Deel dit artikel
-

Weinig belangstelling voor startup MarketDrums

Bij het Nederlandse MarketDrums, dat actuele nieuwsvoorziening voor beleggers aanbiedt in abonnementsvorm, loopt het nog niet echt storm. In het eerste half jaar werden er ‘enkele honderden’ abonnementen afgesloten.

Rutger Geelen, managing director, stelde bij de start, met het oog op winst, het doel naar de 2,5 duizend abonnementen te gaan. "We hebben nu een aantal abonnementen afgesloten. Er zit wel beweging in, maar het is nog niet genoeg."

Hoeveel abonnementen er precies zijn afgesloten, dat houdt Geelen voor zich, hij spreekt van ‘enkele honderden’. In een eerder interview met Emerce liet mede-oprichter Wilfred Stegeman weten dat MarketDrums voor 2010 minimaal 1.000 betaalde klanten wilde hebben.

De start-up verstuurt persberichten, medianieuws, analistencommentaren, insider selling-overzichten en agenda-aankondigingen per beursfonds naar keuze via sms, rss of e-mail. Een elektronische agenda wordt gebruikt om belangrijke gebeurtenissen te communiceren, zoals beursintroducties, cijferpublicaties en aandeelhoudersvergaderingen.

Geelen koos voor een strategiewijziging. "We zijn met 2 grote banken bezig en willen het product als white label neerzetten. Maar dat duurt lang. Ze zijn wel geïnteresseerd. Maar het is nog niet de core business van banken."

Hij vervolgt: "Mensen handelen op nieuws. Voor banken is het handig om dat gratis of betaald aan klanten aan te bieden. Als de belegger veel berichten ontvangt, dan worden ze getriggerd om in te loggen en te handelen, dat kan omzet opleveren."

MarketDrums merkte in het eerste half jaar dat het een kostbaar en lang traject is om de pijlen direct op de consument af te vuren. "In de tussentijd zijn we met het white label product gekomen. Dat traject gaan we nu nadrukkelijk bewandelen."

Hij houdt andere beursgerelateerde websites in de gaten. "Beleggen.nl of IEX.nl, zouden ons product ook aan hun klanten kunnen aanbieden. Daar praten we ook mee, al is dat wat minder concreet."

MarketDrums komt voort uit twee andere initiatieven, het gratis kalenderprogramma voor consumenten MarkThisDate en het zakelijke SchedJoules.

Stegeman sprak eerder het voornemen uit om de aanloopverliezen niet eindeloos te laten oplopen. Tot nog toe is alles uit eigen zak betaald. "Als het concept niet mocht blijken te werken, zullen we het over een andere boeg moeten gooien."

Bron foto: mccun934 (CC)

Deel dit bericht

11 Reacties

Rutger

Jannemiek, Ondanks wat je titel doet vermoeden merken wij niets van een tegenvallende belangstelling. We zijn ambitieus en dus niet snel tevreden. De groei van het aantal klanten kan natuurlijk altijd sneller.  Rutger GeelenMarketDrums

rik

Logisch dat er geen belangstelling voor is: al het nieuws is al verwerkt in de koersen.

Bernard

Rutger, dan had ik op zijn minst afgesproken – vooraf – dat je het artikel eerst wilde zien eer het werd geplaatst.

Freek

Gaat Emerce nu zelfs aandacht geven aan startups die GEEN aandacht krijgen?!? Dan kan ik ook nog wel een lijstje aanleveren hoor 🙂

Gijs Vroom - Emerce

@ Freek Het is vooral als opvolging van een eerder artikel. We melden nieuwe initiatieven, maar wat komt er nu van terecht. Misschien moet het duidelijker in een rubriek ipv een nieuws-post.

Inge Breider

@GijsEen follow-up op startup initiatieven – wat komt er nu van terecht? – lijkt me heel interessant. Dit artikel slechts een paar weken na het verschijnen van het eerste artikel vind ik journalistiek gezien – eufemistisch uitgedrukt – enigszins vreemd. Ik zou graag willen lezen hoe het over een jaar met Marketdrums gaat. Dat het glas nu nog half leeg is geloof ik wel, hoeveel startups weten binnen een paar weken succes te boeken?

Onno van Santen

Zoals vele diensten moet beursnieuws ook open source worden. Vrij toegankelijk voor iedereen.. Onno van Santenbeursnu.nl

nieuwsverkoper

eerdere pogingen om nieuws te vergaren en te verkopen!herinnert u zich deze nog…   http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=40011 15 januari 2001 9 miljoen erin gestopt  http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=45863 30 oktober 2001 Geld is op  http://www.emerce.nl/search.jsp?q=yournews   http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=54632 http://www.momac.net/

Rutger Geelen

@onno. Als je gratis bedoelt dan ben ik het gedeeltelijk met je eens. Er is natuurlijk iemand die het nieuws verslaat, de journalist. Deze zal dat alleen blijven doen als hij daarmee iets verdient. Dat kan hij inderdaad op verschillende manieren doen. Voor algemene content zal een advertentie model wellicht beter werken; voor kwalitatief hoogwaardige en gerichte content zijn mensen bereid direct te betalen. Daarnaast betalen onze klanten ons niet alleen voor de inhoud maar juist met name voor het gemak, de kwaliteit, de diepgang, de snelheid en de manier van leveren. Alles is wel ergens te vinden maar heb je de tijd en de zin om alles te gaan zoeken? @rik om aanhangers van de efficiente markttheorie tegemoed te komen laten we je weten wat het nieuws van morgen wordt door je alle financiele evenementen van de ondernemingen en hun concurrenten eenvoudig aan je kalender toe te laten voegen zodat je daarop kunt anticiperen. Zit het nieuws van morgen ook al in de koers van vandaag? Rutger  

Gijs Vroom - Emerce

@ inge Je hebt gelijk dat het kort op de bal is. We moeten inderdaad wat langer wachten.  @ nieuwsmaker Een voorbeeld van 9 jaar geleden! Da's op zich al knap onthouden!

Stevo

Altijd is er behoefte aan sneller betere informatie in de beleggingswereld. De standaard sites als IEX zijn goed, maar iedereen leest het. Als je een daytrader bent en snel wilt anticiperen, dan verdient goede informatie zich snel terug. De "white label" kan je verkopen aan nieuwe en bestaande online beleggingssites. Moet goed komen, mits je maar onderscheidend bent…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond