Deel dit artikel
-

Apple wil abonnementen tv-series aanbieden

Apple zoekt de concurrentie met Amerikaanse satelliet- en kabelbedrijven en wil abonnementen op tv-series gaan verkopen. Kijkers moeten live via internet de uitzendingen kunnen gaan volgen, waardoor een nieuw distributiekanaal ontstaat.

Volgens bronnen van de Wall Street Journal onderhandelt Apple met Disney en CBS of het tv-series van de zenders mag gaan uitzenden. Consumenten zouden per seizoen een abonnement kunnen nemen en de streams via hun televisie of mobiele telefoon bekijken.

Met deze nieuwe dienst zou Apple direct de concurrentie aangaan met de satelliet- en kabelbedrijven. Volgens de krant zouden de abonnementsprijzen daar onder druk komen te staan, omdat de klant meer keuze uit distributiekanalen krijgt.

Het slagen van een dergelijk initiatief wordt voor belangrijke mate bepaald door de deelname van andere zenders. Hoe groter het aanbod, des te eerder consumenten iTunes als alternatieve tv-winkel erkennen.

Apple biedt reeds een dienst waarbij kijkers via iTunes oudere tv-series en films kunnen downloaden tegen betaling. In maart 2009 meldde het bedrijf dat het 40.000 downloads van tv-series verkocht en 5.000 speelfilms.

Eerder deze maand nam het computerbedrijf Lala.com over, een bedrijfje dat streamingdiensten aanbiedt. Consumenten kunnen hun muziekbibliotheek naar Lala uploaden en deze van waar ook ter wereld afspelen. Technisch gezien kan deze techniek ook voor videodiensten worden gebruikt, eventueel als verlengstuk van Apples ‘tv-decoder’ Apple TV.

In het eerste kwartaal van 2010 zou Apple een nieuw apparaat op de markt brengen, aldus de Wall Street Journal. Die houdt qua omvang het midden tussen een iPhone en een tablet computer. Het apparaat zou een vehikel moeten worden om ebooks maar ook tv-series en films te nuttigen.

Of en wanneer Apple de vermeende nieuwe tv-diensten naar Europa uitrolt is niet bekend. Bij de uitrol van de iTunes-muziekwinkel moest het bedrijf land voor land contracten sluiten met de lokale rechteninnende instanties. Met Neelie Kroes besprak Apple-baas Steve Jobs hoe dit proces kan worden versneld en versoepeld.

Foto: Rudolf Schuba (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Froukje

Dit betekent dat de kabelaars (en de telecom operators) massaal distributiecapaciteit moeten gaan bouwen en verhuren aan Apple. Want zonder deze capaciteit kan Apple nooit hoge kwaliteit content distribueren, ook niet via dienstverleners zoals Akamai. Ik ruik een nieuwe business case.

Lars Boom

Ik ben een groot fan van Apple TV en zie mooie kansen. Wat er nu nog aan ontbreekt is bijv TV kijken. Verder voor foto's en films vind ik het super, de kijker is echt betrokken. Dus ik hoop dat Apple TV de nieuwe KPN, Tele2, UPC en Ziggo wordt. Concurrentie = Innovatie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond