Deel dit artikel
-

Reacties op ‘Hoge drempels mobiele marketing’ (1/2)

Ondanks de mooie beloftes blijkt uit Duits onderzoek blijkt dat mobiele marketing meer drempels kent dan wordt aangenomen. Vandaag reageren twee mobiele reclame- annex marketingbedrijven, morgen twee uitgeefbedrijven.

Begin deze week publiceerden we een artikel waaruit bleek dat niet de consument, maar het bedrijfsleven de belangrijkste drempel is om mobiele marketing tot wasdom te laten komen.

Er zijn te veel afwijkende formaten van telefoonschermen. Daarnaast werken uitgevers amper samen bij het plannen van mediacampagnes.

“Het kan gebeuren dat een adverteerder voor iedere publisher of operator andere mediaformaten moet aanleveren. Er is geen standaardisatie op het gebied van formaten, plannen en het meten en rapporteren van resultaten. Dat belemmert de ontwikkeling van mobiele marketing”, verwoordde Tarik Fawzi in het kort zijn Duitse bevindingen.

Hoe is de situatie in Nederland? Emerce vroeg twee mobiele exploitanten om hun commentaar: Jigal Schrijver van Buongiorno Digital en Ashu Mathura van Mads.

Ashu Mathura

"Advertenteren op mobiele toestellen is in 2015 groter dan advertenties op het internet van vandaag. De reden daarvoor is simpel. Er zijn nu al meer mobiele telefoons in de wereld dan PCs en in 2015 zijn er meer mensen mobiel online dan nu met de PC. Voor grote groepen mensen in de wereld is mobiel online zelfs de enige manier om online te gaan.
 
Er zijn verschillende vormen van mobiele marketing. We hebben mobiele advertising (display, banners, sites en applicaties) en we hebben mobiele direct marketing (sms, mms, et cetera).

Puntsgewijs reageren op het artikel over de Duitse markt:
 
Consumenten:

  • Hebben geen enkel probleem met banners op de mobiele site en in de mobiele apps van De Telegraaf en NU. Het zou natuurlijk wel beter voor de CTR zijn als de banners persoonlijker en relevanter zouden zijn. Het is dan wel weer grappig dat de meeste consumenten juist die persoonlijke en relevante banners ‘eng’ vinden.
  • Hebben er uiteraard problemen mee als ze zonder toestemming sms ontvangen van adverteerders. Wie zou dat niet irritant vinden?

 Uitgevers:

  • Moeten gewoon standaardiseren op de MMA- en IAB-formaten voor mobiele dragers. Op die manier voorkom je fragmentatie. In Nederland draaien alle uitgevers al op de MMA-formaten. Marktbreed gebruikt men hier dus dezelfde standaarden voor mobiele advertenties.
  • Standaardisatie van statistieken en rapporten is ook belangrijk en in Nederland grotendeels een feit.
  • Google en Apple dragen met respectievelijk Admob en Quattro hun steentje bij om de mobiele uitgeversmarkt wereldwijd te standaardiseren. Fragmentatie aan de uitgeverskant kan dan ook geen probleem zijn.

 Adverteerders:

  • Snappen inderdaad nog weinig van mobiel. Ze zijn daarom niet heel creatief in het omzetten of bedenken van slimme mobiele campagnes die waarde toevoegen voor het merk en product. Om die reden is het resultaat vaak een mager, wat dus weer weinig follow through leidt.
  • Het maken van een mobiele campagne is relatief duur voor adverteerders ten opzichte van de media-inkoop. Een campagnesite op mobiel is vaak even duur als het totale mediabudget. De verhouding is dus zoek en de kosten per contact zijn daardoor relatief hoog op mobiel. Maar het bereik er is wel: in Nederland 2,5 miljoen unieke bezoekers op mobiele sites en meer dan 80 miljoen maandelijkse impressies. Als adverteerders willen, kunnen ze dus zonder meer genoeg bereik en impressies kopen.

 Ik denk al met al niet dat de consument of de uitgevers (fragmentatie) een drempel vormen om mobiel adverteren tot een succes te maken.
 
Het echte probleem zit bij de adverteerders en mediabureays die nog niet het lef of de zin hebben voor serieuze mobiele campagnes, met serieuze budgetten en goed doordachte proposities. Dat zijn bij voorkeur geïntegreerde uitingen, dus in combinatie met andere traditionele en digitale boodschappen. De recessie heeft niet geholpen, want budgetten werden kleiner en de focus lag op de bekende, traditionele kanalen".

Jigal Schrijver

"Sinds 2005 wordt ieder gezegd dat het eindelijk hét jaar van mobiel gaat worden. Ik doe niet meer mee met die voorspelling. Mobiel groeit jaar op jaar en daarmee de mogelijkheden van mobile advertising en mobile marketing. Door mobiel elk jaar uit te roepen tot hét medium blijkt het niet te voldoen aan de perceptie van bijvoorbeeld adverteerders en bureaus. Ik vind de titel van het artikel dan ook wat overdreven. Wij leven al tien jaar heel behoorlijk van dit medium.

De meeste campagnes worden echter gedaan op basis van SMS. Iets dat 100 procent van alle mobiele telefoonbezitters kan. Helaas wordt in de media vaak alleen gesproken over een klein stukje van het mobile advertising domein: mobile internet advertising. Daar is inderdaad nog een wereld te winnen.

Wij passen mobile advertising en marketing toe op basis van concrete marketing doelstellingen. Daarbij zoeken we naar het meest effectieve mobiele middel. In zeventig procent van de campagnes is sms dan gewoon de basis. Dat is natuurlijk een stuk minder sexy dan bijvoorbeeld een mobile internet banner waarin je een game kan spelen om vervolgens al je vrienden via een social netwerk uit te nodigen met een druk op de knop. Maar slechts een heel klein deel van de Nederlandse bevolking kan meedoen aan dit soort campagnes.

Elke 18 maanden worden oude mobieltjes ingeruild voor nieuwe. Daarmee komen er steeds meer geavanceerde toestellen op de markt en dus de mogelijkheid om technisch vooruitstrevende mobiele campagnes op te zetten. Tot die tijd hebben we inderdaad te maken met vele toestellen die verschillende formaten hanteren".

Foto: apesara (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

Bas Groot

Na de verhalen en de verhalen op de bijbehorende sites te hebben gelezen, snap ik iets nog niet. CRM en actiemarketing-relatie met je bestaande klant onderhouden via SMS, MMS en andere mobiele tools etc dat snap ik helemaal.  Maar mobiele advertising, waar dit artikel over gaat, snap ik niet. Ik kon op mijn vraag zo snel op de sites van de beide bedrijven daar ook geen info over vinden. Welke manieren zijn er om de consument te bereiken met mobiele –advertising–? Hoe gaat dat? De enige manier die ik zie is banneren op mobiele websites en in de gratis versie van betaalde iPhone apps adverteren. Want commerci?le SMSjes ongevraagd sturen mag niet meer (en ik krijg ze ook nooit) en ik weet ook niemand die daar vrijwillig op abonneert.  En ik zie het publiek niet zijn telefoon vrijwillig in een of andere 'advertentie' modus zetten om ademloos naar reclame op z'n telefoon te gaan staren. En dat ooit gelanceerde product van gratis telefonie in ruil voor advertising hoor ik ook nooit meer wat van, dus ik gok dat het geen succes is geworden. Kortom, wat werkt nou w?l? Am I missing a huge point? Voor mij de grote en oprechte, mogelijk oliedomme vraag: hoe bereik je consumenten met mobiele advertising?Of is dat nou juist het geheim van de smid? Of is dit net zo'n kwestie als Twitter, van "het potentieel is er maar het verdienmodel is nog niet gevonden"? Mobile marketeers, enlighten us!

Simon Verwaal

@ Bas Groot Mobile advertising kan onder andere via:- Banners via mobiel internet;- Mobile widgets; zie ook http://tinyurl.com/d6jcnz – SMS/ MMS via Bluetooth. Wat Qpon bijvoorbeeld goed doet, is een platform bieden waar adverteerders kortingsbonnen, vouchers en aanbiedingen kunnen laten plaatsen waar mobile internetters hun voordeel mee kunnen doen als ze iets willen bestellen.

Ronald

@Bas, je oproep is voor mij zeer helder. Je achterliggende en belangrijkste vraag is hoe kan een organisatie/merk geld verdienen met het mobiele kanaal?  Het belangrijkste en meest genoemde aspect is dat een consument een telefoon altijd op zak heeft. Deze telefoon is in de loop der jaren veranderd in een multifunctioneel apparaat dat zeker niet meer alleen maar dient om mee te bellen of sms?en. De smartphone heeft het aspect ?direct call to action? in zich dat ervoor zorgt dat een bepaalde behoefte bij een consument kan vervullen. Organisaties/merken/marketeers met een visie zien het groeipotentieel van de mobiele telefoon. Zien de multifunctionele mogelijkheden van de telefoon die in de komende jaren uitgebreid gaan worden (denk aan mobiel betalen) of zoals Chris R. Burggraeve, ex- marketingdirector van Coca Cola zei: ?Wie zich als marketeer niet in Mobile Marketing wil verdiepen, kan beter veranderen van baan?. Nu instappen is van belang om ervaring op te gaan doen met de verschillende mobiele diensten, hierdoor kan er gewerkt worden aan concurrentievoordeel t.o.v. andere organisaties die niet innoveren.  Bas ik zal je een aantal cases voorleggen: Ik (ook consument) lig op de bank en zie een tv commercial. In de tv commercial wordt een nieuw product gepromoot. In de tv commercial communiceren ze dat ik een sample van het product op de website kan aanvragen. Tevens communiceren ze dat de website te bezoeken is met een mobiele telefoon (want als je op bank ligt staat de pc uit of staat deze op een andere kamer). Een normale website laad te lang, sommige technieken worden niet ondersteund of zoals het onderzoeksbureau Gartner aangeeft: "Om ook succes te kunnen hebben in de mobiele wereld, zullen online aanbieders dan ook hun websites moeten aanpassen aan het eenvoudigere formaat van de mobiele sector." Een specialistisch mobile marketing bureau zal zorgen dat de mobiele telefoon bezoekers die naar de url van de normale website gaan, worden doorverwezen naar een mobiele website. Op de mobiele website kan ik mijn NAW-gegevens invullen en de sample van het product gelijk aanvragen, de dag erna ligt het product bij mij op de mat.  Ik loop over straat en zie een Abri hangen ter promotie van een nieuwe film. In de Abri is een QR code gedrukt en wordt er gecommuniceerd dat ik na het scannen van de QR code op de mobiele website een intro film kan zien en kaartjes kan reserveren. Ik scan de QR code en op mijn beeldscherm opent de mobiele website. Op de mobiele website bekijk ik het intro filmpje, na het bekijken van het intro filmpje kan ik op de mobiele website (middels een locatiewijzer die werkt op basis van gps of een driepuntsmeting) de dichtstbijzijnde bioscoop vinden waar die film draait. Ik klik op de desbetreffende bioscoop en krijg meteen een reserveringscode door. Deze reserveringsnummer moet ik sms?en naar het centrale nummer dat ik ook door heb gekregen. Na het versturen van het smsje krijg ik een bevestiging door van de reservering en zit ik dezelfde avond nog in de bioscoop met mijn vriendin.Wanneer een consument geen barcode reader op de telefoon heeft moet er gecommuniceerd worden dat de consument naar http://www.qrcode.nu moet gaan op de mobiele telefoon om een barcode reader te installeren.  Ik ben een middag thuis maar ik moet die middag naar een afspraak. Wanneer ik op het punt sta om te vertrekken valt de post bij mij door de deur. Tussen de post zitten ook wat reclamefolders en mijn oog valt op een reclamefolder waar op staat dat ik mee kan doen aan een actie om een iPod touch te winnen. Op de reclamefolder staat een QR code, ik scan de QR code en kom op een mobiele actiewebsite waar ik me kan inschrijven voor de win-actie. Onderweg naar mijn afspraak schrijf ik me in voor de win-actie.  Ik loop over straat en zie een Abri hangen ter promotie van een nieuw energie drankje. In de Abri is een QR code gedrukt en wordt er gecommuniceerd dat ik na het scannen van de QR code het energie drankje met korting kan afhalen bij de dichtstbijzijnde winkel. Ik scan de QR code en kom op een mobiele actiewebsite waar ik een kort filmpje zie over het energiedrankje. Op de mobiele website staat er speciaal voor mij een kortingscoupon. Daarnaast kan ik op Layar klikken om de dichtstbijzijnde winkel te vinden en middels Google maps (wat in Layar zit ge?ntegreerd) kan ik de route naar de winkel zien. Bij de winkel aangekomen laat ik mijn mobiele coupon zien en kan ik het energie drankje met korting aanschaffen. Het is een paar dagen voor valentijnsdag en ik zie een Abri campagne van Victoria secret. Met de tekst het ultieme valentijnscadeau voor je vriendin! Scan de QR code en koop gelijk een leuk setje! Op de mobiele website van Victoria Secret kan ik een lingerie set voor mijn vriendin middels mijn creditcard aanschaffen.  Het zijn een aantal eenvoudige voordelen, maar het gaat om de inzet van de juiste middelen en relevantie. Ik weet dat het wellicht ouderwets klinkt, maar veel organisaties denken dat ze een coole applicatie moeten introduceren: de killer app. Maar het gaat er om dat klanten bedient worden met relevante mobiele diensten, mobiele diensten die een bepaalde toegevoegde waarde hebben. Deze kunnen later met vernieuwde technieken en mogelijkheden uitgebreid gaan worden. Het internet zal zich gaan opsplitsen in 'vast' en mobiel internet, zie ook het bericht: 'In 2010 mobiele telefoons 'are taking over'' http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/11461.

Bas Groot

Nou in elk geval maak je goed gebruik van een social marketing opportunity! Zo hoort het. Maar het komt er, kort gezegd op neer: de mobiele telefoon als push-kanaal voor advertising is niet waar het om gaat. Het gaat erom advertising van andere kanalen (print, tv, abri, verpakking, POS-materiaal) op te volgen op het moment dat de gebruiker niet achter zijn computer zit. Helder verhaal. Dat betekent dus dat mobile marketing in de meeste gevallen dus onderdeel zal uitmaken van een media-mix met meer traditionele advertentiemedia. Dank voor je uitgebreide verhaal!

Ronald

@Bas, mobile kan o.a. ondersteuning bieden aan traditionele advertentiemedia als we het hebben over campagnes. Mobile is aan het uitgroeien tot een volwaardig medium. Je kan namelijk in de verschillende App Stores ook applicaties kopen (de App Store is daarmee het verdienmodel) die een bepaalde behoeften bevredigen. Mobile is daardoor ook een tool om bijvoorbeeld tijdens het shoppen geholpen te worden door een Jamie Oliver app met verschillende lekkere recepten of gewoon zeer snel het nieuws te lezen met de applicatie van Nu.nl of met Layar de dichtsbijzijnde politiebureau of pinautomaat vinden of op de Dutchcowboys weblog snel al het marketingnieuws lezen. Kortom: het medium mobile heeft alle aspecten in zich dat een marketeer/organisatie of merk zich kan wensen: het is relevant voor de consument, het kan onderdeel uit maken van een campagne, het verdient direct maar ook indirect geld, het verleent een service en het maakt een consument blij. En dat laatste aspect is erg belangrijk om te zorgen dat een consument loyaal blijft aan het merk/organisatie en over jou merk/organisatie positief praat. De link in mijn vorige bericht werkte niet zag ik, bij deze nogmaals de link:  http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/11461  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond