Deel dit artikel
-

KPN: ‘Nu meer dan 1 miljoen tv-klanten’

KPN heeft volgens topman Ad Scheepbouwer nu meer dan 1 miljoen klanten voor Digitenne en Interactieve TV. Nog voor de zomer wil het bedrijf tv-diensten op de markt brengen die stevig concurreren met die van de kabelaars.

“Ik denk dat ik gerust kan zeggen dat we vandaag meer dan een miljoen tv-klanten hebben”, zei KPN-baas Scheepbouwer zojuist tijdens de toelichting op de kwartaalcijfers. Eind 2009 stond de teller nog op 970.000, maar hij schat dat er afgelopen drie weken zeker 30.000 nieuwe klanten voor Digitenne en Interactieve TV bijkwamen.

“Zonder dat we campagne voerden, steeg het aantal iTV-klanten met 90.000 meer dan het dubbele van vorig jaar”.

KPN gaat ervan uit dat het op de markt voor digitale televisie een aandeel heeft van 23 procent. Op de hele tv-markt zou dat rond de 13 procent liggen.

Het grootste deel van KPN’s tv-klanten heeft Digitenne, slechts een klein deel kijkt tv via de telefoonaansluiting. Niet zelden gebruiken Nederlanders Digitenne naast het tv-aanbod van de kabelbedrijven, als tweede tv in de keuken of slaapkamer. KPN doet vanaf de zomer een gooi naar de nummer 1-positie in Nederlandse huishoudens met nieuwe producten.

Het bedrijf waardeert zijn DSL-netwerk op en investeert komende vijf maanden 50 miljoen euro in VDSL-apparatuur. Dat staat internetsnelheden van tientallen megabits per seconde toe. Dan heeft 80 procent van Nederland toegang tot iTV en 70 procent kan die beelden in HD-kwaliteit bekijken.

Zodra KPN reclamecampagnes gaat voeren voor zijn HD-pakket kan het aantal iTV-klanten met meer dan 100.000 per maand toenemen ten koste van bedrijven als UPC en Ziggo.

Uit de toelichting op de cijfers blijkt dat KPN zijn tv-klanten wil verleiden met gratis apparatuur. De eerste digitale ontvanger zou gratis zijn, de tweede (voor in de keuken of slaapkamer) kost 4 euro per maand. Voor nog eens 4 euro extra krijgt de abonnee er een digitale videorecorder bij.

Tv-klanten brengen ieder per maand nu 8 euro omzet in het laatje. De kwartaalomzet ligt daarmee rond de 25 miljoen euro.

KPN boekte over het vierde kwartaal van 2009 een omzet van 3,4 miljard euro. Daarvan was 2,3 miljard afkomstig uit Nederland. De rest stamt overwegend van mobiele telecomacitviteiten in België, Duitsland, Spanje en Frankrijk. Eén miljard euro van het totaal is afkomstig van de Nederlandse consumentenmarkt. Tv-omzet is nu verantwoordelijk voor 2,5 procent van omzet op de lokale consumentenmarkt.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

harry schothorst

jammer dat digitenne de duitse-zenders niet kan ontvangen en 23 zenders heeft terwijl UPC er al zeker 33 heeft.En je 0,45 eurocent per minuut moet betalen om als je digitenne weer terug wil sturen een nummer op te vragen. veel rompslomp.Vertel gelijk dat er geen duitse zenders opzitten.Scheelt voor veel mensen extra-werk 0900 rovers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond