Deel dit artikel
-

Kroes: Er moét één Europese e-commercemarkt komen

Een florerende digitale interne handelsmarkt is een vereiste voor de Europese economie. Neelie Kroes, aantredend eurocommissaris voor Digitale Agenda, wil dat Europeanen meer gaan kopen bij webwinkels in andere EU-lidstaten.

Dat zegt ze in een brief aan het Europees Parlement (download PDF) ter voorbereiding van de hoorzittingen die de volksvertegenwoordigers nu voeren met de bestuurders van de nieuwe Europese Commissie.

“De digitale economie biedt een enorm economisch potentieel, maar consumenten en bedrijven kopen nog te vaak niet bij ondernemers in andere lidstaten. Ze lopen nog te vaak tegen juridische barrières aan”.

Consumenten en bedrijven kampen nog te vaak met zorgen over elektronische betalingen en hun contractuele rechten, schrijft Kroes in haar brief.

Uit recent onderzoek van de Europa bleek dat digitale shoppers in 60 procent van de gevallen niet in staat bleken om een transactie succesvol af te ronden. In het voorjaar van 2009 werd duidelijk dat slechts 7 procent van de Europeanen wel eens webwinkelt in een andere EU-lidstaat. Het stoort Kroes dat de helft van de Europese winkeliers wel via internet verkoopt, maar dat slechts 21 procent van hen ook internationaal handelt.

Concrete plannen kan de Nederlandse eurocommissaris nog niet formuleren. Die verschijnen pas voor de zomer, na afronding van haar beleidsbepaling en inwerkperiode.

Wel weet ze al de grote lijnen te formuleren, wat e-commerce betreft. Digitale handel van fysieke producten moet eenvoudiger, maar ook de grote groeimarkt van digitale producten moet beter worden gefaciliteerd. Het moet makkelijker worden om rechten over digitale content, zoals boeken, muziek en spelletjes, te innen en af te dragen richting de makers.

Daarnaast moeten bedrijven als Amazon en Apple sneller hun diensten in heel Europa kunnen aanbieden. Daarover sprak ze al in 2008 met onder meer Apples Steve Jobs, Mick Jagger en eBay’s John Donahoe.

Voorts formuleerde ze plannen waarin ze stelt dat iedereen in Europa over breedband internet moet beschikken, zowel vast als mobiel. Liberalisering in de 800 Mhz-band moet draadloze innovatie bespoedigen.

Deel dit bericht

8 Reacties

nils

Mevrouw Kroes,  Hierbij een paar tips:- zorg dat de internationale pakketpost markt wordt opengebroken! Nu kost het verzenden van een pakket naar Belgie meer dan onze Amerikaanse collega's betalen om iets van Florida naar de westkust te sturen…- zorg dat de rechten van consumenten voor online aankopen weer naar het niveau van normale consumentenrechten gaan. Als de winkeliers steeds moeten opdraaien voor de verzendkosten van een aankoop die vervolgens weer wordt terug gestuurd is de lol er snel af! Als e-commerce gemeengoed wordt, moet de uitzonderingspositie van online kopers ook vervallen.- zorg dat 2 jaar fabrieksgarantie bij de fabrikant op het bordje komt en niet bij de winkelier. Een winkelier draait anders op voor de (fabrieks)fouten van de producenten – dwing de (Nederlandse) banken om zich aan te sluiten bij internationale betaalinitiatieven, maar zonder ons in de wurggreep te brengen van Mastercard en/of Visa.- zorg dat fabrikanten/importeurs binnen de EU geen beperkingen opleggen. Te vaak zijn er nog importeurs in Nederland die moeilijk doen over garantieclaims van producten die door consumenten of retailers in andere EU landen worden gekocht. En ehh mevrouw Kroes, succes in uw nieuwe functie en kom rustig een keer op de koffie als u nog meer wilt weten ;-) Tot slot: maak van grensoverschrijdende transacties geen halszaak; voor veel consumenten is in eigen land genoeg te koop…

RK

1.Ik zou graag willen weten van Nils wat er zo uitzonderlijk is aan de positie van online kopers. 2.Fabrieksgarantie is fabrieksgarantie, het is idd zo dat het nu vaak via de winkels gespeeld wordt. 3. Ik denk dat de Nederlandse banken niet de meest behoudende zijn van Europa, maar er is veel te verbeteren op dit gebied.4. Beperkingen opleggen: lastig punt, aangezien er valuta verschillen zijn. Zolang die er zijn kan je dit niet verwachten van de fabrikanten/importeurs.

nils

@rk: Online consumenten hebben het recht om 7 dagen lang het product uit te proberen en vervolgens terug te sturen. De webwinkelier moet dan het aankoopbedrag terugbetalen. Op zich al een luxe regeling (in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt heeft een offline consument niet een *wettelijk* recht om producten na 7 dagen terug te brengen naar een winkel. Dat veel winkels deze service bieden is wat anders), maar wat echt raar is, is dat de consument ook het recht heeft om de verzendkosten terug te krijgen (in sommige landen moeten webwinkels zelfs de kosten van het terugzenden vergoeden). Dit kan bij grensoverschrijdende bestellingen en bij de huidige posttarieven aardig in de papieren lopen. Als ik een product koop bij V&D en ik breng het een week later terug, krijg ik ook niet de benzinekosten voor het kopen terug. Ik snap wel dat de online consument het product niet eerst heeft kunnen bekijken, maar mi lijkt een afkoelingsperiode van 48 uur lang zat. Hoe lang sta je een product bij V&D te kijken, toch ook maar 10 minuten?? En het lijkt me toch wel een goed ding als de consument in elk geval de verzendkosten kwijt is, dat werpt een kleine drempel op. Kijk het is wat anders als webwinkeliers een ruime afkoelingsperiode en vergoeding van de vezendkosten als onderdeel van hun formule willen aanbieden. Maar nu is er (door overregulering) op dit punt geen ruimte voor differentiatie. Bovendien is de primaire reden om online te kopen, een lagere prijs. Dat staat op gespannen voet met deze kostbare verplichtingen. Want je zit niet alleen met de verzendkosten die als winkelier kwijt bent, je hebt ook nog een gebruikt product retour dat je niet meer als nieuw kunt verkopen. De marges laten het doorgaans niet toe om deze geretourneerde producten een extra demokorting te verkopen.

Bart

@Nils, ik ben wel benieuwd wat het effect is van het weglaten van de gratis retour mogelijkheid. N=1 maar voor mij is dit bij kleding de doorslaggevende factor om online te bestellen. Denk toch dat ik anders afhaak. Overigens is het natuurlijk zo dat bij het verdwijnen van die plicht de (online) retailer zelf natuurlijk deze service alsnog kan bieden.

HJ

Regulering waarin de consument beter beschermd wordt is belangrijk voor e-commerce, vooral de eerste jaren. niet voor de consument, maar om de betrekkelijk nieuwe sector een kans te geven om te groeien en vertrouwen te winnen. Regulering op het gebied van garantie waarbij de fabrikant wordt gestuurd lijkt mij niet nodig. Als de winkelier er met zijn inkoop bron niet uitkomt als we het over garantie hebben, is dat zijn zaak en mogelijk aanleiding om het produkt dan maar niet in het assortiment op te nemen. De markt zou dat dus zelf oplossen. Een onderzoek naar hoe de prijs van nationale en internationale verzendingen zijn opgebouwd lijkt mij op zijn plaats. Concurrentie lijkt er op dat vlak voldoende te zijn, mogelijk zijn er integrale kostenposten die de overheden zelf weg kunnen nemen.    

Alex

Denk eens vanuit de klant. De consument forceren om meer bij EU-lidstaten te kopen? Voor een florerende e-commerce markt is je eerste vereiste aantrekkelijke webwinkels. Tuurlijk, betaalmogelijkheden en shipping zijn absoluut kritieke succesfactoren, maar uiteindelijk gaat het de consument om de winkel, zijn assortiment en prijzen.  Op een paar winkels als Bol.com na, zijn wij in EU gewoon op dit moment minder ontwikkeld. Ook de consument is minder gewend om online te kopen dan bv in de VS. Slechts 7% van de Europeanen webwinkelt wel eens in een andere EU-lidstaat, maar welk percentage van de Europeanen koopt uberhaupt wel eens online? Een groot deel van de bevolking vindt online winkelen nog steeds eng.  Internet en e-commerce zijn grensoverschrijdend en daarmee in potentie globalisering ten top. Koop je producten daar waar ze het beste en goedkoopste zijn. Koop in Singapore, US, of NL. Het zou voor de consument geen verschil moeten maken. Wat mij betreft ligt de grootste verantwoordelijkheid voor een succesvolle e-commerce markt bij de ondernemers. Wat ik al zie gebeuren is dat de EU een muur om Europa zal bouwen (door bv nog hogerer invoerrechten te heffen) en zo te proberen consumenten tot aankopen binnen de EU te bewegen. Ik hoop dat dit niet gebeurt. Verlaag de barrieres en laat het aan de ondernemer om een top notch webwinkel neerzetten (die bovendien goed is te vinden door Google). Verkopen zullen dan vanzelf gaan lopen (zowel lokaal als internationaal).

marijke

Het zou niet uit moeten maken of je in Nederland, Duitsland of Italie woont als je iets wilt bestellen. Maar zo werkt het niet. Maak maar eens een rondje op Ebay en kijk hoeveel producten je echt internationaal kunt kopen. Verder zijn transpost kosten vaak belachelijk hoog. Het lijkt vaak dat de retailer daar zelf de drempel op werpt. Overigens kunnen sommige retailers blijkbaar wel goede afspraken maken met transporteurs. Dan kunnen internationaal producten goedkoper uitgeleverd worden, dan in het eigen land. Het kan dus wel. Internationale onderzoeken waarin gemeld wordt dat men in bepaalde landen, zoals bijvoorbeeld Italie, niet wil leveren helpen niet echt.Overigens is de garantie bijvoorbeeld in Italie een kwestie van de fabrikant. Fabrikanten hebben lokaal afspraken met service bedrijven. Het werkt hetzelfde of vaak beter als wanneer je naar de winkel terug zou gaan. Ook met internationaal aangekochte produkten kun je daar terecht. Voor de toekomst valt te verwachten dat hoe meer mensen zich internationaal bewegen (in andere Europese landen gaan wonen), hoe meer behoefte komt aan internationale handel. Het zou niet lastig moeten zijn om internationaal te bestellen of leveren. Het biedt vooral veel kansen voor diegenen die deze markt wel tegen redelijke tarieven kunnen bedienen.Betaalmethoden als Paypal zijn internationaal prima te gebruiken en verreweg het makkelijkst in gebruik. 

RK

@Nils: ik vind de wet Koop op Afstand met zeven dagen bedenktijd vanaf het moment dat je het produkt daadwerkelijk in huis hebt idd vrij ruim. Ik vermoed dat hier rekening is gehouden met een aantal onzekere factoren.Op zichzelf kan je het ook 48 uur laten zijn. Ik denk dat het recht van retour zonder verzendkosten een heel belangrijk reden is waarom consumenten bijvoorbeeld artikelen als kleding kopen. Ik zelf koop vooral muziek op het web en simpele electronica etc. Het valt me wel op hoe slecht de Nederlanders de consument voorlichten op hun online winkelwebsites. Het is bar en boos nog steeds. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat de winkelier in het echt een zeer dienstverlenend persoon is (mits het artikel natuurlijk bij hem of haar gekocht is), maar o wat zijn Nederlandse winkeliers toch wantrouwend! Ze laten kansen liggen daardoor. Dienstverlening komt uit je hart, niet uit een boek. Verplaats jezelf eens in de consument.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond