Deel dit artikel
-

‘Overheid troeft menig bedrijf online af’

Maxlead heeft een deal gesloten met Algemene Zaken. Het zoekmachinemarketingbureau helpt de overheid de burger online kosteneffectiever te bereiken. “De overheid is op dit vlak veel verder dan menig bedrijf”, aldus Ronald van Klooster van Maxlead.

De overheid spendeert veel geld aan communicatie met de burger op televisie en andere kanalen. Een onderdeel daarvan is Google. "De overheid brengt miljoenen naar Google omdat ze zo kosten-effectief de burger kunnen bereiken." Het mediabudget is aanzienlijk. Hoeveel het precies is, dat wil Van Klooster niet kwijt. "Maar het zijn geen tientallen miljoenen. Door de een-op-een-communicatie, omdat je niche-gerichter gaat communiceren online, maak je het veel makkelijker om de boodschap over te brengen."

Maxlead geeft advies aan Algemene Zaken over welke doelgroepen waar te bereiken zijn en welk medium daarbij gebruikt moet worden, zoals YouTube, een content netwerk of Google Adwords. Van Klooster:"Wij denken mee hoe zij online beter in kunnen zetten."

Combinatie

Van Klooster meent dat de overheid op dit vlak goed bezig is. "Ze is verder dan menig bedrijf. Het gaat om de combinatie van online en offline, op televisie thema’s aankaarten en dat online opvangen." Hij vervolgt: "Bedrijven zijn conversie- en brandinggericht. Maar de overheid loopt meer voorop in informatievoorziening. Daar denkt ze steeds beter over na."

De overheid wil met de burger in contact wil komen. Van Klooster: "Ze doet al veel via radio en televisie. Sinds twee jaar ziet de overheid dat de burger online veel efficiënter is te bereiken. Via OMD, het mediabureau waar wij voor werken, zijn we een jaar geleden begonnen met Google Adwords-campagnes voor de overheid. Nu gaan we meer in een consultancy-rol het komend jaar verder met advies over verschillende online kanalen."

Campagnes

Vanuit Algemene Zaken bestuurt de overheid een communicatieafdeling waarvandaan de communicatie met de burger wordt opgezet. "Alle thema’s die uit de politiek door de overheid worden opgezet, daar worden campagnes op ontwikkeld en dat wordt steeds meer online ondersteund. En online wordt bijvoorbeeld ook ingezet bij de werving van personeel voor Defensie", aldus Van Klooster.

Van Klooster ziet een trend waarbij online kennis en bestedingen worden gecentraliseerd. "Het is belangrijk, zeker voor overheid, en ook bedrijven, om een overzicht van de kosten te houden. Je bouwt er bovendien veel intelligentie mee op. Daarmee creëer je inzicht in de consument. Men kan bij display advertenties, precies zien wie hoe lang op welke informatie klikt. Handig als je een bepaalde doelgroep, bijvoorbeeld allochtonen, beter wilt bereiken. Met een filmpje op televisie bereik je een breed publiek, op Maroc.nl met banners, kun je al een stuk directer communiceren met de doelgroep."

Hij vervolgt: "Kennis is nu nog vaak versnipperd bij grote bedrijven. De trend is om dat te centraliseren. Een andere klant van ons Philips, centraliseert nu de kennis van de consument wereldwijd, en niet meer per land. De informatie over de consument in Duitsland kun je ook in bijvoorbeeld Nederland gebruiken. Dat is kosteneffectief."

Bron foto: trialsanderrors (CC)

Deel dit bericht

8 Reacties

Marco

Neem ??n ding van mij aan, de woorden kosteneffectief en overheid kunnen nooit in ??n zin gebruikt worden als het om online gaat. Ik denk dat Max Lead een super klant heeft binnengehaald waaraan het goedkope online capaciteit voor veel geld kan verkopen – ze snappen immers toch niet wat er te koop is tegenwoordig.

Maurits van Eeghen

Ronald en team: Gefeliciteerd!

Ronald

@Maurits. Dank!@Marco. Jammer. Waarom zo negatief? Ik ben het natuurlijk niet met je eens om zo generalistisch te reageren op overheid bestedingen. Ze doen absoluut goede dingen op dit terrein. Als online mensen moeten we dit soort zaken juist ondersteunen.

Sjoerd Keijser

Klasse van Maxlead, Algemene Zaken is geen stoffig gebeuren tegenwoordig meer, daar wordt ingezet op innovatie. De overheid is tegenwoordig niet een grote gang vol met 'broken dreams' maar een goede mix van in- en externe kennis. Top dat AZ naar buiten stapt en via SEA gaat communiceren

Willem Blom

Goede stap van de overheid om meer via Google te gaan communiceren.Ook interessant om te lezen dat Youtube wordt ingezet in de online mediamix. Met 5,5 miljoen unieke bezoekers per maand is Youtube inmiddels het meest gebruikte video-kanaal van Nederland. Met legio goede targeting opties. Op wat voor manier gaan jullie hierop adverteren, Ronald? Via AdWords of met een brand channel?

Ron Arends

@Ronald. Marco heeft gelijk. Natuurlijk zal de overheid goede dingen doen op dit terrein. Maar er van uit gaande dat ze dit (net als mensen die het zelf moeten betalen) tot dat resultaat zijn gekomen via trial and errors, kun je rustig de conclusie trekken dat ze een veelvoud van het budget hebben verbrand. Niet erg voor jullie, want jullie gaan er ongetwijfeld leuk aan verdienen, maar wel erg voor de rest van de Nederlandse bevolking: die hebben al die verbrande euro's opgehoest.

RIchard

Op zich goed dat de overheid kosteneffectief wil communiceren. Daarnaast ook goed dat ze blijkbaar dan voor performance based kiezen via google. Vanuit rationele resultaat gerichte doelstelingen snap ik het ook. Alleen in mijn hoofd blijft de vraag spelen of ze niet ook ander criteria moeten gebruiken bij het alloceren van dat budget, aangezien collega plasterk te samen met de branche de nederlandse uitgevers wil innoveren.

Luc

Nou, beide kampen hebben gelijk.  Wie noemt er een overheidsproject waar ze echt voor 3x niks iets geweldigs neer hebben gezet? …….  Ik heb zelf een business model en marketingplan geschreven voor een website voor de overheid en alleen al de orientatie fase kostte "miljoenen"!!! Dus iets emotionele uitingen kan ik goed begrijpen. Voor dat gepruts betalen wij belasting. Voor verschillende onderdelen, huurden ze de verkeerde expertises in.  Maar deze ontwikkeling juich ik toe. Ik heb ook gezorgd voor toekenning van een marketing budget. Dat is uniek binnen de overheid waar winst en marketing vieze woorden zijn. Als ze dat kostendekking en prublieksbereik willen noemen, swa. Als ze maar begrijpen dat kostendekking inhoudt dat je alle zeilen bij moet zetten om omzet te draaien.  De grootste obstakels bij de overheid is de cultuur. De overheid krijgt geld en heeft controle over het uitgeven hiervan. Ze zijn risico-mijdend en denken niet in kansen en markt. Een cultuurverandering is wat er nodig is en hen in de weg staat. Ze willen wel, maar hebben nog een eind te gaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond