Deel dit artikel
-

Outlook 2010: waar zetten VC’s hun geld op in? (4)

Nederland kruipt voorzichtig uit de recessie: het wordt weer leuk om vooruit te kijken. Vijf investeerders, vijf visies. Wat worden de grote trends en groeimarkten van 2010 en waar zouden zij nu hun geld op inzetten? Deel 4: Martijn Hamann, Van den Ende & Deitmers (foto’s: Peter Boer)

Welke sectoren hebben jullie interesse?
"De combinatie media en internet en dan specifiek op het gebied van content, zoals Eyeworks, platforms, zoals Spil Games en Hyves, e-commerce – Albumprinter, Smartclip – en ICT-services, zoals Metrixlab. Deze kunnen elkaar onderling weer versterken."

Dus bij het beoordelen van nieuwe businessplannen, moeten die per definitie binnen een van deze vier pijlers vallen?
"In principe wel. We zijn sterk gefocust op deze vier terreinen. Zo voeg je ook het meeste waarde toe. Maar je kunt trends op twee manieren bekijken. Op een thematische manier, of op economische manier, rekening houdend met de lange termijn, en dat laatste doen wij. Wij bekijken de hele waardeketen. Hoe gaat een bepaalde industrie ontstaan en waar zitten de onderdelen in die waardeketen waar je het beste in kunt stappen?"

Welke grote thema’s zien jullie dan?
"De hele migratie van offline naar online die uiteraard al jaren geleden is ingezet, maar die in onze optiek momenteel in een stroomversnelling komt. Wij willen vervolgens begrijpen waar de knelpunten en de kansen zitten. Denk bijvoorbeeld het encoden of encrypten van content die een productiebedrijf online wil plaatsen, en waarmee piraterij kan tegengaan."

Maar wat zien jullie in 2010 echt toenemen?
"E-commerce. Wij denken dat e-commerce in algemene zin nog maar net begonnen is. Dit gaat een gigantische invloed krijgen op de waardeketen online: op het gebied van de transacties, adverteren, search, mobiel…"

Maar is het niet heel moeilijk te voorspellen welke webwinkel succesvol wordt?
"De succesvolle zijn vaak opgezet door mensen die al echte handelaars waren. Als je een heel goede handelaar bent en je hebt een neus voor een markt die nog niet goed bediend wordt, en vervolgens een platform ontwikkelt dat met name vrouwen aanspreekt, zoals kleertjes.com, dat is ideaal. Vergeet niet dat de meeste online winkels en platforms door mannen zijn ontworpen, terwijl vrouwen het meeste online besteden."

Is er niet heel veel marketinggeld nodig voor b-to-c initiatieven?
"Nee, veel succesvolle bedrijven, zoals BuyVip, hebben nauwelijks marketinggeld nodig gehad, omdat ze door slimme partnerdeals, zoals onder andere met Hyves, aan genoeg traffic kwamen om te kunnen converteren."

Nog andere grote trends?
"Mobiel. Wederom niet nieuw, maar het zit wel in een stroomversnelling.
De overname van Admob door Google kan zomaar de tipping point veroorzaken. Alles is interessant: payments, games, advertising, content: de technologie is er klaar voor. Daarnaast zien we veel in online video advertising en online content exploitatie. Die groeien beide heel hard. Zowel bij user generated content als bij professionele content. Ik geloof in de kracht van prerolls en interstitials rondom professionele en unieke content zoals tv, film, events en muziekclips maar ook rondom casual games. Content wordt steeds meer in plukjes geconsumeerd. Zie ook de ontwikkeling van views via YouTube, social communities en via app stores als iPhone en iTunes en de Android-markt. Overigens groeit online video wel snel, maar het aantal minuten dat men content bekijkt op tv is nog steeds vele malen groter. Wij hebben bijvoorbeeld ook interesse in video die via gameconsoles kan worden bekeken en hebben om die reden voor Smartclip een deal gesloten met Playstation."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond