Deel dit artikel
-

Wunderloop gaat op de centen letten

Wunderloop neemt volgend jaar een technologie in bedrijf die nutteloze, geldkostende procesjes gaat uitsluiten.

Adprobe wordt begin volgend jaar in Duitsland geïntroduceerd en zal later ook in Nederland worden uitgebracht. Dat bevestigt Martijn van den Hout aan Emerce.

Wunderloop is een advertentiesysteem dat zogeheten ‘behavioural targeting’ biedt. Uitgevers die die techniek gebruiken kunnen sitebezoekers reclames vertonen die zijn gebaseerd op hun online gedragingen. Met behulp van cookies wordt bekeken welk soort sites iemand bezoekt. Daaruit wordt een gedragsprofiel opgebouwd.

Wanneer er geen passende reclame beschikbaar is, gaat Wunderloop bij externe advertentienetwerken op zoek naar geschikte reclame. Dat gebeurt via diens marktplaats Connect.

Van den Hout: “Voor iedere keer dat je op een ander netwerk kijkt of er reclame beschikbaar is, moet normaalgesproken worden betaald. Dat leidt tot stijgende kosten per impressie voor een uitgever. Adprobe is een pre fetching-techniek. We kijken vooraf al of er geschikte reclame is. Zodoende roepen we alleen externe netwerken aan als we weten dat dat nodig is. Er vinden geen onnodige calls plaats, wat de kosten voor de uitgever drukt”.

Wunderloop ging in april 2007 van start in Nederland. Het tien jaar oude bedrijf werd twee jaar geleden met 10 miljoen dollar van onder meer Skype-oprichter Niklas Zennstrom omgebouwd tot wat het nu is.

De lancering in Nederland vond plaats onder leiding van Bas Seelen. Hij trad drie weken geleden in dienst bij Rubicon Project.

Eind oktober besloten de Duitse bedrijven United Internet en Wunderloop hun behavioural targeting-technieken samen te voegen.

Deel dit bericht

1 Reactie

soboer

Ik hoop dat behavioural targeting nooit doorbreekt, dit is het begin van het einde wat privacy betreft. Mijn online gedragingen gaan niemand wat aan. Hopelijk dat de EU hier snel met duidelijke wetgeving komt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond