Deel dit artikel
-

Outlook 2010: waar zetten de VC’s hun geld op in? (5)

Nederland kruipt voorzichtig uit de recessie: het wordt weer leuk om vooruit te kijken. Vijf investeerders, vijf visies. Wat worden de grote trends en groeimarkten van 2010 en waar zouden zij nu hun geld op inzetten? Deel 5 (slot): Sake Bosch, Prime Technology Ventures (foto’s: Peter Boer)

Welke belangrijke trends zien jullie in de markt?
"Een belangrijke is online video. De grootste investering die wij hebben gedaan – ruim 20 miljoen – is in Civolution, een spin-out van Philips, die zich bezighoudt met fingerprinting en digital watermarking van video. Daarmee spelen we in op de trend dat de consument zelf wil bepalen wat hij ziet. Je wilt kunnen aantonen wanneer een video gepikt is, zoals straks bijvoorbeeld bij de beelden van de Olympische Spelen. Of je wilt kunnen aantonen dat iets alleen bedoeld is voor degenen die ervoor hebben betaald. Waarmee je direct een businessmodel voor online video hebt. De tweede grote trend is mobiel, met name bepaalde applicaties zoals instant messaging, location based services, gps en augmented reality. Mensen zullen daarnaast steeds meer verschillende devices hebben: een compacte telefoon om mee te bellen, een Blackberry om mee te e-mailen, een iPhone om mee te internetten en tot slot nog een e-reader. Maar niet iedereen wil hetzelfde, dus die markt wordt sterk gedifferentieerd. Om die reden zijn wij bijvoorbeeld ook geïnteresseerd in technologie voor energiezuinige beeldschermen."

Nog andere trends die jullie interessant vinden?
"Een algemene trend is dat men steeds meer zelf zijn informatie haalt via internet, dan dat het voor hem is bepaald, zoals bij een krant. Dat betekent dat de online advertentiemogelijkheden ook nog steeds toenemen, met name op het gebied van contextual advertising, zoals Google dat doet. Daarnaast is social gaming interessant. MMO’s en virtual goods, daar besteden mensen heel veel geld aan. Dingen die verslavend werken of die men leuk vindt om met elkaar te doen, daar heeft men altijd geld voor over. Ook een heel belangrijke is het real time web, zoals ze dat noemen, en het ‘always connected’ zijn. Het verandert het gedrag van mensen fundamenteel en structureel. Wanneer je op reis bent, krijg je bijvoorbeeld allerlei suggesties via de Lonely Planet op je iPhone. Of je ziet via een social network dat een oude vriendin daar ook is. Daar komen absoluut businessmodellen uit voort."

Op eDay zei je dat een startup niet direct een businessmodel hoeft te hebben.
"Ik bedoelde dat je als ondernemer een open houding moet hebben en niet alles van te voren moet dichttimmeren, want dan mis je kansen. Soms weet je niet precies wat het verdienmodel wordt. Zorg eerst dat je gebruikers hebt en een goed platform en de tools om je snel te kunnen aanpassen."

Maar Twitter verdient toch nog steeds geen geld?
"Nee, maar het staat wel op de 13e plaats van meest bezochte websites ter wereld. Zij gaan echt geld verdienen, bijvoorbeeld met search advertenties. Facebook draait inmiddels ook een half miljard omzet. Twitter verandert ons gedrag, al zijn het nu vooral nog de early adopters die er gebruik van maken. Er zal een nieuw ecosysteem van bedrijven omheen ontstaan, bijvoorbeeld op het gebied van real time search."

Jullie hebben een internationale scope, naar welke landen kijken jullie met name?
"We investeren in Europa, maar voor trends kijken we naar de VS, Azië en landen als Finland, Zweden, Engeland, Duitsland en Frankrijk. Ook in India gebeurt heel veel – Aziaten maken de dienst uit in Silicon Valley. Maar India zien wij nu nog vooral als interessante afzetmarkt. Er wonen daar meer miljonairs dan dat er Nederlanders zijn."

Deel dit bericht

1 Reactie

Jan-Evert

Meer miljonairs in India dan er Nederlanders zijn, betekent dat in India 1 op de honderd inwoners miljonair is. Hmmm, hangt kennelijk af van de definitie en de valuta? Als je in dollars rekent lijkt 84000 dichter in de buurt te liggen zie http://ow.ly/RDwX

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond