Deel dit artikel
-

NY Times creëert nieuwe divisie ‘Reader Applications’

De kranten lezen via ereaders wordt even belangrijk als de papieren krant en internet. Dat meent de New York Times Company, een van Amerika’s vooraanstaande krantenbedrijven.

Het bedrijf creëert per direct een vijfde divisie, genaamd Reader Applications. De baas van die afdeling wordt een oudgediende van het bedrijf, Yasmin Namini. Zij is al jaren verantwoordelijk voor de circulatie, marketing en research. “Ze heeft de nieuwe afdeling meesterlijk door de start up-fase geleid”, aldus een persbericht.

De nieuwe afdeling wordt bedrijfsmatig gezien even belangrijk als de krant, de site, de nieuwsafdeling en de International Herald Tribune, getuige dit interne memo.

Wat Reader Applications exáct gaat doen, moet nog blijken. Algemeen wordt aangenomen  dat de afdeling verantwoordelijk wordt voor de productontwikkeling rondom elektronische leesapparaten als Amazon Kindle, Sony Reader, Barnes & Noble Nook en tabletcomputers die Apple en Microsoft dit jaar uitbrengen.  

Dit soort nieuwe dragers zijn fundamenteel anders dan papier:

  • Elekronisch scherm is primaire drager, maakt papier overbodig
  • Handzaam formaat
  • Draadloos verbonden met internet
  • Actuele editie moeiteloos te combineren met archieven van decennia
  • Toont behalve tekst ook statisch en dynamisch beeld, ook in kleur
  • Andere, externe mediatypen naadloos te integreren
  • Is locatiegevoelig, biedt nieuwe redactioneel inhoudelijke en commerciële mogelijkheden
  • Bevat veelal een betaalmodule (iTunes, Bol.com, Amazon)
  • Geen drukkosten, dus oplage is onbeperkt op te schalen

Tijdens Emerce‘ jaarcongres eDay, afgelopen september in Rotterdam, gaf Nick Bilton van de New York Times al een kijkje in de R&D-keuken van de krant. Centraal in zijn opvattingen: "Verhalen vertellen, daar gaat het bij de krant om”. Bekijk zijn lezing:

De New York Times Company is financieel geplaagd en weet slechts met moeite (veel leningen) het hoofd boven water te houden. Ongeveer tien procent van de omzet is afkomstig uit digitale kanalen.

Op woensdag 10 februari presenteert het bedrijf de jaarcijfers over 2009.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond