Deel dit artikel
-

‘De mobiele markt zal in 2010 verdrievoudigen’

“Ik denk dat mobiel adverteren in 2010 een grotere vlucht zal nemen. Zodra het bereik tussen de 10 en 15 procent is, wordt het interessant voor een adverteerder. In Nederland zijn we al zo ver”, zegt Ashu Mathura van het internationaal werkende mobiele netwerk Mads.

Ofschoon ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders nu al maandelijks mobiel internet aanzetten, lopen de marketeers de deur nog niet plat. "De advertentiebudgetten zijn in 2009 met tussen de 40 en 60 procent teruggeschroefd. Men gaf zijn geld alleen uit aan bewezen media als radio en televisie.Wanneer de economie volgend jaar aantrekt, en dat is de verwachting, dan zal men inzien dat het mobiele kanaal een significant bereik heeft."

In beweging
Onno Bakker, medeoprichter van chatbedrijf eBuddy, verwacht dat komend jaar belangrijk wordt voor de ontwikkeling van de mobiele markt: "In het huidige jaar gaven adverteerders tussen de 1,5 en 2 miljoen euro uit aan media-inkoop voor mobiel. Ik schat dat dat in 2010 zal verdrievoudigen."

Bakkers bedrijf heeft wereldwijd miljoenen mobiele ‘chatklanten’ en heeft daarmee goed zicht op de belangstelling van adverteerders én technische mogelijkheden. "De overname van netwerk AdMob door Google is een belangrijk teken dat de mobiele markt in beweging is. Google wil zijn advertentiemachine draaiend houden en is door deze overname dominant op het Android- én iPhone-platform. De kwaliteit van de mobiele advertenties is overigens niet hoog genoeg. Behalve op de iPhone zie je nog veel action based reclame, bijvoorbeeld voor beltonen en wallpapers.

Dat moet en zal veranderen. De technische mogelijkheden van mobiele browsers zijn daarbij van doorslaggevend belang. Daarnaast verwacht ik dat mobiel betalen binnen vijf jaar eenvoudig is. Operators moeten hier overigens nog wel hun rol in vinden."

Uit een Amerikaans onderzoek van Millennial Media en DM2PRO blijkt dat de meeste grote merken amper ervaring hebben met mobiel adverteren. Wat targeting betreft, zetten de meesten in op locatie, leeftijd en geslacht. De meeste bedrijven willen volgend jaar wel meer mobiel gaan adverteren, maar ontberen daarvoor de kennis. De onderzoekers verwachten dat een aantal branches de kar zal trekken op dit betrekkelijk nieuwe terrein: consumentengoederen, retail, entertainment, travel en horeca.

Deel dit bericht

2 Reacties

rick

'De mobiele markt' bestaat niet. Want voor de ??n gaat het om SMS-en, voor de ander om beltonen. Voor een telco gaat het om belminuten en voor een ander om webpagina's. Voor een deel van die pagina's gaat het om adverteerders. Uiteindelijk is een webpagina die via een mobieltje wordt bekeken ook gewoon een webpagina. Laat dat device toch eens los van de consumptie!

JaJain2010

@Rick: Deels waar. Er is niet 1 harde, strakke definitie en ja, uiteindelijk is het gewoon een webpagina die je raadpleegt. Er is en blijft echter wel een wezelijk verschil tussen een PC en een mobile device. Qua dimensies, backchannels en hardware wordt de consumptie daadwerkelijk specifiek be?nvloed.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond