Deel dit artikel
-

Outlook 2010: waar zetten VC’s hun geld op in? (2)

Nederland kruipt voorzichtig uit de recessie: het wordt weer leuk om vooruit te kijken. Vijf investeerders, vijf visies. Wat worden de grote trends en groeimarkten van 2010 en waar zouden zij nu hun geld op inzetten? Deel 2: Floris van Alkemade, Solid Ventures (foto’s: Peter Boer)

Waar investeren jullie momenteel in?
"Wij hebben anderhalf jaar lang geen mooie dingen voorbij zien komen en dus zijn we nergens ingestapt. Sinds augustus is dat veranderd, nu zien we ineens veel meer goede ideeën en zijn we concreet met een aantal dingen bezig."
 
Welke trends zien jullie daarbij?
"Ik kijk vooral naar algemene, demografische trends. Een belangrijke is de vergrijzing. Zorg wordt straks onbetaalbaar, hoe kunnen we daar een oplossing voor vinden? We zijn dus geïnteresseerd in ICT-zorgapplicaties. Een andere trend is verduurzaming, dus green IT. De derde grote trend is dat de wereld plat is: je kunt alles overal vandaan halen, dus de concurrentie neemt enorm toe. Dat maakt de relatie met je klant steeds belangrijker. Aan de voorkant betekent dat de manier waarop je je bedrijf onder de aandacht brengt – zoals de eenvoud van je propositie –  en aan de achterkant luidt de vraag: hoe zorg ik ervoor dat de klant tevreden blijft? Er liggen bijvoorbeeld grote kansen bij die dure, inefficiënte helpdesks. Je moet je altijd afvragen: wat is de pijn van een bedrijf en hoe kan ik daar een oplossing voor vinden?"

Welke trends vinden jullie het interessantst?
"Social media en mobiel. Ik geloof in de combinatie camera, gps, internet en location based services. Daar gaat nog heel veel gebeuren. En social media, aar dan met name op het vlak van recommendations. De filter van jouw sociale netwerk gaat een belangrijke rol spelen bij het aanbevelen maar ook verbeteren van producten.Daarnaast geloven wij sterk in beveiliging op internet, zoals identity management."

Welke verdienmodellen worden het succesvolst?
"De software-industrie gaat naar een hosted model, zoals in telecom. Dus je betaalt een maandabonnement aan de server. Wij geloven heel erg in een recurring omzetmodel. Een langdurige service geeft je een goede klant lock-in en dus een basis voor de toekomst. Dat betekent wel dat je niet direct veel omzet binnenhaalt, dus het is lastiger voor de cash flow, maar beter voor continuïteit. We zijn minder gecharmeerd van advertising based platformen. Tools waarmee de adverteerder beter inzicht krijgt in conversie zijn daarentegen heel interessant."

Is de eerste zijn met een idee belangrijk?
"Nee, de meeste grote spelers waren pas de nummer vier of vijf. Zij hoeven het leergeld niet te betalen. Maar timing is everything, en dat is voor een investeerder heel moeilijk te bepalen. In het verleden hebben we ons er weleens op verkeken hoe lang het duurt voordat de markt iets zou adopteren."

Wat is de belangrijkste factor bij het beoordelen van een succesvol idee?
"We kijken primair naar de mensen. Hun achtergrond, hun netwerk, hun ambitie, of de groep complementair is aan elkaar. Daarna bepalen we of we geloven in de waardepropositie, is er echt behoefte aan? Kan het aantoonbaar omzet verhogen of kosten verlagen? Dan kijken we naar de grootte van de markt. Voor softwarebedrijven is Nederland te klein. En dat maakt het direct lastig, want dan moet je onderzoek doen naar concurrentie in het buitenland. En tot slot is het belangrijk dat je aan de hele waardeketen hebt gedacht. Wie gaat de dienst of het product uiteindelijk gebruiken? Vooral inbusiness-to-business – de markt waarin wij opereren – is dat essentieel. Maar het wordt maar al te vaak vergeten."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond