Deel dit artikel
-

Eredivisie vergroot online distributie aanzienlijk

Ondermeer Voetbal International, Voetbal.nl, RTLvoetbal, KPN, Ziggo, UPC, YouTube en MSN zullen video’s van de Eredivisie voetbal gaan verspreiden met gratis content. De reclameopbrengsten worden door verdeeld tussen Eredivisie en de betreffende partners.

“Voorheen  werd deze content enkel via de websites van de clubs gedistribueerd. Eredivisie en clubs hebben gezamenlijk besloten om via een online medianetwerk de content te publiceren. De belangrijkste reden is vergroting van ons bereik. Dat bedraagt nu ongeveer één miljoen bezoekers en zal gaan naar 5 miljoen”, zegt Jan de Vries, content en business development manager van Eredvisie C.V. in Maarsbergen.

Donderdag begint het officieel, maar enkele partijen zijn al begonnen zoals Voetbal.nl, met reclame van Eredivisie Live zelf. Verkoop van abonnementen en online te betalen wedstrijden is een belangrijk doel. De teller staat nu op ruim 400.000 betalende TV abonnees

 Met de genoemde sites bereiken de clubs volgens De Vries zo’n drie miljoen unieke bezoekers per maand. Eredivisie is in overleg met een aantal belangrijke sportsites zoals AD Sportwereld . De publieke omroep NOS.nl  zal dit niet doorgeven vanwege de reclame. maar met tvgids.nl zijn vergevorderde gesprekken. Het totale bereik moet dan op 5 miljoen komen.

 “We bereiken dan online een aanzienlijk deel van de doelgroep  20 tot en met 49 jaar in Nederland. En het is ook een homogene groep want ruim 90 procent is man.” Van die 5 miljoen valt circa 50 procent binnen de belangrijke kopersgroep 20 tot en met 49 jaar; een kleine drie miljoen.

Dat is belangrijk voor de tweede belangrijke doelstelling van het Eredivisie online medianetwerk: toename van de reclame-inkomsten. De Vries: “We hebben een eigen infrastructuur voor de verkoop van pre-rolls voor de uitzendingen en banners. Adfab verzorgt dat, mediabureaus kunnen aansluiten. Bovendien zijn er in combinatie met TV zender Eredivisie Live aantrekkelijke cross-mediale proposities mogelijk.”

Nusport doet niet mee vanwege een belangenconflict, zegt De Vries: “Sanoma wilde zelf de reclame verkopen Dat kan niet. Je neemt het hele pakket af of niet”. De deelnemers aan het netwerk krijgen ‘een marktconform aandeel’, enkele tientallenprocenten van de reclameopbrengsten.

Eredivisie spreekt van een ‘online media netwerk’ daar zowel technisch als commercieel een nieuw netwerk is opgetuigd: “Voor het Eredivisie Online Media Netwerk is een zelfstandige infrastructuur aangelegd met een Silverlight video player, centrale content distributie en adserving. We werken nog aan een flash-versie. Sport2Media verzorgt de hele distributie en heeft dat ook opgebouwd. KPN doet de streaming.” Vanwege technische euvels zijn de beelden op KPNvandaag en HetNet.nl overigens pas over een paar weken te zien.

Deel dit bericht

6 Reacties

Brian

Daar zijn de shirtsponsors weer blij mee

Meni

Van harte, mooi werk, en een herkenbare strategie van de Champions League

Ans Verhaalte

Prachtig, veel video en knotsgekke fans. Dit is een model wat in de UK / US al heel gebruikelijk is. Kan maar tot 1 ding leiden: scoren!!

M Roelofs

Hi Meni, Wat een enthousiasme! het CMS van emerce is soms wat traag met posten, heb het ook een paar keer gehad.

rd

Voerbal.nl is een puinzooi. Registreren lukt niet, antwoord krijg je niet. Dus als je daar reclame gaat maken zal je weinig respons krijgen. Niet zo'n slimme actie dus.

Astrid Voorn

Van Harte Rob, Paul en Jan. Mooi werk om dit zo snel uit de grond te stampen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond