden“.

Over de nieuwe zoekmachine zegt Stekelenburg tegenover Radio1: “De populairste zaken waren op de oude site moeilijk te vinden, zoals audio en video”. De beeldkwaliteit was niet goed en de zoekmachine deugde niet. “De kwaliteit van de on-demand video’s is met ongeveer 25 procent verhoogd tot 1 Mbps. Vooral bij sportvideo’s scheelt dit enorm”.

Volgens de Stir-rapportage over oktober 2009 hadden de NOS-sites een gezamenlijk bereik van 24,4 procent. Dat leverde 32,6 miljoen unieke bezoeken op in die maand.

Het digitale kanaal wordt voor de NOS steeds belangrijker. Uit een presentatie in oktober 2009 bleek dat Nederlanders steeds vaker het web aanzetten om nieuws tot zich te nemen:

De technici van de publieke omroep bouwen nog aan een mobiele applicatie voor het Android-platform.

De volgende stap voor de omroep is om zijn audio- en videoarchieven te optimaliseren voor gebruik op televisie. “Connected TV wordt groot de komende jaren. Waar het heen gaat, weten we niet maar het gaat groot worden”, aldus Stekelenburg.

Foto: Guido van Nispen (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Jak Boumans

De nieuwe site is een ramp. het duurt drie clicks voordat je bij de audio van Hilversum 2 bent en gedurende de Top 2000 periode zelfs vier clicks. Een dashboard voor de productkanalen die de omroep maken , dus radio en televisie en Uitzending gemist, bovenaan de homepage zou een verbetering geweest zijn.

Sietske

kijk eens op omroep.nl. De NOS gaat alleen over nieuws- en sportprogramma's en verlslaat nationale evenementen. 

klaas

Heerlijk. De NOS die lekker gesubsidieerd NU.nl en Telegraaf.nl mag beconcurreren. Dit is toch gewoon het verzieken van de markt? Je maakt het voor commerciele aanbieders minder aantrekkelijk. Dat leidt tot minder spelers en dus verschraling en minder pluriformiteit.

Jak Boumans

@Sietske Tot nu toe heeft de site omroep en de site nos steeds radiokanalen toegankelijk gemaakt. Maar deze keer is er niet nagedacht over een dashboard en consistentie. Bij Nederland 1 staat de button Luister links, bij Nederland 2 moet je hem rechts zoeken.@Klaas Het hele publieke systeem zou teruggebracht moeten worden tot 1 radiozender en 1 televisiezender. De overheid kan dan opdrachten geven aan omroepen, die hun eigen zender bekostigen of aan commerciele zenders.

JW

Waarom staan er eigenlijk advertenties op NOS.nl gezien onze belastinggelden….?

Erwin Boogert - Emerce

Zodat wij minder belastinggeld hoeven te betalen voor hetzelfde resultaat?  <g>

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond