Deel dit artikel
-

Wegener-eigenaar wil geld vragen voor online nieuws

Mecom Group, eigenaar van onder meer Wegener, heeft plannen om nog dit jaar geld te gaan vragen voor lokaal eigen nieuws. De nieuwe digitale strategie, moet de blijvende verliezen in printadvertenties in de toekomst opheffen.

Dat laat David Montgomery van de Britse investeringsmaatschappij en uitgever van regionale kranten Mecom weten in een interview in Guardian. De exacte plannen worden in maart gepresenteerd.

Bij Wegener wil men niet ingaan op dit onderwerp. Het nieuws is wel bekend, maar eerst wordt de presentatie van de plannen in maart afgewacht. Wat de gevolgen zijn voor de uitgaven van de Nederlandse uitgever, is dan ook nog niet bekend.

Algemeen en internationaal nieuws blijft online gratis toegankelijk, zo is te lezen in de Britse krant. Mecom is eigenaar van meer dan 300 titels, onder meer in Nederland, Denemarken en Noorwegen.

Bij de presentatie van de jaarcijfers werd bekend dat de nieuwe strategie genoeg op moet brengen om de voorspelde neergang in printadvertenties voor dit jaar (5 procent) te compenseren.

Bij diezelfde presentatie kwam naar voren dat Mecom Group verder gaat snijden in de kosten en het personeel. Ook hierbij was er geen commentaar vanuit Wegener over eventuele gevolgen van dit beleid in Nederland. Mecom Group wil met minder werknemers, efficiënter nieuws brengen over de verschillende kanalen, on- en offline, die er zijn.

Rupert Murdoch van de internationale uitgever News Corporation, liet onlangs nog weten geld te vragen voor álle online nieuwssites die het in beheer heeft. Dat betekent dat de nieuwsgierige lezer niet alleen offline, maar ook online centjes neer moet leggen voor artikelen in bijvoorbeeld The Sun, The Times en The New York Post. Het betaalmodel voor kranten online is al sinds jaar en dag onderwerp van gesprek.

Bron foto: pedrosimoes7 (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

Ernst Muller - Veritate

Ik verbaas me iedere keer weer over de instelling van de uitgevers. Iedere keer denken zij dat ze geld kunnen vragen voor online nieuws. Zij denken uniek te zijn en dat het nieuws dat zij bieden op geen andere wijze gratis verkrijgbaar is. Ik kan me niet voorstellen dat lezers (vooraf) kunnen beslissen dat zij het waard vinden voor een nieuwsartikel te willen betalen. Zelfs niet als er geen advertenties meer getoond worden. Een probleem waar een uitgever verder tegenaan loopt is dat bij betaald lokaal nieuws een enorme organisatie met journalisten nodig is. Grootste concurrent zijn bijvoorbeeld YouTube, Twitter, Blogs en gratis nieuwssites.  Uitgevers moeten niet een oud concept afstoffen en inzetten om tegenvallende advertentie inkomsten te compenseren. Er moet gedacht worden in volledig andere verdienmodellen, waarbij rekening gehouden wordt met de nieuwe media en het online gedrag van lezers.

Ron Borgstein

Beste Ernst, Ik ben het met je eens dat de Uitgevers zich moeten richten op een ander verdienmodel. Dat vergt een andere manier van denken en handelen. Door de ontwikkelingen is het medialandschap erg veranderd. Social Media neemt niet voor niets aan kracht toe. Dat is vooral gebaseerd op delen.

Luc van Poelje - NewMarCom

Ik geloof dat naast andere verdienmoddeln, uitgevers de redatie moeten opschonen. Die horen bij het oude, dure en onhoudbare model. Ze leveren eenvoudigweg niet op wat ze kosten… Speur het net af voor nieuws en zorg dat je die kwaliteit brengt; door schaalvergroting en innovatie op vergoedingsgebied. (copyright). Zorg dat je je lezers / users kent. Laat ze reageren en laat hen elkaar 'raten'. Laat hen content embedden en links plaatsen.  Zo leg je dossiers aan die wellicht wel een subscription waard zijn. Daarnaast kun je met dergelijke profielen, geoptimaliseerder je ads laten renderen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond