Deel dit artikel
-

Outlook 2010: waar zetten de VC’s hun geld op in?

Nederland kruipt voorzichtig uit de recessie: het wordt weer leuk om vooruit te kijken. Vijf investeerders, vijf visies. Wat worden de grote trends en groeimarkten van 2010 en waar zouden zij nu hun geld op inzetten? Deel 1: Heleen van Oord, Peak Capital (foto’s: Peter Boer)

Heleen van Oord, Peak Capital 

Waar ligt jullie focus als investeerder?
"Bij internetdiensten, software as a service. We zoeken mensen die de software ontwikkelen om web-of mobiele applicaties te bouwen. In losse applicaties investeren vinden we te riskant. Dat geldt ook voor games, sommige zijn zeer succesvol geworden, maar dat kun je van tevoren niet voorspellen. Dan steken wij ons geld liever in een gamesplatform."

Wat heeft nu specifiek jullie interesse?
"Wat we veel zien langskomen zijn de Marktplaats-principes, zoals Werkspot, maar ook Ad Exchanges in advertising. Dus vraag en aanbod bij elkaar gebracht. Het verdienmodel kan dan gebaseerd zijn op advertentie-inkomsten, maar veel liever zien wij dat de aanbieder of beide partijen betalen."

Zijn er andere businessmodellen die jullie graag zien?
"Een revenue share-model kan erg goed werken, zoals bij de Nationale Beeldbank, en van onze investeringen. Die gaat boven verwachting goed."

Welke andere trends zien jullie in de markt?
"Mobiel is natuurlijk een heel duidelijke. We zien bijvoorbeeld veel voorstellen voorbijkomen op het gebied van augmented eality, maar nog niet een waar we direct voor warmlopen. Een andere is personal finance, partijen oals Yunoo, Mint en Wasabe, waarbij je je eigen uitgavepatroon kunt bijhouden. Maar straks komen er ook initiatieven vanuit de banken en dat maakt ons wat huiverig om er zelf in te stappen. We zie ook veel educatie-gerelateerde ideeën. Applicaties voor e-learning, voor scholen, maar ook voor bedrijven. En ook allerlei speelomgevingen voor kinderen waarbij je online en offline combineert. Dat gaat dan op basis van abonnementsgeld.
Een andere trend is de online arbeidsmarkt. Maar dan verticals, geen brede sites zoals Monsterboard. Maar wij vinden het een lastige markt, want hij is nooit in balans. Zoals met veel initiatieven, is het essentieel om first mover te zijn en de time to market is ook extreem belangrijk. Je moet uniek zijn en een duidelijke voorsprong hebben. En natuurlijk blijf je heel veel social media zien en applicaties die je op LinkedIn of Facebook kunt plaatsen. Maar het verdienmodel daarvan blijft lastig. We verwachten ook dat er nog heel veel gaat gebeuren op het gebied van recommendations. Bijvoorbeeld
dat wanneer je net via Werkspot je tuin hebt laten opknappen, je een aanbieding krijgt voor tuinmeubilair."

Welk voorstel heeft jullie interesse op dit moment?
"Het meest innovatieve idee kwam uit een traditionele hoek: de logistiek. Het is ook weer een soort vraag-en-aanbod site. Alle partijen hebben er voordeel bij, behalve dan de inefficiënte partijen met te hoge marges, die worden hierdoor bedreigd."

Wat is de belangrijkste factor bij het slagen van een idee?
"Bij elk plan bekijken we eerst of deze man of vrouw het naar een hoger niveau kan tillen. Is deze persoon commercieel ingesteld, zakelijk en bereid keihard te werken en risico’s te nemen? Dan bepalen we of het verdienmodel echt wel zo slim en realistisch s. En ten derde kijken we of het idee schaalbaar is. Je moet het kunnen uitrollen naar het buitenland, want Nederland s gewoon een heel kleine markt. Tot slot moet het plan een duurzaam concurrentievoordeel hebben. Alles is immers kopieerbaar, maar de vraag is: hoe snel en makkelijk? Een goed idee is dus eigenlijk maar een klein percentage van het succes."

Deel dit bericht

4 Reacties

Harry

Waarom http://www.cashflow.nl en http://www.bankingtools.nl niet genoemd worden is mij een raadsel aangezien dit toch de betere sites zijn in Nederland op het gebied van personal finance

Michel

Beste Harry het gaat om nieuwe innovaties en trends. De 2 sites die jij opnoemt bestaan al jaren en van bankingtools maak ik ook dankbaar gebruik. Persoonlijk zie ik 2010 als het jaar waar de pen een flinke comeback gaat maken. De laatste paar jaren zijn er aardig wat ontwikkelingen geweest op dat gebied:Bijv.:- De Mobile Notes van E-pens (www.e-pens.nl)- Livescribe Pulse Smartpen (www.rdsshop.nl) of (www.livescribe.com) M.b.t. de innovatie in de logistiek zou ik graag verwijzen naar de mogelijkheid om geschreven tekst op een formulier om te zetten naar getypt en direct digitaal te verwerken in hun eigen LOB systeem. Zie het product Arioform (www.arioform.nl).

Rick

Leuk hoor. Maar nog leuker zijn bedrijven die het zonder VC's lukt om te starten en door te groeien. Helaas richt Emerce zich maar op een beperkt deel van het internet (namelijk online marketing) en loopt teveel de hypes achterna die nooit werkelijk wat worden. De online markt is breder! Schrijf meer over de bewezen succesverhalen…

Koos Koets

Mijn voorspelling voor de komende jaren is dat niet alleen het nieuws van "nu" belangrijk is, maar tevens het nieuws uit het verleden, het valt me op dat kranten en andere media bedrijven niet meer hun archieven te gelde maken. Ik denk dat veel mensen bereid zijn om te betalen voor toegang tot kranten archieven, bij de meeste sites gaat dit niet verder terug als een paar jaar, en dan ook nog beperkt tot het digitale archief. Er zijn al een aantal bedrijven hiermee aan het experimenteren, zoals Playboy die via een prachtige silverlight applicatie zijn archief heeft ontsloten. Een voorbeeld is hier te zien: http://playboy.covertocover.com/  Het bedrijf wat de digitalisering verzorgt is Bondi, als ik een VC was zou ik hier zeker wat geld in durven te investeren. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond