Deel dit artikel
-

Advance begint vernietiging 2 miljoen profielen

Marketingbedrijf Advance uit Hilversum maakt een begin met de vernietiging van gegevens van 2,2 miljoen personen. Volgend jaar gaat het die personen vragen om zich alsnog, opnieuw in te schrijven voor zijn uitgaves.

Gisteren ontvingen deelnemers aan Quality Time, Booming Business en Waarde van je Woning een e-mail waarin Advance meldt dat het de activiteiten rondom die concepten staakt.

De ontvangers lazen: “Voor jou als deelnemer betekent dit dat je geen persoonlijke adviezen meer zult ontvangen op basis van de uitslag van jouw gegevens. Vanaf 1 januari 2010 zijn jouw opgeslagen gegevens gewist en zul je geen berichten vanuit het platform meer ontvangen”.

Deelnemers aan Je Echte Leeftijd, Word ik Rijk en Go No Go ontvangen een dezer dagen vermoedelijk een bericht van gelijke strekking. Het Hilversumse bedrijf heeft namelijk de privacywet overtreden en werd daar vorige week voor op de vingers getikt door privacywaakhond CBP.

Advance ging volgens het CBP de mist in toen het op onrechtmatige wijze zijn database begon te exploiteren. Het had op relevante onderdelen namelijk geen expliciete toestemming daarvoor van de eigenaren van die persoonsgegevens.

Algemeen directeur Theo Dirksen reageerde vorige week met: “We vernietigen de database met gegevens van 2,2 miljoen personen die zich tot op heden hebben aangemeld en hun gegevens hebben achtergelaten op onze platforms”. (download PDF)

De woordvoerder liet zojuist aan Emerce weten: “Het volledige bestand wordt vernietigd, maar we gaan die mensen wel weer benaderen met de vraag of ze zich niet willen inschrijven”. Dat moet een schone, goed te hanteren database met e-mailadressen en klantprofielen opleveren die Advance wel legitiem kan exploiteren.

“We hebben nog geen idee hoeveel mensen zich zullen inschrijven. Een aantal van hen zal zeggen ‘We hebben de tests op die site al gedaan’ en het aanbod laten voor wat het is. Anderen zien in wat we hen hebben opgeleverd en schrijven zich dan alsnog in”. Het bedrijf denkt over een paar weken meer zicht te hebben op de conversie naar opt-in en de geleden financiële schade, als gevolg van de verplichte kapitaalvernietiging.

De grote database met ‘klantrelaties’ was voor investeringsbedrijf Van den Ende & Deitmers een van de redenen om in 2007 een belang van 30 procent te nemen in Advance. De ambitie was toen nog om een database te bouwen met 4,5 miljoen ‘relaties’.

Foto: musicmoon (cc)

Deel dit bericht

12 Reacties

Peter Goes

Ja, ja; en zo komt, opnieuw, de SPAM je huiskamer binnen.Slinkse truukjes + oude wijn in nieuwe dozen.

Mick Lodder

Advance doet er goed aan om mensen opnieuw toestemming te vragen. Er zal misschien qua omvang hoogstens 10-15% van de oude database voor terugkomen. Maar dat zijn dan tenminste mensen die een bewuste keuze maken om zich in te schrijven voor de concepten van Advance. Zij zien daar toegevoegde waarde in, anders doe je het niet.  In reactie op de reactie hiervoor, er kan naar mijn mening geen sprake zijn van SPAM in nieuwe zakken want de ontvanger geeft expliciet toestemming. En hij kan zich te allen tijde uitschrijven. En dat is ook nog eens wettelijk verplicht!

No

?Het volledige bestand wordt vernietigd, maar we gaan die mensen wel weer benaderen met de vraag of ze zich niet willen inschrijven? Aha, dus wel het hele bestand vernietigen maar eerst nog 1 keer spammen?

webabun

@No: Scherp opgemerkt. Het doet ook de vraag opborrelen wat er wordt verstaan onder "volledig bestand". Als e-mail adressen daar buiten vallen zal dat door A. worden gerechtvaardigd met de opmerking dat die opt-in waren en geen deel uitmaken van "het" bestand.

Leo Koning

Ook opzegalarm.nl is opgeheven, en dat zonder dat ik had opgezegd 😉

Jacob

Als ze eerst iedereen hebben verwijderd uit de database. Mogen ze dan deze mensen wel benaderen? Aangezien ze na verwijdering geen expliciete toestemming hebben gegeven.

Mick Lodder

Het ligt eraan via wel kanaal je mensen vraagt om toestemming. Via post heb je geen expliciete toestemming nodig, via e-mail wel.In het artikel staat het misschien wat vaag beschreven maar ik denk niet dat Advance na vernietiging nog eens per e-mail gaat vragen om toestemming. Dat zal vermoedelijk gebeuren voordat de vernietiging plaatsvindt, via het bericht met de boodschap dat er vernietigd gaat worden. (Wil je in het bestand blijven, klik dan hier….)

Erwin Boogert - Emerce

Het curieuze (of niet) is dat dat er dus niet staat. Althans, in de berichten die ik heb gezien.

webabun

Over controle dat de gegevens ook daadwerkelijk vernietigd zijn (dus ook alle prints en backups) Hoe is zoiets uitvoerbaar?Gaat CBP van A. eisen dan een notaris / accountant persoonlijk aanwezig is bij het verbranden van de printouts en verbrijzelen van de harde schijven? Me dunkt dat de plechtige toezegging "ja we hebben echt de inhoud van de velden X,Y en Z gewist" in dit geval niet volstaat

Ernst Muller - Veritate

Het feit dat Advance alle adressen vernietigt laat zien dat zij ook beseffen dat de adressen niet voldoen aan de privacy-wetgeving. Hier zijn zij ook op aangesproken. De adressen waren allemaal opt-in, iedereen die de kleine lettertjes heeft gelezen kon zien waar hij mee akkoord is gegaan.Een e-mail sturen mag Advance dus blijven doen. Alleen de adressen exploiteren (lees verhuren) nadat ze worden verrijkt met de gegevens uit (oude) tests zoals Advance tot nu toe deed mag niet meer. Als zij starten met een ?schone? database en daarbij de voorwaarden op orde hebben mogen zij dus gewoon doorgaan met de manier van werken zoals zij gewend zijn te doen.Kanttekening is wel dat zij niet alle gegevens zullen wissen. Zonder e-mailadres kunnen zij namelijk geen uitnodiging meer de deur uitdoen. En zonder NAW gegevens kan de e-mail niet gepersonaliseerd worden. Dus wat zij zeggen klopt waarschijnlijk niet helemaal?

No

Het letterlijke bericht van Advance (in dit geval ivm GoNoGo) luidt: "Voor jou als deelnemer betekent dit dat je geen persoonlijke adviezen meer zult ontvangen op basis van de uitslag van jouw gegevens. Vanaf 1 januari 2010 zijn jouw opgeslagen gegevens gewist en zul je geen berichten vanuit het platform meer ontvangen." Hier staat duidelijk in dat mijn opgeslagen gegevens worden gewist per 1 januari 2010. Het kan dus niet zo zijn dat mijn gegevens _behalve_ het emailadres worden gewist. Aangezien de unsubscribe link buiten werking is gesteld (zie http://www.gonogo.nl/unsubscribe.php?email=example@example.com ) mag worden verondersteld dat inderdaad alles wordt verwijderd en dat het niet nodig is om nog een apart opt-out verzoek te doen. Het zou Advance sieren als ze hierover ondubbelzinnig duidelijkheid zouden geven. Ik roep Advance bij deze op om dat dan ook te doen, bijvoorbeeld door middel van een reactie op dit artikel via de Emerce website.

webabun

@Ernst Muller,A. kennende zal exploitatie en verrijking dusdanig door elkaar gelopen hebben, dat een scherpe splitsing tussen legale en niet toegestane velden in de databases lastig door te voeren valt. @No,A. is opvallend non-communicatief over deze hele affaire. Nu durven ze zeker niks te zeggen, want er kan nog een boete van het CBP volgen. En dat zet dan de deur open voor vervolgprocedures.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond