Deel dit artikel
-

‘Hoge drempels voor groei mobiele marketing’

De mobiele telefoon is een veelbelovend marketingkanaal, maar er zijn nog veel drempels te slechten voordat het daadwerkelijk goed is in te zetten. Marktkenner Tarik Fawzi: “Ik verwacht voorlopig meer fragmentatie dan consolidatie op deze advertentiemarkt”.

Met zijn bedrijf Aeneas Strategy Consulting deed Fawzi een onderzoek in Duitsland onder meer dan 1.000 consumenten samen met Mobile Zeitgeist uit Hamburg. Er zijn tevens 20 interviews gehouden met bedrijven als E-Plus-dochter Gettings, Deutsche Post, Otto, O2, Wunderloop, Adfortel, Ogilvy en Admob.

Bijna driekwart van de consumenten, 71 procent, staat ervoor open om op de mobiele telefoon reclame en andere marketinguitingen te ontvangen. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is dat deze mobiele bellers zelf in controle willen zijn. Ze willen enkel met commerciële uitingen worden benaderd als ze daarvoor toestemming hebben gegeven.

Hoe veelbelovend de attitude van consumenten ook lijkt, de grootste drempels voor groei van mobiele marketing liggen bij het bedrijfsleven.

De onderzoekers constateren namelijk dat merken en mediabureaus problemen hebben met het ontwikkelen en bouwen van hun campagnes. Er zijn te veel afwijkende formaten van telefoonschermen. Daarnaast werken uitgevers amper samen bij het plannen van mediacampagnes.

“Het kan gebeuren dat een adverteerder voor iedere publisher of operator andere mediaformaten moet aanleveren. Er is geen standaardisatie op het gebied van formaten, plannen en het meten en rapporteren van resultaten. Dat belemmert de ontwikkeling van mobiele marketing”.

Fawzi ziet de belangstelling voor mobiele marketing bij bureaus en bedrijven niettemin groeien. Door de groei van de markt verwacht hij in eerste instantie meer fragmentatie dan consolidatie, wat ook op de ‘vaste’ internetmarkt het geval was in de eerste jaren. “Operators kunnen een actievere rol nemen op de markt, bijvoorbeeld als broker van informatie als klanten daarmee instemmen”.

Foto: apesara (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Gert Jan Delcliseur

Ik denk dat mobiel adverteren niet als adverteren benaderd moeten. Adverteren op mobiel wordt denk ik als grote inbreuk ervaren op dat toch al kleine schermpje. Mobiel adverteren zal eerder slagen in de vorm van apps en context gerichte content. Geo data in combinatie met content bijvoorbeeld. Er wordt 2 miljard uitgegeven aan mobiele advertising tegen over 60 miljard totaal aan online marketing (Forrester).

Gijs Vroom - Emerce

@ Gert Jan, Dat is ook mijn verwachting. Het gaat voorlopig minder om adverteren in traditionele zin, en vooral om mobiele toepassingen voor services en commerce, al dan niet location based, zoals Trein, Shazam, Appie of Buien/zonneradar. Of wat Utility marketing wordt genoemd. Met de verdere penetratie van breedband internet en de komst van meer iphone-achtigen wordt ook het bereik interessanter. Maar wat als Google erin slaagt om een paid search-achtig systeem naar mobile te brengen? Dus geen push-displaymodel maar advertising vervlochten met een use-case. Dan onstaat er een goede advertising-markt. Online is al gebleken dat deze groter is dan de banner-ad markt.

Michiel Ebeling

Hoge drempels nee, maar mobiel vergt wel een andere aanpak. Gezien de aard van het medium gaat het bij mobiel nog meer dan bij andere media om relevantie. Relevante boodschappen serveren is alleen mogelijk als er goede profielen zijn van de gebruikers, hun zoekgedrag of in bepaalde mate de locatie waar ze zich bevinden. Informatie over belgedrag is natuurlijk ruim aanwezig maar echte profielen zijn bij de huidige operators niet of zeer beperkt beschikbaar. En het medium vraagt ook om originele nieuwe manieren om de boodschappen vorm te geven, via sms/mms of online. De komende tijd zullen bovenstaande criteria steeds beter worden ingevuld door diverse partijen, kijk maar naar o.a. de recente investeringen van Google en Apple En dat opent veel nieuwe mogelijkheden voor het via mobiel realiseren van merk bekenheid, dialoog, sales, traffic, research etc.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond